Då har vi äntligen hittat vad vi tror är en drömlägenhet. Ser ut att vara ljus, fin, nyrenoverad, rätt storlek, rätt läge. (Har än så länge bara sett bilderna på nätet, missade visningen tidigare i veckan)

Pratade med mäklaren idag som som undrade om vi verkligen var intresserade på riktigt. Hon hade nämligen en spekulant som lagt bud redan som säljare ville ta. Han verkar ha bråttom för att slippa dubbla boendekostnader. Jo visst är vi intresserade, så vi får komma och kika ikväll.  :D

Utgångspriset är ca 2 000 000kr.
Budet ligger på 2 200 000kr. (vrakpris för en 3a på nästan 90 kvm mitt i centrum)

Om vi vill ge oss in i leken, hur mycket ska man höja?
(Första budgivningen)  :-?
 
Det där kan man ha många funderingar runt. Finns inget riktigt bra svar. Men en sak som ju påverkar väldigt mycket är vilken övre gräns man sätter för sig själv. För man bör alltid ha en absolut övre gräns som man inte förleds att passera under budgivningen. Har man god marginal mellan gällande bud och sin gräns, så kan man ju laborera med lite olika strategier under resans gång. Om marginalen är liten så kan det vara bra att höja till max redan på första eller möjligen andra budet, för att markera att den här skall jag ha.

En annan sak man kan spela med är tidsfaktorn, man kan ju välja att bjuda omedelbart när den andre har ökat, eller begära betänketid, dra ut på processen. Om ni nu bara är 2 budgivare så tror jag att det är en fördel om ni kan hålla mycket hög takt, så minskar risken för att få in nya spelare. Om motparten försöker dragga så kan man i det läget bjuda över sig själv lite grann och tidsbegränsa det till att gälla ex. 2 timmar.

Om du nu är säker på att det är ett vrakpris, så skulle jag nog välja att höja ganska mycket i första rundan, om motparten hänger med så kommer troligen slutpriset att bli i närheten av "rätt" marknadspris.

Det är i mitt tycke lite skumt att en lägenhet till vrakrpis bara har 2 intressenter som bjuder. Jag skulle nog se till att kolla upp föreningen snarast, ring ordföranden och fråga om föreningen, han skall kunna svara på om det ex. är några större renoveringsprojekt på gång, lite tankar om hur ekonomin ser ut för föreningen osv.
 
Lägenheter som säljs av mäklare i storstäder idag går inte för vrakpriser - de kan marknaden mycket bättre än du. "Dubbla boendekostnader" handlar om kanske 10,000 över sommaren (om man inte t.o.m. får räntefria brygglån), vilket ingen avstår hundratusentals kronor i pris för.

Håller med hempularen: "If it sounds to good to be true, it probably is".

 
marvi skrev:
Då har vi äntligen hittat vad vi tror är en drömlägenhet. Ser ut att vara ljus, fin, nyrenoverad, rätt storlek, rätt läge. (Har än så länge bara sett bilderna på nätet, missade visningen tidigare i veckan)

Pratade med mäklaren idag som som undrade om vi verkligen var intresserade på riktigt. Hon hade nämligen en spekulant som lagt bud redan som säljare ville ta. Han verkar ha bråttom för att slippa dubbla boendekostnader. Jo visst är vi intresserade, så vi får komma och kika ikväll.  :D

Utgångspriset är ca 2 000 000kr.
Budet ligger på 2 200 000kr. (vrakpris för en 3a på nästan 90 kvm mitt i centrum)

Om vi vill ge oss in i leken, hur mycket ska man höja?
(Första budgivningen)  :-?

Att göra som det tidigare beskrivits i tidigare inlägg och höja till högt över befintliga bud är det dummaste rådet jag har hört! Alla har en maxgräns som man kan betala och det bästa är att höja med så lite som möjligt dvs. kanske 10-25.000 kr åt gången. Och som det sagts i denna tråd - det finns inga vrakpriser på en öppen marknad, om lägenheten annonseras ut via en känd mäklare så kommer den att säljas nära det faktiska marknadspriset. Däremot kan du göra ett fynd i dessa oroliga börstider och få tag i en lgh lite billigare men det kan ju bli ännu billigare senare.... Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.