Hej! Vad är rimlig arbetstid för att byta ut befintlig elpanna/VVB mot Luft/vattenvärmepump? Huset är vanligt kedjehus i trä med platta på mark, så det är lätt att komma fram och in. Utedelen kommer stå ca. 2 meter från innedelen "fågelvägen", kanske 3-4 meter rör- och eldragning till utedelen utan några komplicerande moment. El till befintlig panna är avsäkrad med 20A och 6kv kabel så ingen behöver pillas med i centralen eller dras om.

Arbetstid elektriker:
Arbetstid vvs:
Arbetstid övrigt:

Har fått lite offerter men tycker att installationskostnaden är hög. Läste ett reportage här på byggahus som hade fler moment än vad som kommer vara hos oss, och det tog 26 man-timmar allt som allt. Det var betonghåltagning, tillägg av nya radiatorer m.m. som inte kommer vara hos oss.
https://www.byggahus.se/installera-luftvattenvarmepump-steg-for-steg

Här står att man kan räkna med en arbetskostnad på ca 20000:-
https://www.varmepumppriser.se/blogg/2015/05/luft-vattenvaermepump-saa-vaeljer-du-baesta-offerten
 
A
om det är en enkel rivning och installation så 32 mantimmar är det minsta.
 
electroluxaren skrev:
om det är en enkel rivning och installation så 32 mantimmar är det minsta.
Tack för input! Vad är rimligt timpris tycker du?
 
A
beror på om resor ingår eller inte
men 500-800.-
 
  • Gilla
Sweedbanana
  • Laddar…
Du har inte fått offert där dom räknat efter skatteverkets shablon för arbete då?
 
Iceman255 Iceman255 skrev:
Du har inte fått offert där dom räknat efter skatteverkets shablon för arbete då?
Jo men skatteverkets schablon är just en schablon för att hålla kostnaderna i schack. Ev. Kommer jag köpa värmepumpen på annat håll och försöker reda ut vad en rimlig arbetskostnad är. När de räknar inkl. Pump blir det missvisande.
Ex. ju mer de tar för värmepannan desto dyrare blir installationskostnaden, vilket är helt fel eftersom installationen ska ta lika lång tid oavsett pris på pannan. Det visar sig också i offerterna som skiljer väldigt mkt i pris. Därför är den vanliga logiska beräkningen av förväntat installationspris satt ut spel och därför söker jag svar från kunnigt folk här :). Jag vet att det finns väldigt mkt kunskap
 
Redigerat:
Räkna med 20000-30000 i arbete och 10000-15000 i matr så är du rätt nära sanningen.
 
Iceman255 Iceman255 skrev:
Räkna med 20000-30000 i arbete och 10000-15000 i matr så är du rätt nära sanningen.
Tack för input. Vad räknar du för timantal och timpris då? Vad är det för material för de summorna? Avståndet rörmässigt mellan inne och utedel är ca 5 m, och ett par presskopplingar el. liknande på det kanske, samt elkabel samma sträcka. Säkerhetsbrytare finns redan
 
30-40h + resor.
Det är mycket material som inte följer med värmepumpen som behövs. Tex exp.kärl. säkerhetsventil till värme.automatavluftare.Påfyllningsventil. Filterball. Blandningsventil/ventilombination varmvatten. Värmekabel för kondensavslopp. Armatursats värme mm. Så själva rörlängden gör inte så stor skillnad på priset utan det är allt annat som är dyrt.
 
Iceman255 Iceman255 skrev:
30-40h + resor.
Det är mycket material som inte följer med värmepumpen som behövs. Tex exp.kärl. säkerhetsventil till värme.automatavluftare.Påfyllningsventil. Filterball. Blandningsventil/ventilombination varmvatten. Värmekabel för kondensavslopp. Armatursats värme mm. Så själva rörlängden gör inte så stor skillnad på priset utan det är allt annat som är dyrt.
Tack! Det är precis såna här preciseringar jag är ute efter! Men alla dessa grejer följer alltså inte med? Det känns ju skumt eftersom det verkar behövas för varje installation? Så:

Exp.kärl
Säkerhetsventil till värme
Automatavluftare
Filterball
Påfyllningsventil
Blandningsventil/ventilombination varmvatten
Värmekabel för kondensavslopp
Armatursats värme
AluPEX med minst 19mm isolering (enl. IVT:s installationsanvisning)
 
Iceman255 Iceman255 skrev:
30-40h + resor.
Det är mycket material som inte följer med värmepumpen som behövs. Tex exp.kärl. säkerhetsventil till värme.automatavluftare.Påfyllningsventil. Filterball. Blandningsventil/ventilombination varmvatten. Värmekabel för kondensavslopp. Armatursats värme mm. Så själva rörlängden gör inte så stor skillnad på priset utan det är allt annat som är dyrt.
Ehm, exakt allt utom filterball (vad är det?!) följde med när jag köpte lvvp från Mitsubishi. Det som krävdes utöver själva pumpen va 2x 2m rör mellan innedel och utedel, ett par meter rk kabel för matning och kanske 2m rör samt några presskopplingar för att koppla mot värme och varmvattensystemet. Det tog 2 killar 1.5 dag så säg 25-30h.
Nu köpte jag på nätet med fast pris på installationen, men totalt blev det 35k billigare än offert från lokal firma.
 
S swirve skrev:
Ehm, exakt allt utom filterball (vad är det?!) följde med när jag köpte lvvp från Mitsubishi. Det som krävdes utöver själva pumpen va 2x 2m rör mellan innedel och utedel, ett par meter rk kabel för matning och kanske 2m rör samt några presskopplingar för att koppla mot värme och varmvattensystemet. Det tog 2 killar 1.5 dag så säg 25-30h.
Nu köpte jag på nätet med fast pris på installationen, men totalt blev det 35k billigare än offert från lokal firma.
Intressant, är det någon som installerat just IVT AirX 400 serien med tillhörande e9 eller e13 innedel som vet vad som tillkommer?
 
S swirve skrev:
Ehm, exakt allt utom filterball (vad är det?!) följde med när jag köpte lvvp från Mitsubishi. Det som krävdes utöver själva pumpen va 2x 2m rör mellan innedel och utedel, ett par meter rk kabel för matning och kanske 2m rör samt några presskopplingar för att koppla mot värme och varmvattensystemet. Det tog 2 killar 1.5 dag så säg 25-30h.
Nu köpte jag på nätet med fast pris på installationen, men totalt blev det 35k billigare än offert från lokal firma.
Nej det följer inte med från mitshubishi. Däremot kan ju den som sålt värmepumpen skickat med det på eget bevåg.

Filterball är ett filter med magnetitinsatts för värmesystemet.

Sen drar det snabbt iväg med pengar även på kopplingar. Man SKA ha klämringskopplingar mot både värmepump och befintligt tappvatten/värmesystem så bara där går det 10st kopplingar 22/28= 1000-1500:-

S
 
Iceman255 Iceman255 skrev:
Nej det följer inte med från mitshubishi. Däremot kan ju den som sålt värmepumpen skickat med det på eget bevåg.

Filterball är ett filter med magnetitinsatts för värmesystemet.

Sen drar det snabbt iväg med pengar även på kopplingar. Man SKA ha klämringskopplingar mot både värmepump och befintligt tappvatten/värmesystem så bara där går det 10st kopplingar 22/28= 1000-1500:-

S
Aja så kan det vara, oklart eftersom jag köpte både värmepump och installation från polarpumpen, men det var en lokal firma som installerade. Det jag räknade upp var det som den lokala installatören hade med. Resten kom med leverens med pumpen (som jag tror levererades direkt av Mitsubishi) och det var aldrig nåt snack om att det var extragrejer utan i packat i original emballage. Oavsett blev totalpriset otroligt mycket lägre än den lokala firmans offert.
 
Magnetitfilter ingår inte vid köp av Mitsubishi Electric men ventilpaket och andra monteringsdetaler ingår i paketet.
Mitsubishi har dock ett prisvärt magnetitfilter i sortimentet.
 
  • Gilla
Sweedbanana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.