Är det inte enklast att leta upp alla 1800-kronorstransaktioner de senaste åren i internetbanken?
 
  • Gilla
azellen
  • Laddar…
Blir glad över varje företag som skickar elektroniska kvitto, inget suddigt eller där texten försvinner. Och man kan spara dem lokalt och med sökfunktion om man så vill.
 
Skriver man ut hela årtalet finns inte problemet.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Skriver, ja! Eller snarare att vi sedan 70-talet skriver ÅÅÅÅ-MM-DD i listor eller enstaka rader.
Inte då. Det är väldig vanlig med ÅÅMMDD (eller med bindestreck).
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Skriv år med fyra siffror och månaden med tre bokstäver så försvinner all tvetydighet.
Ett lysande förslag. Nackdelen är att det blir väldigt komplicerat att sortera i basala system som filsystem etc.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Inte då. Det är väldig vanlig med ÅÅMMDD (eller med bindestreck).
Stämmer ju. Vi skrev ÅÅ-MM-DD fram till slutet av 90-talet, men samma princip.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Magnus E K
useless useless skrev:
Är det inte enklast att leta upp alla 1800-kronorstransaktioner de senaste åren i internetbanken?
På Swedbank (åtminstone för mig) fungerar det bara att gå bak till mars 2017, men antar att det varierar? Riktigt dåligt egentligen att det inte går att se hela historiken. Om jag behöver kolla upp något äldre måste jag börja leta bland kontoutdrag på papper, och även dem har jag bara sparade sen 2008.
 
C cpalm skrev:
Ja suck, av alla hundratals datumformat som finns i världen väljer så klart Bauhaus att uppfinna något helt eget.
Vore ju dumt att använda ett standardiserat format.
:mad:



Datum skriv dag månad år i typ hela Europa. Är nog bara vi som envisas med att skriva år först. Bauhaus är ju inte jätte svensk för den delen heller
 
ISO 8601 specificerar formatet YYYY-MM-DD. Jordens alla länder har mer eller mindre förbundit sig att följa Internationella Standard Organisationen, men struntar lika fullt i att göra det. Ett praktexempel är datumstämpeln på mat som Sverige ville ha ändrad när vi gick med i EU. Tyskland tyckte emellertid att det var synd om matfabrikanterna om de skulle vara tvungna att ställa om i sina maskiner. Det är bedrövligt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
C
D Danieljlagergren skrev:
Datum skriv dag månad år i typ hela Europa.
Så även i Sverige traditionellt, men ingen använder eller har använt mellanslag mellan siffrorna så vitt jag vet.
 
D Danieljlagergren skrev:
Datum skriv dag månad år i typ hela Europa. Är nog bara vi som envisas med att skriva år först. Bauhaus är ju inte jätte svensk för den delen heller
Det är bara vi som envisas med att följa internationell standard.
 
  • Haha
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Det är ju ALLTID logiskt att ange det mest signifikanta först, år, månad, dag, timme minut, sekund.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Det är ju ALLTID logiskt att ange det mest signifikanta först, år, månad, dag, timme minut, sekund.
Ja då behöver vi bara tjafsa om vad som är mest signifikant. :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
Det är väl svårt att hävda nåt annat än årtalet där dock.

"När är du född ?"

"kvart över.."
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
E
GlennB GlennB skrev:
Det är väl svårt att hävda nåt annat än årtalet där dock.

"När är du född ?"

"kvart över.."
det beror väl på kontextet.
Exempel:

När går bussen?
Svar: år 2020 oktober 24 kl 22:10:00
Eller: tio över tio
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.