Hej,

jag håller på och byter innerdörrar hemma hos oss. Hittills har alla gått bra förutom en dörr. Där upptäckte jag efter montering att karmen (toppsidan) inte var i våg. Den karmen verkar ha gått lite fort när man byggde huset 1980. Jag läste på byggahus att man kan köpa en gångjärnsriktare men går det att justera snap-in-gångjärn på detta sätt? Gäller det inte bara gamla typer av gångjärn? Jag vill helst undvika att byta ut hela karmen utan vill istället justera lite grann så inte ögat faller på glipan. Behöver er expertishjälp.

Mvh,
Ragsan
 
  • Närbild på ett snap-in-gångjärn monterat på en vit innerdörr och dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt på en innerdörrkarm som inte är i våg med synlig glipa i överkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att kontrollera om det är karmen eller dörrbladet som felar.
Om det är karmen så lossa de delar som behövs och fäst om karmen så den blir rätt.
På de bilderna så kan jag inte avgöra om det skulle hjälpa att rikta om gångjärnen men ofta riktar man inte för en dålig satt karm utan för att gångjärnen gett sig lite.
 
1 123abc skrev:
Börja med att kontrollera om det är karmen eller dörrbladet som felar.
Om det är karmen så lossa de delar som behövs och fäst om karmen så den blir rätt.
På de bilderna så kan jag inte avgöra om det skulle hjälpa att rikta om gångjärnen men ofta riktar man inte för en dålig satt karm utan för att gångjärnen gett sig lite.
Tack för svar! Jag lossade karmen och kunde justera den. Det blev dock en del pyssel då karmen var fastspikad och inte skruvad. Nu är allt rakt och snyggt. :)
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.