Hur länge kan man utsätta regelvirke för regn och fukt utan att det förstörs?
Är i full gång att planera för en utbyggnad av stugan, mitt snickrande är dock begränsad till helgerna och jag hinner inte bygga bjälklag, väggar och tak på en helg.

MVH
KTEA
 
Bygg på du men låt det stå och torka och luftas innan du isolerar.
 
Bra fråga!

Jag tänker bygga både garage och friggebod så småningom, och kommer gissningsvis inte heller att hinna bygga upp väggar och tak på en helg.

Om man får upp väggar, kan man inte då täcka med presenning? Åtminstone en friggebod borde det väl gå för? Ett garage blir ju lite större, men hur gör folk? Alla hinner väl inte med att resa ett hus (friggebod och garage) och få på takstolar och tak på en helg??

Fast, å andra sidan... Om det är som tussee säger, att det är ok, så länge man torkar och luftar innan man isolerar, så är det ju inga problem...


:-?
 
En pressening på 12x7m från byggmax kostar 300 spänn.. det är det värt för att mota bort regnet.. Men som sagt, lite regn på virket gör inget.. det är väl mest solen som förstör virket..

/Johan
 
Beror på hur du bygger, men spikar du väggblock "nere" på marken å reser dom så hinner du sätta takstolarna oxå över en dag samt rote eller masonite. då behöver du enbart täcka väggblocken mellan helgerna när du gör dom. Så skulle jag bygga iallafall.
 
Det beror mycket på årstiden, mögelrisken är betydligt större på sensommar och höst. Senare på hösten kanske det inte är torkväder på flera veckor, och mycket mögelsporer i luften.
Bättre under första halvåret.
Hans
 
Säker på det Hans_N, det är mindre fukt i luften den kalla årstiden eller var det de du menade.
 
Ja, genomsnittliga luftfuktigheten brukar sjunka ungefär från januari och brukar var lägst i april-maj framåt juni, sedan stiger den normalt. Tillväxten av mögel går långsamt under ca 5 C. Vid minusgrader möglar det nästan inte alls.
Hans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.