Vi har en villa som är värderad till ca 2.1 milj, men villorna i vårt område sälj sällan för mindre än 2.5 milj eller mer. Vi har lån på ca 1.5 milj på detta huset.
Vi vill väldigt gärna bygga nytt hus och har tittat på en tomt som säljs tillsammans med husleverantören A-hus. Vi har fått en total kalkyl på ca 3.8 milj för huset och då ingår allt, tomt grund markarbeten vatten avlopp fiber bygglov mm . Är det möjligt för oss att få lån till detta? Maken har fast jobb med ca 38tkr/mån innan skatt och jag har en visstidsanställning där jag får Ca 40tkr i månaden innan skatt. Vi borde få minst 600 000 överskott från försäljningen på vårt nuvarande hus. Det som kan sätta käppar i hjulet är min visstidsanställning, även om jag troligtvis kommer bli kvar. Vad tror ni? Är det rimligt att ha lån på 3-4 milj vid nybygge? Har förstått att det är skillnad på lånelöfte från när man köper befintligt hus.
 
Vad jag vill minnas från något år tillbaka så kontrollerade de att man hade råd med nuvarande drift kostnader samt lånen man tar parallelt för att bygga. Tror även de räknade upp räntan lite på dagens boende ifall den höjs under byggnationstiden.

men även att man typ enbart fick räkna med 80% av nuvarande marknadsvärde ifall det kommer en dipp precis när man färdigställer och behöver sälja sitt nuvarande boende.

för min del var jag rätt ny konsult vid tillfället, men då bedömnde de mina sannorlika goda att ha ett uppdrag då jag hade flera års erfarenhet i ryggen.

Tyckte de var rätt tuffa krav, men å andra sidan de vill ju skydda en ifall marknaden vänder. Så förmodligen blir det bättre än deras prognoser.

rätt svar får du nog bara genom att kolla med din bank. Samt att vissa byggherrar har sammarbete med vissa banker. Alltid knepigare med lösvire tillexempel och högre krav
 
4,5ggr årsinkomsten ska ni kunna ha i lån utan problem dvs. 4.212' Plus 600' från befintligt hus.

Absolut max ni kan belåna det färdiga huset är 85% av marknadsvärdet. Om huset är värt sin byggkostnad då räcker 600' till 4000' i lån. Så det är inom räckhåll för er.

Det ni behöver göra är en komplett byggkostnadskalkyl där allt ingår, lagfart. Bygglov entrepenad, fiber, VA, el etc. Som ni presenterar för er bank. Nordea är bra att ha att göra med när det gäller nybygge.
Banken kollar om värdet på ett nytt hus i tänkta området har en rimlig förhandsvärdering
 
wildeside
Prova med att fråga banken!
Jag tror dom vet bäst
 
  • Gilla
Karl Hemlin och 1 till
  • Laddar…
Ta en bank som erbjuder fem år amorteringsfritt, de pengarna kommer ni behöva för att förädla huset när det väl är klart.
 
  • Gilla
Marylin
  • Laddar…
dd88 dd88 skrev:
Ta en bank som erbjuder fem år amorteringsfritt, de pengarna kommer ni behöva för att förädla huset när det väl är klart.
vilka banker erbjuder amorteringsfritt? Trodde det var krav på amortering på alla banker nu?
 
H
Nordea fick vi amorteringsfritt i 5 år.
Vårat lån va delat i 3.
Valde då att amortera på det ena och tog fritt i 5 år på de andra 2.
Så om något år ska vi amortera på dom med.
 
Men då har du antingen lån som ligger under gränsen av belåningsgrad för att tvingas amortera, eller så har du den stadgade amorteringen, men hela amorteringen görs på ett av lånen?

Nu är det väl visserligen så att under Corona tider, så har man väl lättat på amorteringskraven, tror att det fortfarande gäller.

Den lättade regeln var ju avsedd för att hjälpa hushåll som fick ekonomiska problem pga. Corona krisen. Dvs. det skulle bara gälla familjer som redan har höga lån, och drabbas av arbetslöshet eller liknande. Men de flesta banker verkar tolka det som att ingen behöver amortera alls. Även på helt nya lån.
 
H
Ja jag har lånegrad på ca 35-40 % av värde av huset
 
Vid nyproduktion kan man få amorteringsfrihet i 5 år
 
Hur mycket i lån har ni som byggt nytt? Tänker att det måste vara skillnad på hur mkt man får låna närmande köper ” begagnat” hus gentemot bygga nytt?
 
Det viktigaste är som nämnts innan att göra en lista med ALLT som huset kommer kosta. Inte bara enligt prislista med tillverkare men även sånt som ni vill göra själva. Samt de där jobbiga kostnaderna som går rakt in i Löfvens kistor som pantbrev med mera.

Vill ni ha en tomt med gräsmatta och sånt fixad. Upp med det i beräkningen.
Farstutrapp. Altan. Badtunna.
Tillval på huset.

Om inte tomten i princip är helt platt och grovplanerad skulle jag räkna med att det kostar. Och sen dubbla det. För tomt, fylle, med mera verkar alltid folk bli brända på.

När det gäller byggen skulle jag snarare utgå från vad ni får ut för erat hus plus era besparingar. Det ger mer en vink om vad ni har råd med. 600.000 är ju inte så mycket marginal att bygga för om jag ska vara ärlig. Kanske om ni snålar med allt. Ni har ju rätt bra inkomster. Så varför inte bo kvar ett par år och spara som fan?
Jag som bor själv i villa sparar 17.000 per månad. Det borde ni klara av med. Efter 3 år har ni då dubblat er egna insats till huset och har betydligt mindre risk.

(Och kolla inte vad grannarnas hus är värda. Se till att göra en värdering med en mäklare eller tre på erat hus)
 
Det finns en massa trådar om att bygga hus och vad det kostar här. bara börja läsa
 
  • Gilla
perolito och 2 till
  • Laddar…
M Marylin skrev:
Hur mycket i lån har ni som byggt nytt? Tänker att det måste vara skillnad på hur mkt man får låna närmande köper ” begagnat” hus gentemot bygga nytt?
Jag skulle rekommendera dig att "låna så mycket som möjligt" genom en realistisk kalkyl och lägga så lite som möjligt (15%) i kontantinsats till att börja med. Ni kommer ändå att ha ett byggnadskreditiv under byggtiden och då har ni lite marginal - för det dyker alltid upp kostnader som husleverantörer är experter på att glömma i sina kalkyler. Allt från stora saker som garage eller carport till "småsaker" som grus till infarten och utomhusbelysning.

600 kkr räcker "bara" till 4 mkr vilket innebär då 3400 kkr i lån. Om kalkylen från husleverantören är 3,8 mkr är risken stor att ni kommer att hamna en bit över 4 mkr innan ni är klara.

Vår husleverantör presenterade en kalkyl som vi kompletterade med nödvändiga kostnader på ca 500 kkr. Vi presenterade sedan denna kalkyl för banken och fick byggnadskreditiv på 85% av det beloppet. Detta trots att vi kunde lägga mer än 15% kontant. Sen utnyttjade vi inte hela byggnadskreditivet utan det var mer en trygghet för oss under byggprocessen. Nackdelen är att det kostar extra i lagfart och pantbrev men är ändå en trygghet att ha en egen bra marginal under själva byggnationen.

Lycka till!

/Krille
 
  • Gilla
Marylin
  • Laddar…
Byggde vårt hus för 14 år sedan och har precis sålt det i dagarna. Den "ursprungliga" produktionskalkylen var på 3,6 miljoner. Där hus, garage, tomt, pantbrev, alla anslutningsavgifter osv ingick. Vi försökte ta med allt vi kunde komma på fram tills att huset var klart och vi skulle flytta in. Vi trodde ju att vi fått med det mesta eftersom det här var 3:e huset vi bodde i och vi själva eller via kontakter har ganska bra koll på vad olika saker kostade så den ursprungliga kalkylen var väldigt komplett och med ganska realistiska siffror för det mesta men...

Jag har under de här åren sparat ALLA kvitton på ALLT som: "vi inte kan/vill ta med vid en flytt". Ser nu då jag räknar ihop det inför reavinstberäkning att det slutar på ungefär 1 miljon MER! Dvs 4,6 miljoner. Då blev ändå inte själva bygget utifrån grundtankarna så väldigt mycket dyrare än kalkylen men en del ändringar tillkom ju även under själva bygget. (Sen har vi de senaste åren också haft lite kostnader för underhåll <50 000kr) Låt mig räkna upp lite saker där det kostade mer för oss.

TILLKOMMANDE saker
Diverse ändringar under byggets gång. T ex förberedelser inför framtida ommöblering. (extra avlopp, fler eluttag, förstärkningar, kraftigare FLVP, fasadpanel monterad lokalt på plats för att slippa "blockskarvar" osv).
Komplettering med elgolvvärme badrum/hall/toa för användning sommartid då vattenburna golvvärmen avstängd.
Diverse moment som tog längre pris/stökigare än planerat och för att spara tid i vissa moment (Vi körde på löpande och ej fast pris)
All spik/skruv som följde med huset blev över eftersom det var tänkt för "manuellt arbete". Vi föredrog att snickarna använde spik/skruvmaskiner för att jobbet skulle gå snabbare.
Kranlyft vid två tillfällen
Lägeskontroll och diverse besiktningar/intyg.
Bortforsling sopor/Tippavgift.
Extra isolering i garage och mellanbjälklag
Hyra maskiner/stämp/trapp/vissa specialställningar
Fler eluttag och avancerat larm.
Dyrare/tåligare tapeter på viss ställen. "skrubbara" i hall och kök t ex.
Glasfiberväv på garageväggar
Slutstrykning garage utvändigt och invändigt
ELFA hyllsystem i klädkammare, garage, förråd, friggebod
Utökad "inredning=utdragslådor" i tvättstugeskåp och kök (IKEA)
Fler garderober än ursprungligt
Diverse väggfasta korkar/hyllor/bänkar
Diverse lås/beslag
Våtrumsmatta i klädkammare
"Golv" i yttervind för att skapa 24kvm förrådsyta istället för 60cm bred besiktningsgång.
"Golv" i kattvindar för extra förrådsyta.
Plåtskodd verandatak ovanpå bron (Under balkonggolv)
Annan typ av ränndalar vid takkupor med plåtskopor
Markiser
Finplanering tomt, matjord och rullad gräsmatta.
Två altaner längs med långsida och kortsida hus
Inglasat uterum
Friggebod
Slinga gräsklipparrobot
Beläggning uppfart mm
Häck åt två håll
Mindre mur
Trädgårdsbelysning
Utebelysning på hus och garage
Plank/vindskydd
Lekstuga
Diverse blomrabatter och prydnadsbuskar
prydnadsträd
Sandlåda
TV-antenn
Postlåda
Krokar och diverse fasta armaturer
Vedbod/ställ
Indragning fiber

Däremot hade vi inga kostnader för dyrare byggström, arbetsbod, toalett, byggställning mm. Vissa arbeten gjorde vi själva under bygget och ibland tillsammans med hantverkarna då vi var hantlangare eller gjorde vissa moment. Besökte bygget i princip dagligen för att stämma av eller hantera olika aktuella frågeställningar.

Så man bör nog försöka ta med ALLT man kan komma på i grundkalkylen utan att vara allt för optimistisk.

Sen kan det ju ändå vara FELRÄKNING i själva grundkalkylen även om det finns med där, så att man behöver en viss marginal av den anledningen.

Så jag skulle räkna med +10% i ren strul/felräkningsmarginal och sen ytterligare +10% i saker som tillkommer/ändras under resans gång. Så skulle jag nog själv räknat om vi skulle bygga hus igen. Det är MÅNGA saker som man upptäcker först under själva byggprocessen om man är delaktig under resans gång. Där man där och då för en låg frivillig extrakostnad kan få en bättre slutlösning (Även om det så klart då är ett aktivt beslut att kosta på huset lite mer än tänkt)

Lycka till!(y)
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.