Jag undrar hur man får tag på en hantverkare?(elektriker).Min lista börjar bli lång på alla företag jag kontaktat,men ingen verkar intresserad.Antingen svarar dom inte alls på telefon och mail eller så hör dom inte av sig igen.Jag tolkar det som man inte vill ha jobbet.Varför inte säga att man inte vill ha jobb?.I min egna bransch skulle jag bli idiotförklarad direkt om jag inte kom på utsatt tid elller åtminstone hört av mig om jag får förhinder.Ja hur gör man?Kanske någon hantverkare kan ge ett tips om hur dom vill bli kontaktade?Kan säga att det är ett ganska stort jobb så de är nog inte det som är haken?Jag är snäll,trevlig och svensk och prutar inte,så vad kan felet vara?
 
Tyvärr är det så att många, framförallt elektriker och vvs-firmor inte vill göra jobb direkt mot privatkunder.

Har du informerat om att det är ett ganska omfattande arbete ?
Många vill nämligen inte göra jobb åt privatpersoner för det ofta är svårt för dem att planera sådana jobb.
Det heter oftast att kunden vill ha hjälp med en enkel sak men när de sen väl är på plats så blir det helt annorlunda nämligen.

De vet ju inte heller att du inte är en prutare... ;)


Det enda tipset jag kan ge dig är att försöka dig på någon mindre firma för det brukar vara lättare.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Tyvärr är det så att många, framförallt elektriker och vvs-firmor inte vill göra jobb direkt mot privatkunder.

Har du informerat om att det är ett ganska omfattande arbete ?
Många vill nämligen inte göra jobb åt privatpersoner för det ofta är svårt för dem att planera sådana jobb.
Det heter oftast att kunden vill ha hjälp med en enkel sak men när de sen väl är på plats så blir det helt annorlunda nämligen.

De vet ju inte heller att du inte är en prutare... ;)


Det enda tipset jag kan ge dig är att försöka dig på någon mindre firma för det brukar vara lättare.
Nu hör det inte till vanligheterna att jag kontaktar hantverkare, så jag vet knappt hur de marknadsför sig. Det jag ser mest är firmabilarna, som oftast då har ett företagsnamn och ett telefonnummer, ibland en mejl- eller webbadress. Man kan lätt få intrycket att de vill att man ska kontakta dem.

Men är det inte så att företag som inte vill ha privatkunder visar det på något sätt? Två ord räcker: "Endast företagskunder", så vet man.
 
Duktiga hantverkare behöver inte marknadsföra sig...
Det sköter dess nöjda kunder så bra åt dem
 
  • Gilla
Joak och 4 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Duktiga hantverkare behöver inte marknadsföra sig...
Det sköter dess nöjda kunder så bra åt dem
Menar du att de hantverkare som har sitt firmanamn och telefonnummer på firmabilen är dåliga? Medan de bra kör runt i omärkta bilar?
 
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Menar du att de hantverkare som har sitt firmanamn och telefonnummer på firmabilen är dåliga? Medan de bra kör runt i omärkta bilar?
Der kan man väl inte säga generellt...
Allt är inte svart eller vitt i denna världen...
Men de behöver knappast ha stripade bilar eller sätta in radannonser i lokaltidningen för att få jobb...
 
När jag behövde en röris så hade jag ett sparat namn från en lokal köp & sälj facebookgrupp där någon hade frågat, och fått tips på en rörläggare.
Jag blev nöjd med jobbet, han fick själv bestämma när han skulle göra jobbet inom rimlig tid. Han kom efter 3 dagar.
Nu släpper jag inte min röris.

Mitt tips är, sök rekommendationer i närområdet via facebook eller grannar, börja med ett mindre jobb och bygg en relation med hantverkaren.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Märkligt faktiskt. Jag tog då alla jobb som kom in när jag hade firma med några anställda. Det är svårare att planera och mer problem med privatpersoner, men också trevligt. Var i landet är detta? Är det omfattande så kan du prova typ Offerta.se. Sen som sades ovan, prova mindre firmor. Kolla på Elsäkerhetsverket.se efter registrerade företag på din ort. Kolla sen resultatet på allabolag.se. Ta en firma som gör vinst, gärna runt 10%.
 
Man kan sätta upp lite tejp i området runt sin lokala Ahlsell. Alltid fastnar det väl någon liten hantverkare där.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
När vi renoverade badrummet så fick jag bra kontakt med VVS-firman som snickaren lejt in, det är en stor rikstäckande firma med pris därefter, men tack vare etablerad kontakt så har jag som sagt en rörläggare som svarar när man ringer och hjälper en med det man behöver. Ett tips är kanske att prata med nån snickare och därigenom få kontakt med firmor som de kan rekommendera. De flesta småfirmor har ett nät kring sig som hjälper och anlitar varandra.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Magnus E K
I värsta fall får du väl starta ett eget företag. Inte en egen elfirma alltså utan vad som helst, så att du kan fånga upp dem som bara tar företagskunder. Om det är ett stort jobb så är inte 25 000 till ett AB så farligt, och de pengarna går ju inte upp i rök.
 
C
A andersmc skrev:
Menar du att de hantverkare som har sitt firmanamn och telefonnummer på firmabilen är dåliga? Medan de bra kör runt i omärkta bilar?
He he, bra tänkt, ligger något i det. Men å andra sidan, en av de bästa killarna vi anlitar är konstant fullbokad men annonserar ändå varje vecka i lokaltidningen och kör fullstrajpad firmabil. Så det är uppenbarligen vissa som marknadsför sig trots att de inte behöver jobb.
 
C cpalm skrev:
fullstrajpad firmabil. Så det är uppenbarligen vissa som marknadsför sig trots att de inte behöver jobb.
En stripad bil betyder inte att man har det för att marknadsföra sig men det ser betydligt seriösare ut med en stripad bil. ;)

Magnus E K Magnus E K skrev:
I värsta fall får du väl starta ett eget företag. Inte en egen elfirma alltså utan vad som helst, så att du kan fånga upp dem som bara tar företagskunder. Om det är ett stort jobb så är inte 25 000 till ett AB så farligt, och de pengarna går ju inte upp i rök.
Hehe... nu tror ju inte jag det hjälper och det var inte det jag åsyftade med att de "bara" gör jobb till företag. ;)
Det var snarare menat som följande inlägg åsyftar, och den typen av relation tar tid att bygga upp...

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
prata med nån snickare och därigenom få kontakt med firmor som de kan rekommendera. De flesta småfirmor har ett nät kring sig som hjälper och anlitar varandra.
Det är sådana företag som t.ex elektriker och rörläggare föredrar att arbeta mot samt då deras privatkunder.
Då har de nämligen en "kund i snickaren" och inte i privatpersonen och således vet de oftast vad arbetet gäller när de kommer ut till slutkunden då de "pratar samma språk" som den som anlitar dem för arbetet hos privatpersonen.

Inte lätt att förklara för de som inte är i branschen men min erfarenhet säger iaf att både elektriker och rörläggare oftast föredrar det sättet att arbeta före direktjobb mot privatpersoner just p.g.a den anledningen som följande skribent nämner...

J Johan456 skrev:
Det är svårare att planera och mer problem med privatpersoner
 
C
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
En stripad bil betyder inte att man har det för att marknadsföra sig men det ser betydligt seriösare ut med en stripad bil. ;)
Nu pratar vi iofs full julgran, som en rullande reklamskylt. En annan kille vi anlitar som inte heller behöver marknadsföra sig för fylla orderboken kör omkring i en gammal rostig 240 som han fått som betalning av en kund som hade dåligt med pengar.

Måste säga att jag alltid har fascinerats lite av företag som bränner pengar på att synas och samtidigt får tacka nej till alla som ringer.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu pratar vi iofs full julgran, som en rullande reklamskylt. En annan kille vi anlitar som inte heller behöver marknadsföra sig för fylla orderboken kör omkring i en gammal rostig 240 som han fått som betalning av en kund som hade dåligt med pengar.

Måste säga att jag alltid har fascinerats lite av företag som bränner pengar på att synas och samtidigt får tacka nej till alla som ringer.

det är för att plocka guldkornen!
kunna sortera bort de kunderna som verkar krångliga,
det är alltid skönt att tacka nej till jobb,
motsatsen! att ha för lite jobb så man får ta vad som erbjuds är inte kul
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.