Hej jag har en viktig fråga kan man mikra aluminum folie? jag såg min mamma använda det till ugnen?
 
Om jag inte är helt fel ute, så ska du INTE micra aluminiumfolie då det kan ske en elektrisk reaktion och börja brinna. I ugnen går det däremot bra!
 
D DavidPetrovic skrev:
Hej jag har en viktig fråga kan man mikra aluminum folie? jag såg min mamma använda det till ugnen?
NEJ! Absolut inte...
 
Om du säger till henne att micra ett kort lysrör eller en lysrörslampa så får du se något intessant
Men är micron igång för länge kan den ta skada
Är du en av de som fått en uppgift i skolan så be din lärare förklara det fenomenet :rofl:
 
Redigerat:
CD-skivor ser ut som Star Wars testa.!
 
@Keld
Så fort min fru sover så ska jag testa det :rofl:
 
Kör dem inte för länge, vill minnas det kunde bli lite bränt efter ett tag.
 
Den observante ser att de fyra första inläggen är skapade av nyreggade användare, troligen för att trolla.
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
Klasskamrater som tar sin hemuppgift på allvar
De håller kanske på med ett grupparbete?
Kanske sitter och dricker pilsner och käkar popcorn :rofl:
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
De tre sista svaren inom ett par minuter
Nu har jag återfått tron på dagens ungdomar
De tar verkligen bus eller godis till en hög digital nivå :D
 
E
Okej, man kan anklaga folk för trams men man får då inte kasta sten i glashus.

Nu kommer här istället lite fakta.

Det är inga problem att ha aluminium i mikron. Det värsta som eventuellt kan hända är att det gnistrar lite - inget annat.

Man kan täcka kanterna på sin form med slät folie eller värma upp sin mat i en folieform.

Så säg till din mamma att köra hårt.
 
Vad jag har förstått kan man ha en tesked i en mugg vatten/kaffe som man värmer upp i mikron.
Den lilla skeden kan då förhindra en "ångexplosion" om vätskan i muggen når kokpunkten.
Men annars är väl metall i mikron ett stort, allvarligt No-No!
 
Magnus E K
Kör inte metallfolie i mikron! Jag gjorde en klantighet en gång för ca 10 år sen; hade frusit ett halvdrucket paket med juice när jag varit bortrest och skulle tina upp det när jag kom hem. Glömde att såna paket har aluminiumfolie på insidan. Det blev gnistbildning och med åtföljande brännskada i plasten på luckan:

Närbild på mikrovågsugnens lucka med brännskade i plasten och metallnätstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Maskinen har dock fortsatt fungera felfritt, har samma fortfarande efter två flyttar.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.