Hej,

Vi har en gammal golvbrunn enligt bild som jag inte begriper mig på.

Det sitter någon sorts insats i den som man kan lyfta ur.
Sen längst ner i botten finns ett handtag som jag inte vågar dra i eftersom det nästan rostat av.

Vad är det under ifall man öppnar upp med "handtaget"?

Sen hittar jag ingen fyrkantsnyckel som passar i hålet brevid som är golvfärgat. Gissar att det är ett renshål. Hålet är 16mm, vart får man tag i nått som passar där?

Mvh
 
  • Rostig gammal golvbrunn öppnad med insats och verktyg bredvid på ett fläckigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal rostig golvbrunn med lyftbar insats och ett nästan rostat av handtag i botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fick ur och tvättade grejerna.

Vänster hink längst ner Sen var de andra monterade uppe på i ordning som de ligger på bilden.

Renshålet lyckas jag inte få upp.
 
  • Rostiga delar från en golvbrunn uppställda på ett mönstrat underlag, inklusive hinkar och ett silskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det i garaget?
Kan vara en oljeavskiljare isåfall (nåt lagkrav på att man måste ha såna i garage).

Då är nog hålet bredvid bara locket till vattenlåset.
 
Redigerat:
Håller på och rustar i garaget och verkar ha en likadan. Är lika frågande om hur den fungerar. Om den ens fungerar längre, är mycket rostig och det där handtaget har jag inte heller tordats skruva på.

Rostig golvbrunn med öppet lock och verktyg på ett garagegolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Hundrahundar skrev:
Jag fick ur och tvättade grejerna.

Vänster hink längst ner Sen var de andra monterade uppe på i ordning som de ligger på bilden.

Renshålet lyckas jag inte få upp.
Hundrahundar: Hur fick du upp "skruven" med den runda ringen? Använde du nåt verktyg? Min "skruv" sitter nere i "hinken" så det är svårt att komma åt. Har kört med rostlösare i flera dagar men den sitter som berg.
 
Hej,

Vet inte riktigt vilken skruv du menar.
Jag fick loss grejerna som du ser på min bild.

Jag tog en skruvmejsel och rev bort den värsta rosten, sen tog jag kofoten och bröt.

Fick lägga någon planka på botten för att ta spjärn mot med kofoten.

Mvh
 
H Hundrahundar skrev:
Hej,

Vet inte riktigt vilken skruv du menar.
Jag fick loss grejerna som du ser på min bild.

Jag tog en skruvmejsel och rev bort den värsta rosten, sen tog jag kofoten och bröt.

Fick lägga någon planka på botten för att ta spjärn mot med kofoten.

Mvh
Jag fick nu också loss det. Hade missuppfattat, trodde att handtaget med ringen satt fastskuvad och skulle skruvas upp. Så var det ju inte utan den var ju ett handtag för att få upp hela hinken. När jag ryckte lite i den med en rörtång så lossna hela hinken, så då var det löst. Mycket rost var där under. Försökte se nåt hål där vattnet ska vidare ut men hittade inget. Man undrar hur den här fungerar.
 
Jag hade liknande eller samma i mitt garage till lägenheten. Utloppet är radiellt närmast botten, sannolikt rakt under det lilla skruvlocket. Det kan vara skräp/sand på botten som täcker utloppet med kass funktion som resultat. Jag gjorde en specialskopa för att kunna gräva ur ordentligt. Brunnen är troligen vanligt förekommande, pappa som är byggnadsingenjör hade en handbok (AMA?) där det fanns ritning som jag kopierade. Jag hittade inte på kopian nu tyvärr, det är några år sedan jag flyttade ifrån garaget med brunnen.
 
  • Gilla
wolfgang1
  • Laddar…
Hur fick du loss den andra delen? Den som ligger som nr två (eller "klockan 11") på bilden?
För min del så har jag den förträngningen och sedan vad som enbart verkar vara en platta under där men den går ju inte att få upp genom förträngningen som blir på grund av den andra delen på din bild.
 
  • Gilla
Parven
  • Laddar…
En bild som visar hur det sitter monterat kanske kan vara till hjälp?
Schematiska ritningar av fettavskiljare i betongrör och bensinavskiljare i gjutjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hundrahundar och 1 till
  • Laddar…
Den där är ju riktigt bra! Min brunn verkar ju passa in riktigt bra på den övre högra bilden!
Stort tack!!
 
Jucka lite med kofoten så kommer det nog loss tillslut.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.