Huset är på 136m2, elradiatorer och en luft luftvärmepump. FTX med värmeåtervinnare.

Har en luft luftvärmepump i vardagsrummet, den sprider värmen bra i vardagsrummet och in mot köket.

Problemet är att delen där sovrummen är i huset inte nås av denna värme (blått område). Så jag funderar på om man skulle sätta in en till luftvärmepump i den kalla delen av huset.

Vart tror ni skulle vara bäst placering?

Nu har vi ju också FTX ventilation. Jag antar att man även måste tänka på att luften ska strömma från sovrumsdelen av huset ner mot andra delen av huset där frånluften sitter?

Tänker att det blir lite konstigt om man nu skulle sätta en luftvärmepump vid dörren in till sovrumsdelen som blåser mot luftströmmen som går från tilluften. Eller tänker jag helt fel?

Ritning av enplanshus med markerade områden för kall luft i blått och värmeventilationssystem i grönt och rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har vår LLVP innerdel i ingångshallen, över entrédörren.
Vilket gör att ytterkläder och uteskor torkar snabbt, och det är varmt och skönt när man kommer in utifrån, frusen och våt.
Och sedan fördelar FTX-ventilationen värmen till hela huset med sovrum och allt.
Arkitektritning över enplanshus 108 kvm med tydlig ventilationssystemets planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har alltså tilluft i de tre sovrummen och i vardagsrummet, och frånluft i badrum, kök, tvättstuga och lilla toa/duschrummet. Allt är 108 kvm stort.
Det låter som ert ventilationssystem inte funkar som det borde, och fördelar runt den uppvärmda tilluften till alla sovrum.
Kanske dags att se över hur det är injusterat?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi har vår LLVP innerdel i ingångshallen, över entrédörren.
Vilket gör att ytterkläder och uteskor torkar snabbt, och det är varmt och skönt när man kommer in utifrån, frusen och våt.
Och sedan fördelar FTX-ventilationen värmen till hela huset med sovrum och allt.
[bild]
Vi har alltså tilluft i de tre sovrummen och i vardagsrummet, och frånluft i badrum, kök, tvättstuga och lilla toa/duschrummet. Allt är 108 kvm stort.
Det låter som ert ventilationssystem inte funkar som det borde, och fördelar runt den uppvärmda tilluften till alla sovrum.
Kanske dags att se över hur det är injusterat?
Har du mätt upp tempen på tilluften vid tilluftsdonen? Vad har du isf för temp?

Mitt ftx system är helt nytt, installerat av vent firma. Enligt systemet gör värmeåtervinmaren sitt jobb. Men sen blir ju tilluften såklart kallare eftersom den ska transporteras lång väg till slutet av huset där sovrummen finns.
 
A Ace83 skrev:
Har du mätt upp tempen på tilluften vid tilluftsdonen? Vad har du isf för temp?
Jag kollade nu på tilllufttempen vid det bortersta sovrummet. Den var 21°C.
Värmepumpen är inställd på 22°C och går på halvfart.

A Ace83 skrev:
Men sen blir ju tilluften såklart kallare eftersom den ska transporteras lång väg till slutet av huset där sovrummen finns
Ni har väl värmeisolerat ventilationsrören?
Våra går i den ena kattvinden, med mycket lösull runt sig, och i vindsbjälklaget, mitt i 290 mm isolering.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag kollade nu på tilllufttempen vid det bortersta sovrummet. Den var 21°C.
Värmepumpen är inställd på 22°C och går på halvfart.


Ni har väl värmeisolerat ventilationsrören?
Våra går i den ena kattvinden, med mycket lösull runt sig, och i vindsbjälklaget, mitt i 290 mm isolering.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag kollade nu på tilllufttempen vid det bortersta sovrummet. Den var 21°C.
Värmepumpen är inställd på 22°C och går på halvfart.


Ni har väl värmeisolerat ventilationsrören?
Våra går i den ena kattvinden, med mycket lösull runt sig, och i vindsbjälklaget, mitt i 290 mm isolering.
Det är 100mm isolering enligt specifikationen från vent firman. Vinden i sig är inte isolerad, så uppe på vinden är det kallt.

Mäter du med vanlig termometer vid tilluften?

Enligt FTX systemet ser det ut såhär just nu
Uteteluft 0.2 grader
Tilluft 17.3 grader (Inställt på 18.5 grader)
Frånluft 19.3 grader
Avluft 6.1 grader
Värmeåtervinnare 100%
Tillskottsvärme 8%

Luftvärmepump inställd på 22 grader

FTX aggregatet sitter ovanför hallen i vårt hus, så längden på rören till sovrummen längst bort är ca 15-17m. Antar att det blir ganska stor värmeförlust på den längden.

Temp i huset
Varmast: vardagsrummet 24 grader
Kallast: sovrum längst bort 22.1 grader


När du nämner att det kanske skulle behövas injustering av FTX systemet, vad exakt är det som isf skulle behöva justeras? De var här och gjorde en omjustering för några ca 2 månader sedan då jag ifrågasatte varför fläktarna var inställda på så hög hastighet (89% frånluft, 72% tilluft). De ändrade då till (57% tilluft, 62% frånluft) De sa att killen som gjorde första injusteringen hade satt för högt % på fläktarna.

Borde inte tilluften bli varmare om man höjer frånluften några % och sänker tilluften några %? (Testade detta nu och tilluften ökade med ca 1 grad enligt systemet)
 
Redigerat:
A Ace83 skrev:
Borde inte tilluften bli varmare om man höjer frånluften några % och sänker tilluften några %? (Testade detta nu och tilluften ökade med ca 1 grad enligt systemet)
Det är klart att om du minskar frånluften, så behålls en större del av värmen inomhus.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är klart att om du minskar frånluften, så behålls en större del av värmen inomhus.
Nu höjde jag ju frånluften, min tanke var ju då att man tar in mer varmluft till värmeåtervinnaren från de frånluftsdonen som sitter i den varma delen av huset. För att denna varma luft ska spridas till den kalla delen av huset där vi har tilluft.
 
A Ace83 skrev:
Nu höjde jag ju frånluften, min tanke var ju då att man tar in mer varmluft till värmeåtervinnaren från de frånluftsdonen som sitter i den varma delen av huset. För att denna varma luft ska spridas till den kalla delen av huset där vi har tilluft.
Just det, förlåt, ögonen går i kors här ibland.
Men jag förstår ändå inte resonemanget.
Visserligen ökar du värmeenergin genom att höja frånluften,
men genom att minska tilluften så skickar du ju inte mera värme ut i huset.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Just det, förlåt, ögonen går i kors här ibland.
Men jag förstår ändå inte resonemanget.
Visserligen ökar du värmeenergin genom att höja frånluften,
men genom att minska tilluften så skickar du ju inte mera värme ut i huset.
Ingen fara :)

Läste på något forum ( kommer inte ihåg om det vara byggahus) att tilluften borde bli varmare om man sänker hastigheten på tilluften. Pga luften har mer tid på sig att värmas upp genom värmeväxlaren eller något liknande resonemang. Jämfört om man har högre hastighet på tilluften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.