Vi började bygga en carport för två år sedan, men blev aldrig klara. Nu har den stått halvfärdig i två vintrar utan "skydd". Vintern är återigen på väg och jag funderar på om jag borde skydda träet på något sätt eller om det överlever en vinter till? Vad borde man i så fall göra, olja in det, måla?

Stolparna har blivit gråa. Limträbalken kan man se är lite påverkad av vatten och full av prickar (mögel). Råsponten på taket längst ut vid pappen ser lite vattenskadad ut.

Vi har tänkt att i vår bygga för fronten och bygga på stolparna så de blir lite kraftigare.

Halvfärdig träcarport med synliga grå stolpar och limträbalkar, delvis täckt tak i kvällssol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenfläckad och gråad träbalk i halvfärdig carport med synliga tecken på mögel och vattenskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grånat trästolpe med tecken på väderpåverkan och mögelfläckar, del av ett halvfärdigt byggprojekt.
Halvfärdig träkonstruktion av carport med grånat och vattenskadat trä samt synlig råspont och limträbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga problem, men bygg klart, mest för din egen sinnesfrid;) Jag hade kanske oljat änden på limträbalken.
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
Min carport jag byggde för 10 år sedan behandlade jag inte alls.
Nu mer snyggt grånad, och skall så förbli. Kommer aldrig komma någon olja eller färg på den.
Grånad är det absolut bästa träskydd du kan ha. Så låt den gråna.
 
E
Ett tips är att kolla upp om pappen på taket klarar av att ligga exponerad för uv så länge som 2 år. Dom flesta papprullar är 3 mån och vissa upp till 1 år.
 
E epw skrev:
Ett tips är att kolla upp om pappen på taket klarar av att ligga exponerad för uv så länge som 2 år. Dom flesta papprullar är 3 mån och vissa upp till 1 år.
Tack för tipset! Det ligger betongpannor på taket. Det är bara yttersta raden som pappen är exponerad. Troligtvis kommer vi kapa en liten del där. Men det kan kanske vara värt att lägga på en extra länga takpapp där det inte har funnits takpannor.
 
GoC GoC skrev:
Min carport jag byggde för 10 år sedan behandlade jag inte alls.
Nu mer snyggt grånad, och skall så förbli. Kommer aldrig komma någon olja eller färg på den.
Grånad är det absolut bästa träskydd du kan ha. Så låt den gråna.
Kan man låta trä vara obehandlat och utsättas för väder och vind (regn och snö)? Blir det inte förstört då?
 
Har det inte markkontakt och torkar ur mellan varven håller det länge.
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
R rsa skrev:
Kan man låta trä vara obehandlat och utsättas för väder och vind (regn och snö)? Blir det inte förstört då?
Till slut så, efter sisådär 50 till 100 år kan det nog finnas några delar som behöver ses över. Skämt åsido, färg handlar mest om utseendet så länge konstruktionen är rätt utförd. Tänk på gamla lador. Brädfasaden kan där ha varit ommålad i många, många år men så länge taket är helt brukar de stå länge.

Sen är det en väldig skillnad på exempelvis en fasad som torkar upp mellan varven och en "grundkonstruktion" av trä i kontakt med "blöt" mark och därmed konstant fuktig. Den senare håller inte i närheten så länge som fasaden.
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.