Hur många Ikea gångjärn bör jag ha för att bära en dörr, 19 mm MDF, 2270 x 6650??
 
Nu blir man ju nyfiken, vad är det som kräver en sån monsterskiva mdf till dörr?
 
Jag tror det är en siffra fel någonstans...
 
Såklart att det är fel nållan ska bort,
Rätt bredd 66,5 cm, tack för att du reagerade, har du förslag på antal gångjärn? Själv har jag tänkt 5 Ikea
 
Jag stoppade in siffrorna i Blums produktkonfigurationer, eftersom åtminstone Ikeas Utrusta-gångjärn för kök är Blum.
Luckbredd över 600mm verkar inte rekommenderas, och inte vara testade av Blum. Men en maxstor lucka på 600mm bredd verkar ge 5 gångjärn, med rekommendation om att för lägga till 1 extra för luckor som är tyngre.
Så det kanske är läge att chansa på 6 gångjärn?
 
perojonsson perojonsson skrev:
Jag stoppade in siffrorna i Blums produktkonfigurationer, eftersom åtminstone Ikeas Utrusta-gångjärn för kök är Blum.
Luckbredd över 600mm verkar inte rekommenderas, och inte vara testade av Blum. Men en maxstor lucka på 600mm bredd verkar ge 5 gångjärn, med rekommendation om att för lägga till 1 extra för luckor som är tyngre.
Så det kanske är läge att chansa på 6 gångjärn?
Jag använder komplement gångjärn, de verkar stabila. Dom har 4 st till en 50 dörr 2,30 hög. Så för säkerhets skull tar jag 6??, tack för hjälpen
 
Ikea har potentiellt en del hyss för sig för att få dörren lättare, med icke-homogena material och så. Även om Ikea har en homogen spånskiva som material så har den en densitet på kanske 550-700kg/mˆ3.
MDF verkar ligga på 600-800kg/mˆ3. (Värden enligt snabb googling)
Ur bara ett överslagsperspektiv så är en homogen, slät, dörr som är 665mm bred 33% tyngre än en som är 500mm bred. Det svarar rent viktmässigt alltså mot att göra dörren motsvarande tjockare.
Dessutom kommer dess masscentrum hamna längre ut från gångjärnen, så belastningarna i infästningarna blir större.
6 är 50% upp på Ikeas 4.
För att räkna på ett sätt till verkar metoden som visas i
ge ungefär 6 gångjärn med dina mått. 10 minute workshop har en del bra videor kring att bygga inbyggda skåplösningar.
 
perojonsson perojonsson skrev:
Ikea har potentiellt en del hyss för sig för att få dörren lättare, med icke-homogena material och så. Även om Ikea har en homogen spånskiva som material så har den en densitet på kanske 550-700kg/mˆ3.
MDF verkar ligga på 600-800kg/mˆ3. (Värden enligt snabb googling)
Ur bara ett överslagsperspektiv så är en homogen, slät, dörr som är 665mm bred 33% tyngre än en som är 500mm bred. Det svarar rent viktmässigt alltså mot att göra dörren motsvarande tjockare.
Dessutom kommer dess masscentrum hamna längre ut från gångjärnen, så belastningarna i infästningarna blir större.
6 är 50% upp på Ikeas 4.
För att räkna på ett sätt till verkar metoden som visas i [media] ge ungefär 6 gångjärn med dina mått. 10 minute workshop har en del bra videor kring att bygga inbyggda skåplösningar.
Jag ska väga hur mkt det skiljer sej i vikt pax dörren är 19 mm mdf!!
 
Skakar liv i tråden!

Det ska byggas garderob men inte av någon mdf, utan det lutar åt något mer rustikt som 22x95. Dörrarna är av lite olika storlek men ca 50-70x175cm.

Kantgångjärn är tänkta men ska man välja? 3 mindre eller två större? Eller hur räknar man på detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.