Vi håller på med att bygga bastu och vi har tänkt oss lite annorlunda lavar. Vi såg på Hem o Villa mässan för nåt år sedan en tillverkare av måttbestälda bastulavar som var lite välvda (ergonomiska) till formen. De hade även golv, vägg- och taklösningar som var välvda.

Är det någon som känner till denna firma?
 
OK, tackar! Bilderna ser ut som på broschyren jag hade om jag inte minns fel, men jag är nästan helt säker på att namnet inte var finskt !

Du nämnde att det finns flera, vilka då?
 
det stämmer, men det är inte så konstigt för om man kollar noga på bilderna så ser man att det står Muoto-lauteet på vissa av dem... ???
 
Jag tror Muoto-lauteet har återförsäljare lite här och där. Jag återkommer med mer finska länkar när jag blivit av med magsjukan jag lider av just nu.

/ama
 
Hemmakatten
Har suttit i ett par olika bastur med ergonomiska bänkar. Det var inte så bra, tyckte jag.
Den ena hade hög rygg och man satt lite tillbakalutad, svanken fick inget bra stöd och sittbänken var för djup så om man satt tillbakalutad så spretade benen lite rakt fram eftersom jag inte kunde böja dem. Jag tror att dessa bänkar var gjorda för längre karlar, inte kvinnor.
Den andra jag satt i var mer som stolar med rundade framkanter (skönt), låg rygg och armstöd. Den var bra att sitta i och prata med andra. Nackdelen var att man inte kunde ändra ställning. Ofta vill man ju sitta, ligga, sitta igen på tvären osv.

Det är nog viktigt att man har möjligthet att provsitta/ligga innan man köper. Men rundade framkanter är bra, det ska vi ha i vår bastu.
 
Det är väl som det mesta här i världen, det är bäst att göra det själv så får man det som man vill ha det.
Pröva er fram, gör några provbitar och testa om det passar er, alla vill inte ha det på samma sätt.

mvh Kai
 
Jo, tanken är att vi skall snickra ihop det själv, var mest ute efter lite tips å idéer på hur man kan göra...

mvh
TS
 
Nu har vi äntligen fått klart vår BASTU, och dessutom lite bilder på nätet...
kolla på vår hemsida www.familjensalo.se

p.s. det blev ergonomiska lavar av egen konstruktion...

mvh
TS
 
  • dsc05110.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min sambo ville också ha ergonomiska bastulavar när vi byggde men av olika skäl blev det inte så, största anledningen var att man begränsade "sittandet" till endast en ställning och det gillade inte vi. Så här ser vår bastu ut idag....
 
  • P7040002_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.