Hej, vi har ett nybyggt hus med radiatorer och en nibe f730 från luftvärmepump.
Jag får inte ut luften ur elementen.

Har luftat pumpen och alla element.
Slår av pumpen och väntar en stund innan jag luftar men det kommer bara vatten.

Det porlande ljidet flrflyttar sig runt mellan elementen låter det som.

Det är ett enrörssystem.

Någon som har någon idé?
 
Tjenare
Såg att inlägg är gammalt men har samma problem. Har du fått löst ditt?:)
 
Nej inte än, vi har monterat in automatiska avluftare men det hjälpte inte, nästa vecka ska en rörläggare komma och kolla igen
 
Det kan vara för högt flöde i systemet. När flödet är för högt och termostarna börja stänga så kan det uppstå oljud. Det händer ibland när med värmepumpar som är kopplade mot vattenburet radiator. Man kan sänka cirkulationpumpens hastighet eller strypa flödet på stammen med en ventil. Man kan prova att ändra termostatventilens förrinställning.
 
L lostinsweden skrev:
Det kan vara för högt flöde i systemet. När flödet är för högt och termostarna börja stänga så kan det uppstå oljud. Det händer ibland när med värmepumpar som är kopplade mot vattenburet radiator. Man kan sänka cirkulationpumpens hastighet eller strypa flödet på stammen med en ventil. Man kan prova att ändra termostatventilens förrinställning.
Fast det bubblar även i handdukstorken som inte har någon termostat
 
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Fast det bubblar även i handdukstorken som inte har någon termostat
Har du kollat trycket? Är det för lågt kan du också bubbla.
 
L lostinsweden skrev:
Har du kollat trycket? Är det för lågt kan du också bubbla.
Det är kollat
 
Har du luftat på högsta punkten i huset, kanske handduk torken har den högsta punkten i systemet? Det kan vara besvärligt att få bort luften om det är mycket..

Jag antar att du stänger av cirkulations pumpen när du luftar
 
Absolut, luftat överallt, avstängd pump lång tid i förväg. Får se vad röris säger nästa vecka.
Orkar inte lägga ner mer tid och pengar på det så nu får husentreprenören fixa det. Besiktningsmannen tyckte det också. Så denna gången är det husentreprenörens rörläggare som kommer
 
Krilleman
Den större frågan är ju varför man bygger med 1-rör fortfarande år 2020?

Det för mig är en gåta då denna installationen är mer problembenägen kontra 2-rör!

För övrig info så var jag faktiskt och byggde klart en villa med radiatorer och just 1-rör på endast ovanvåningen för något år sen. Kunden har inte hört av sig så det verkar snurra och gå. Men man undrar ju hur hustillverkaren tänker. Bör man verkligen endast bara dra upp förberedande 1-rör på ovanvåning???????

Jag undrar hur det på något sätt kan bli dyrare att förbereda för 2-rörs?

Det för mig är en gåta!
 
Redigerat:
  • Gilla
Keld och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Den större frågan är ju varför man bygger med 1-rör fortfarande år 2020?

Det för mig är en gåta då denna installationen är mer problembenägen kontra 2-rör!

För övrig info så var jag faktiskt och byggde klart en villa med radiatorer och just 1-rör på endast ovanvåningen för något år sen. Kunden har inte hört av sig så det verkar snurra och gå. Men man undrar ju hur hustillverkaren tänker. Bör man verkligen endast bara dra upp förberedande 1-rör på ovanvåning???????

Jag undrar hur det på något sätt kan bli dyrare att förbereda för 2-rörs?

Det för mig är en gåta!
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Fast det bubblar även i handdukstorken som inte har någon termostat
Fast stänger de andra termostat så kan det uppstår övert

Tycker med att det är lite konstigt, VP med 1 rörsystem. Behöver inte värmepumpen stor flöde?
 
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Absolut, luftat överallt, avstängd pump lång tid i förväg. Får se vad röris säger nästa vecka.
Orkar inte lägga ner mer tid och pengar på det så nu får husentreprenören fixa det. Besiktningsmannen tyckte det också. Så denna gången är det husentreprenörens rörläggare som kommer
Har du termostatvred på samtliga element? Har du provat med att plocka bort alla för att se om ljudet uppstår?
 
@Bjerke88 någon uppdatering på problemet?:)
 
Ja. I förra veckan va här en rörmockare och luftade och körde pumpen på max och höll på. Och det verkar ha hjälpt.
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.