Ska snart välja kök med min husfabrikant, jag har att välja mellan vitvaror från Bosch eller Husqvarna. Vilket märke är bäst (går det att svara på??) och varför?
 
Nej, det går inte att svara på, du får helt enkelt åka och kika på utrustningen hos någon återförsäljare och bestämma dig för om du vill ha Bosch 70-talsstuk med gröna plastlådor eller om du vill ha Husqvarnas enormt snygga rökfärgade plast. ;)

Ps. jag är varken objektiv eller opartisk men jag tycker Husqvarna är MYCKET snyggare. ;D
 
Vet inte vilket som är bäst, vi valde bort båda och tog AEG istället för vi ville ha alu. Men vi behöll diskmaskinen en Bosch Logixx. Den är helt suveränt bra! Så tyst att man undrar om den är igång... bra när man har öppen planlösning eller vill sitta kvar i köket med sina gäster och diska på samma gång!
 
Jag håller med, Bosch Logixx är grymt tysta, svärföräldrarna har nyss köpt en sådan och jag är imponerad av hur tyst den är!
 
Det enda jag kan säga att vi valde Husqvarna och att vi är mycket nöjda! Men vilken djungel det var innan vi kom fram till vilket märke vi skulle välja!

Du får kolla på alla de vitvaror som du ska ha, skriva upp krav och önskemål och sen se vilket paket som bäst matchar din krav-lista och sen göra valet.
 
Kanske inte svaret på just din fråga...
...men jag har verkligen fått upp ögonen för Elektrolux vitvaror. Min nya tvättmaskin, iofs en av deras finare modeller är nästintill ljudlös. Har tvättstugan rakt under sovrummet och att tvätta på natten med den 10 år gammla ElektroHelios maskinen jag hade innan var inte ens att tänka på. Dessutom sprang den runt lite som den ville i tvättstugan...
I köket finns däremot fortfarande genomgående husqvarna produkter!
 
Välj det märke du tycker är snyggast. Funktion/kvalitetsmässigt tror jag inte det skiljer så mycket om man väljer en vara i motsvarande prisklass. Valde själv Bosch för att jag fick för mig att dom låg längre fram i tekniska lösningar.
 
Ok.. det verkar luta åt Bosch eftersom deras inbyggnads ugn har varmluft vilket Hurqvarna inte hade.

Den där diskmaskinen alla snackar om Logixx, vad har den för artikelnamn.. kan inte hitta den på deras websajt.
 
Jenny_U skrev:
Ok.. det verkar luta åt Bosch eftersom deras inbyggnads ugn har varmluft vilket Hurqvarna inte hade.
Jag vet inte var du kollat eftersom du tror att Husqvarna inte har någon inbyggnadsugn som har varmluft.
Vi har en Husq. Chili, en av de mer enklare varianten, men har både varmluft och vanlig ugn + lite annat som kan vara bra. Vi valde Husq. för deras design + att de hade proffsplåtar som extraplåtar och de är suveräna när man bakar bröd. Men annars tror jag de flesta är samma "skrot åh korn" ;)
 
Vi valde Husqvarna pga. designen. Dock verkar det som att det kan vara lättare att få ett bra pris på motsvarande Bosch prylar eftersom många vitvaruaffärer verkar ha specialavtal med Bosch, Siemens och Electrolux. En säljare sa till mig att det verkar som Elextrolux "promotar" varumärket Electrolux istället för Husqvarna och att han därför inte kunde ge mig ett bättre pris (Husqvarna ca 10% dyrare än Electrolux).

Ett tips är i alla fall att om du har möjlighet även begär offert från ett par stora kedjor typ Siba och Elgiganten och inte bara från husleverantören (om nu priset spelar ngn. roll...).

/Maxen
 
[quote author=Qudan link=board=kokobad;num=1102161315;start=0#8 date=12/15/04 kl 13:08:30]

Jag vet inte var du kollat eftersom du tror att Husqvarna inte har någon inbyggnadsugn som har varmluft.
Vi har en Husq. Chili, en av de mer enklare varianten, men har både varmluft och vanlig ugn + lite annat som kan vara bra.


Curry heter ugnen som ingår i standardutbudet hos Trivselhus, och den har inte varmluft. Chili är tillval och vi vill inte göra onödiga tillval. Om Bosch har en standardugn som har en viss funktion så känns det onödigt att lägga extra pengar på just det tillvalet. Dessutom ingår torkskåp i vanliga standardpaketet och då vi inte är intresserade av tumlare utan hellre vill ha torkskåp vill vi inte byta till något annat paket...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.