Hej
Hittade en tidigare tråd gällande byta av golvvärmetermostat frånT2 till K1 N

Jag har inte bytt till den nya golv-givaren.
Följde alla instruktioner och trodde jag gjort rätt, men den funkar inte när jag sätter på strömmen igen, Led indikering lyser inte alls. Så jag har troligen kopplat någon sladd fel.

Kan någon hjälpa?

Tacksam för hjälp

/Erik
 
  • Kopplingsschema för golvvärmetermostat med två exempel på anslutningar av värmekablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk golvvärmetermostat med öppet kopplingsutrymme och osäkra ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nu kan vi ju inte från en bild avgöra vilken funktion en viss ledare har i ditt hus så det får du själv hålla reda på, men plint 1-4 ser skumt ut. Ledarna från värmeslingan skall in på plint 2 och 4, tror inte det är kopplat så på din bild.
 
Du ska byta på trådarna i plint 3 och 4.
 
  • Gilla
Erik Kristensen
  • Laddar…
Johanox1 Johanox1 skrev:
Du ska byta på trådarna i plint 3 och 4.

Tackar . Det var det jag trodde också! testar
 
E Erik Kristensen skrev:
Tackar . Det var det jag trodde också! testar
När du ändå skruvar se till att få in alla spretande kardeler du har på första försöket.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
]Du ska byta på trådarna i plint 3 och 4.

testat och bytt enligt ditt förslag, men led ljuset indikerar ingen ström... lampan har kanske pajat fast den är helt ny? Kanske låter termostaten stå på ett tag och se om värmen kommer ändå...
 
Redigerat:
Johanox1 Johanox1 skrev:
Du ska byta på trådarna i plint 3 och 4.
Kan det vara så att trådarna i 1 och numera nr 3 ska byta plats också? Verkar som ingen ström kommer in i termostaten.
 
är detta korrekt? Led lampan indikerar ingen el i termostaten dock.. ska 1 och 3 byta plats? N=svart och L = blå? Om så ska 2 och 4 byta plats också?

Dvs
N= svart, N1 = brun
L= blå, L1= blå ?
Någon som vet?
 
  • Elanslutning av termostat med oanslutna kablar i blått, svart och brunt i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta kabel 1 och4 som du har i din bild ovan. Spänningsmät mellan dem så att du har 230 V.
Om du har det så ska kabel 4 in i 3 (om vi nu killgissar dina kablar rätt...).
Så börja med att säkerställa att du har spänning över din inkommande el.

Sen borde du göra en meggning av din golvslinga... Så att du vet att den ens kan ta emot strömmen...

Sist så måste du göra så att din termostat är PÅ för att du ska kunna känna någon värme så småningom. Men det antar jag att du nog redan har försökt och förstått. Men en mätning/meggning på golvvärmeslingan vore kanske bra så du vet att den är hel.
 
  • Gilla
Erik Kristensen
  • Laddar…
Okay, nu hann du precis lägga upp ett till inlägg med en ny bild. Den bilden jag referar till ovan är din bild från post #1.
 
  • Gilla
Erik Kristensen
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Okay, nu hann du precis lägga upp ett till inlägg med en ny bild. Den bilden jag referar till ovan är din bild från post #1.
ok, så det bör vara korrekt placering enligt den nya bilden?
 
  • Eluttag under installation med trådar anslutna till kontakternas korrekta placeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ja, det ser korrekt ut om vi killgissar att kabel 2 och 4 går till golvvärmeslingan... Och att 1 och 3 är dina kablar för den grupp du vill koppla värmegolvet till :)
 
  • Gilla
Erik Kristensen
  • Laddar…
Nu har det ju gått några dar, och kanske ordnat sig, men det är också så att dioden i K1n inte lyser annat än när den värmer. Det kan man bli lurad av.
 
B Bassrunner skrev:
Nu har det ju gått några dar, och kanske ordnat sig, men det är också så att dioden i K1n inte lyser annat än när den värmer. Det kan man bli lurad av.
En till sak för de som läser denna tråden i efterhand, det tar ofta en stund innan slingan slår till även om triggervillkoret är uppfyllt. Jag har till och med detta på min enkla analoga termostat, jag kan vrida upp den på max känslighet och det tar ändå uppåt en minut innan den slår till. Pga detta så är det inte så lätt att felsöka ibland...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.