Hej,

min bostadsrättsförening har gjort så kallad reline av stammarna i alla lägenheter. Arbetet påbörjades för ca. 2 år sedan och i min lägenhet var de klara till jul förra året.

För en vecka sen fick jag en lapp i brevlådan från ett annat företag där de ville ha åtkomst till våra lägenheter idag fredag för att "göra en omkoppling av avloppet från handfat". Dvs. de skulle göra så att avloppet från handfatet istället skulle kopplas om till min toalettstol. I morse ringde det på dörren och tre män säger att de ska byta min toalettstol, jag säger att nej, jag ska inte få någon toastol bytt för det fyllde jag inte i när frågan kom under arbetet med relineingen. Men då fick jag höra att föreningen tagit beslutet att alla skulle få sina toalettstolar bytta så det var bara att släppa in dom.

Detta har jag inte fått någon information om what so ever. Nu har jag fått en toalettstol som är sämre och lägre i höjd än den jag hade. Dessutom köpte jag en nya toasits till min gamla stol för ca. två-tre månader sen för 900:- som jag inte har någon användning av nu och under min komod har jag nu ett stort avloppsrör som sticker upp. Får bostadsrättsföreningen verkligen göra så här utan att fråga oss som bor i lägenheten? Mitt badrum renoverades för några år sen, jag var nöjd med min toalettstol och vill inte ha ett sämre alternativ. Om de var tvungna att byta stol för att omkopplingen skulle kunna göras hade jag gärna lagt till egna pengar för att kunna få en toastol som är högre och motsvarar den jag hade.

Jag ska prata med vicevärd på tisdag nästa vecka och skulle gärna vilja ha lite mer på fötterna när jag går dit så jag är tacksam för alla svar som kan hjälpa!
 
F Fridh92 skrev:
Hej,

min bostadsrättsförening har gjort så kallad reline av stammarna i alla lägenheter. Arbetet påbörjades för ca. 2 år sedan och i min lägenhet var de klara till jul förra året.

För en vecka sen fick jag en lapp i brevlådan från ett annat företag där de ville ha åtkomst till våra lägenheter idag fredag för att "göra en omkoppling av avloppet från handfat". Dvs. de skulle göra så att avloppet från handfatet istället skulle kopplas om till min toalettstol. I morse ringde det på dörren och tre män säger att de ska byta min toalettstol, jag säger att nej, jag ska inte få någon toastol bytt för det fyllde jag inte i när frågan kom under arbetet med relineingen. Men då fick jag höra att föreningen tagit beslutet att alla skulle få sina toalettstolar bytta så det var bara att släppa in dom.

Detta har jag inte fått någon information om what so ever. Nu har jag fått en toalettstol som är sämre och lägre i höjd än den jag hade. Dessutom köpte jag en nya toasits till min gamla stol för ca. två-tre månader sen för 900:- som jag inte har någon användning av nu och under min komod har jag nu ett stort avloppsrör som sticker upp. Får bostadsrättsföreningen verkligen göra så här utan att fråga oss som bor i lägenheten? Mitt badrum renoverades för några år sen, jag var nöjd med min toalettstol och vill inte ha ett sämre alternativ. Om de var tvungna att byta stol för att omkopplingen skulle kunna göras hade jag gärna lagt till egna pengar för att kunna få en toastol som är högre och motsvarar den jag hade.

Jag ska prata med vicevärd på tisdag nästa vecka och skulle gärna vilja ha lite mer på fötterna när jag går dit så jag är tacksam för alla svar som kan hjälpa!
Du för börja med att läsa stadgar för din förening. I HSB är det vanligt att föreningen har ansvar för toalettstolar, men det är inte så vanligt i andra mindre föreningar. Föreningen kan tycka att det är rationellt om alla har samma typ om föreningen sköter underhållet. Det kan också finnas praktiska skäl vid renovering som gör att det passar med en viss typ av stol. Det är naturligtvis lämpligt att föreningen informerar om hur man gör , vilket kanske brustit i ditt fall. Nu ör väl bytet redan gjort så det finns knappast något att gå vidare med. Det ligger tr9ligen inom styrelsens mandat att fatta dessa beslut. Om man tycker att styrelsen fattat tveksamma beslut kan medlemmar gå samman och föreslå andra personer till kommande styrelse.
 
Jag hade vägrat släppa in nån tills nån i styrelsen kom och förklara
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F Fridh92 skrev:
Men då fick jag höra att föreningen tagit beslutet att alla skulle få sina toalettstolar bytta så det var bara att släppa in dom.
Så dags nu men utifrån det du beskriver skulle jag sagt som @maria01, "det är bara att gå härifrån!".

Det finns ju egentligen två frågor här. Får föreningen bestämma om toastol, och så kan det kanske vara. Beror bland annat på stadgarna. På frågan om det får gå till som du beskriver är dock mitt svar ett entydigt nej!

Välkommen hit för övrigt!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om föreningen har fattat ett korrekt beslut (vilket vi inte vet) kan drt vara dyrbart för en medlem att inte ge tillträde för att genomföra beslutet. I första hand blir det att betala de extra utgifter föreningen har. Det finns exempel på att medlemmar förlorat sin bostadsrätt på att vägra tillträde vid flera tillfällen. Om jag minns rätt så gällde det ventilationskontroll. Så man bör fundera noga innan man väljer denna väg.
 
K klimt skrev:
Om föreningen har fattat ett korrekt beslut (vilket vi inte vet) kan drt vara dyrbart för en medlem att inte ge tillträde för att genomföra beslutet.
Att ge tillträde för nödvändigt underhåll med gängse framförhållning och överenskommelse, är en sak. Att omedelbart ge tillträde när någon ringer på dörren är en helt annan sak.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det här med omkoppling av avloppet från handfatet låter misstänkt. Jag tror de har misslyckats med reliningen på något sätt. Inte helt ovanligt.
Relining är ett sätt att skjuta nödvändigt underhåll på framtiden.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Att ge tillträde för nödvändigt underhåll med gängse framförhållning och överenskommelse, är en sak. Att omedelbart ge tillträde när någon ringer på dörren är en helt annan sak.
Det har du självklart rätt i. Föreningen måste meddela i rimlig tid när tillträde ska ske. I det första inlägget sägs att information om tillträde gavs en vecka i förväg. Det känns som en lämplig framförhållning. Om någon ringer på dörren utan förvarning bör man inte acceptera detta.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Så dags nu men utifrån det du beskriver skulle jag sagt som @maria01, "det är bara att gå härifrån!".

Det finns ju egentligen två frågor här. Får föreningen bestämma om toastol, och så kan det kanske vara. Beror bland annat på stadgarna. På frågan om det får gå till som du beskriver är dock mitt svar ett entydigt nej!

Välkommen hit för övrigt!
Tack :)

Jag har läst igenom stadgarna nu och finner inte direkt något som säger att de får/inte får lov att byta sådant som toalettstol. I en paragraf stod det dock att "bostadsrättshavaren ansvarar för all utrustning och inredning såsom bl.a. vitvaror och sanitetsporslin". Jag förstår att syftet med den paragrafen är att det är mitt ansvar att byta ut om toastolen eller kylen om de går sönder men tänker att man samtidigt kan tolka det som att det inte är föreningens ansvar att ta beslut gällande min toalettstol. Det är Riksbyggens förening så det är ju inte en liten skitförening heller så man tycker ju att de borde vara vana vid att se till att information når boende :rolleyes:
 
K klimt skrev:
Det har du självklart rätt i. Föreningen måste meddela i rimlig tid när tillträde ska ske. I det första inlägget sägs att information om tillträde gavs en vecka i förväg. Det känns som en lämplig framförhållning. Om någon ringer på dörren utan förvarning bör man inte acceptera detta.
Nej de meddelade i tid att de skulle komma så det är jag inte upprörd över, jag är förbannad över det faktum att det på lappen inte stod någonting om att de tänkte byta ut inredning hos mig. Detta kan ju inte vara ett beslut föreningen tagit nyligen om man ska köpa in toalettstolar till väldigt många lägenheter?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Med den skrivningen i stadgarna får föreningen inte mot din vilja byta toalettstolen.
 
F Fridh92 skrev:
Nej de meddelade i tid att de skulle komma så det är jag inte upprörd över, jag är förbannad över det faktum att det på lappen inte stod någonting om att de tänkte byta ut inredning hos mig. Detta kan ju inte vara ett beslut föreningen tagit nyligen om man ska köpa in toalettstolar till väldigt många lägenheter?
Föreningen bör givetvis informera om vilket slags ingrepp det är fråga om. Är du säker på att man inte informerat om detta på något annat sätt, medlemsblad eller liknande till exempel. Det bör inte komma som en överraskning för medlemmarna. Att installera toalettstolar till alla bostäder är ett rätt stort utlägg, så det bör vara välplanerat och övertänkt och då bör det ha funnits god tid till information. Du kan fråga din förenings representant om detta, men kolla först om drt är någon information du missat.
 
K klimt skrev:
Information om tillträde gavs en vecka i förväg. Det känns som en lämplig framförhållning.
Jag håller absolut inte med. Nu vet vi inget om stadgar med mera men rent generellt tycker jag en vecka är på tok för kort förvarning, rent av oförskämt kort, och något som i alla fall får mig att vända taggarna i fel riktning! Sen är inte skyldighet att medge tillträde samma sak som skyldighet att medge tillträde vid tidpunkt som ensidigt beslutas av föreningen.

Underhållet i detta fall är uppenbarligen inte akut eller brådskande och en rimlig hantering är en månads framförhållning och att boende och förening kommer överens om tidpunkt som passar båda. I detta fall hade, om jag förstår det rätt, inte ens föreningen informerat i förväg om toalettbytet utan förvarningen en vecka innan gällde annat underhåll.

Nu är detta en bostadsrätt och ingen hyresrätt men rent generellt kan jag absolut inte se att kortare frister bör gälla för en bostadsrätt än de hyreslagen föreskriver för hyresrätter.

"26 § Hyresvärden har rätt att utan uppskov få tillträde till lägenheten för att utöva nödvändig tillsyn eller utföra förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada. När lägenheten är ledig till uthyrning, är hyresgästen skyldig att låta den visas på lämplig tid.

Efter tillsägelse minst en månad i förväg får hyresvärden i lägenheten låta utföra mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar väsentligt hinder eller men i nyttjanderätten. Sådana arbeten får dock inte utan hyresgästens medgivande utföras under den sista månad som hyresförhållandet består. Vill hyresvärden utföra annat arbete i lägenheten, får hyresgästen inom en vecka från det att han fick meddelande om detta säga upp avtalet till upphörande. Sådant arbete får inte utan hyresgästens medgivande påbörjas förrän avtalet sålunda kunnat bringas att upphöra. Bestämmelserna i detta stycke gäller inte arbete som hyresvärden har utfäst sig att utföra åt hyresgästen eller som han genom ett åtgärdsföreläggande har ålagts att utföra."
 
  • Gilla
Fridh92
  • Laddar…
K klimt skrev:
Föreningen bör givetvis informera om vilket slags ingrepp det är fråga om. Är du säker på att man inte informerat om detta på något annat sätt, medlemsblad eller liknande till exempel. Det bör inte komma som en överraskning för medlemmarna. Att installera toalettstolar till alla bostäder är ett rätt stort utlägg, så det bör vara välplanerat och övertänkt och då bör det ha funnits god tid till information. Du kan fråga din förenings representant om detta, men kolla först om drt är någon information du missat.
Jag är relativt säker på att ingen info getts om det. Grannen i lägenheten bredvid min lät lika förvånad när de sa till honom att även hans toalettstol skulle bytas. Det har inte suttit en lapp i trappan gällande byta av toastolar men om andra saker, jag läser alltid informationen där och lapparna sitter uppe i en evighet. Jag tänker att sådan viktig information borde framföras på ett sådant tydligt sätt att ingen ska kunna gå undgå den. Inför relineingen hölls det obligatoriska möten med alla medlemmar.
 
För bostadsrätter finns inte lika tydliga regler för tillträde som det som tidigare citerats för hyresbostäder. I bostadsrättslagen anges att Bostadsrättshavaren inte ska drabbas av större olägenhet än nödvändigt.

K7.png13 § Företrädare för bostadsrättsföreningen har rätt att få komma in i lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete som föreningen svarar för eller har rätt att utföra enligt 12 a §. När bostadsrättshavaren har avsagt sig bostadsrätten enligt 4 kap. 11 § eller när bostadsrätten skall tvångsförsäljas enligt 8 kap., är bostadsrättshavaren skyldig att låta lägenheten visas på lämplig tid. Föreningen skall se till att bostadsrättshavaren inte drabbas av större olägenhet än nödvändigt.”

Men här är det kanske inte främst hur lång tid i förväg information lämnats utan vilken information som getts. Om det är fråga om utbyte av toalettstolar bör information om det ges i god tid. Det verkar vara en stor förening där arbete pågått en tid. Då bör man ha en god framförhållning med information. Framför detta till styrelsen. Om det är många som har synpunkter så fundera över att föreslå nya kandidater till styrelsen vid nästa val.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.