Asså det får ju vara lite sportslig chans för musen också:crysmile:. Du tar spaden, öppnar buren och sen gäller det att vara beredd. Det blir lite mer utjämnande villkor.

Nej rejäla slagfällor som man sätter i en låda så att musen vill gå in i lugn och ro... Så dör de direkt istället.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, att släppa ut dem tror inte jag heller på. Har de väl hittat in så kommer de tillbaka regelbundet. Det är så de jobbar :D
Jag hade två möss som tänkte övervintra i en vedpåse i uterummet. Lyfte ut påsen när jag hörde det prassla och lyckades ha ihjäl en när dom sprang iväg.
Ett par dagar senare var det en mus i påsen igen, som jag hade ställt tillbaka.
Det verkar som att dom när dom bestämt sig för var dom vill vara på vintern ändrar dom sig inte gärna.

/Höghus
 
Vi har möss i vedbon men det är bara att acceptera. Men i uterum (har jag inget men som princip), garage, inne i hus etc vill jag inte ha dem. Och inte råttor under altanen.
 
Jag brukar göra mig fin i håret, trimma skägget lite och nån snygg skjorta, sen har man dem.
 
  • Haha
Höghus
  • Laddar…
C
Höghus Höghus skrev:
Det verkar som att dom när dom bestämt sig för var dom vill vara på vintern ändrar dom sig inte gärna.
Precis. Hittar de något intressant ställe så kommer de tillbaka om och om igen. Dessutom verkar det som att de gärna tipsar sina kompisar. För kommer en in någonstans dröjer det inte länge förrän de är flera. Men när man tagit kål på alla som "kan vägen" så kan det dröja lång tid innan någon ny hittar dit (förutsatt att det är lite knepigt).
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Testade beteslösa detta året. Har en större gul trampyta som triggar. En variant av "MouseSnap silvalure".

Funkar grymt. Ställ utmed väggen där dom springer. Hälften av mössen blir tagna tvärs över ryggen. Dvs inte luktat på "betet" utan bara försökt springa över. Mycket smidigt.
 
O [old rusty] skrev:
Testade beteslösa detta året. Har en större gul trampyta som triggar. En variant av "MouseSnap silvalure".

Funkar grymt. Ställ utmed väggen där dom springer. Hälften av mössen blir tagna tvärs över ryggen. Dvs inte luktat på "betet" utan bara försökt springa över. Mycket smidigt.
Jag har två liknande Silvalure, https://www.bole.se/slagfalla-mus-fardigbetad-2-st-fp
men jag har kletat Ohoj även på dem. Dom är också så lätta så man behöver nästan knyta fast dom.
Har inte tagit så många möss med dom. Konstigt nog för dom löser ut extremt lätt, och man kan på mina ställa känslighet genom att flytta låspinnen i sidled.

/Höghus
 
C cpalm skrev:
Hur tar man rent praktiskt kål på dem när man fångat dem? Dränkning? Hagelbössa?
Enligt reglerna tror jag inte man får dränka de små liven.
"By the book" tror jag man ska köra iväg och släppa ut dem ett par km bort...

Har dock hört att en del:
1) tar en plasthink med lock
2) öppnar fällan och släpper ut musen i hinken
3) SNABBT på med locket
4) greppa hinken och skaka ett par kraftiga skak så musen "bedövas"
5) till sist används en grilltång/liknande att få grepp om nacken för att medelst slag mot sten/stubbe e.dyl. avliva musen medelst cervikal dislokation
 
  • Arg
Cider
  • Laddar…
Jag fångar en del med bur, oftast så har jag ett ärende någonstans så jag släpper ut dem efter några km. men en gång hade jag inte så jag tänkte att jag öppnar buren i en tom regnvattentunna och ställer en slagfälla bredvid så löser det sig. det tog 10 sek för den att komma ut, spana in läget, sen hoppade den 60 cm från stillastående över kanten på tunnan och försvann. imponerande, det måste vara typ 20-30 gånger sin egen höjd, efter det fick det bli en skruvmejsel genom nacken istället
 
Jiji Jiji skrev:
Men jag har "hus" som jag byggt till fällorna och det är minst lika viktigt som bra agn.
"Hus" till fällorna? Ät det inomhus eller utomhus? Hur ser dessa hus ut?
 
C Cider skrev:
"Hus" till fällorna? Ät det inomhus eller utomhus? Hur ser dessa hus ut?
Det är små lådor med ett litet hål i. Det bästa är när hålet är på undersidan men jag har även sådana där hålet är på sidan. Då kryper råttan/musen in där. Tar några steg framåt och pang där är fällan. Lådorna har ett lock upptill så jag lyfter bara på det när jag tar ut fångsten.
Använder dem både inne och ute. Speciellt råttor vill ju äta ifred.

Jag ska se om jag hittar ngn bild. Är inte hemma.
 
5137%209019702.jpg
Plus banan gav fångst inom någon timme.

Vi laddade den med delicatoboll nu innan vi gick hem för helg.
 
R Rkarlsson skrev:
[bild]
Plus banan gav fångst inom någon timme.

Vi laddade den med delicatoboll nu innan vi gick hem för helg.
Har fångat typ en mus på tre år med Mjölner. Den går fetbort.
Betyg -1 mussvans.

/Höghus
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det är små lådor med ett litet hål i. Det bästa är när hålet är på undersidan men jag har även sådana där hålet är på sidan. Då kryper råttan/musen in där. Tar några steg framåt och pang där är fällan. Lådorna har ett lock upptill så jag lyfter bara på det när jag tar ut fångsten.
Använder dem både inne och ute. Speciellt råttor vill ju äta ifred.

Jag ska se om jag hittar ngn bild. Är inte hemma.
Väntar med spänning på bild!
Själv sätter jag slagfällor i lådor utomhus, för att inte fånga småfåglar istället för möss. De har fungerat i flera år, men just nu konkurrerar jag med en grannkatt om mössen utomhus. Katten är duktigare än jag, och det är jag inte alls ledsen för! Jag knåpar gärna ihop något för fångst inomhus också, om det ökar mysfaktorn!
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
F Mik_Ljung skrev:
Enligt reglerna tror jag inte man får dränka de små liven.
"By the book" tror jag man ska köra iväg och släppa ut dem ett par km bort...
Metoder att taga möss av daga är Off Topic här.
Men regelverket säger att det ska ta max 30s att göra djuret medvetslöst och så lång tid tar det inte i en hink med vatten.

/Höghus
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.