Vad har ni för favoriter vad gäller musfällor och beten?
Själv har jag en blandning med gamla slagfällor, Biltemas giljotin, Supercat, burar och vippfälla över en hink med glykol. Dessa agnas med en jordnöt från fågelmaten och Ohoj chokladsås på tub. Behändig förpackning och riktigt kletig så att dom måste sitta kvar och äta. Körde med ost förut men Ohoj var mycket effektivare.
Burarna är ju bra för de kan ta flera möss åt gången, men lite bökigt att ha ihjäl dom och tömma buren.
Glykolhinken är ju superbra för den sköter sig själv, men tömningen är mindre kul.

Köpte även lite gift från Tyskland på ebay, verkar funka halvbra. Fler möss i slagfällorna och buren än giftdöda om giftet och fällor står bredvid varandra.

Slagfällorna funkar inte så bra i motorrumet på bilen, det skakar för mycket när man kör. Där får det sitta Biltema-varianten, den är ganska okänslig. Fångar inte så mycket möss heller tyvärr.

Nån som testat proffsens bete på sprutpatron? Eller nån som testat el- / CO2-fällor? Verkar lite dyrt dock.

/Höghus
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Två hundar och en katt. :rofl:De tar möss och även råttor nu i höst i långa banor. Ibland får jag dock stå för själva avlivningen. Men gnagarna har minskat påtagligt. Tror inte att det är någon aktivitet alls just nu.
 
Jiji Jiji skrev:
Två hundar och en katt. :rofl:De tar möss och även råttor nu i höst i långa banor. Ibland får jag dock stå för själva avlivningen. Men gnagarna har minskat påtagligt. Tror inte att det är någon aktivitet alls just nu.
Katt och hund hade varit bra men tyvärr är jag allergisk. :(

/Höghus
 
Inser att det inte är en lösning för alla. Men jag är förvånad över vilken effekt djuren har.

Annars agnar jag med kolasås. Det har fungerat bra både på råttor och möss.
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
C
Höghus Höghus skrev:
Vad har ni för favoriter vad gäller musfällor och beten?
När det gäller fällorna resonerar jag keep-it-simple och kör med vanliga klassiska slagfällor. De är inte optimala när det gäller träffsäkerheten, men de är okomplicerade och billiga.

Bete tänker jag att mössen inte är några konässörer och att allt som sprider en lockande doft av ätbart funkar.
Ost är lite lyxigt och torkar snabbt och faller då lätt sönder. Russin bättre, men torkar också snabbt, men de sitter iallafall fast även i torkat tillstånd. Däremot gissar jag ett doften avtar när de torkar. Kladdiga beten är nog jätteeffektivt, men i mitt tycke lite opraktiskt att hantera. Har nu kört med mini-marshmallows ett tag. Sitter fast utan att kladda och torkar rätt långsamt.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
För utomhus fångster använder jag den här. Som bete används Icas Nougatsås som man vanligen har till glass. Kan lätt ringlas ned genom gallret :)
https://www.granngarden.se/musbur-falla/p/1019101

Inomhus (källaren) har jag haft toppenresultat med dessa, agnade med skivbar leverpastej. Har kunnat ha samma bete kvar under en hel säsong då det blir hårt när det stelnat. Mössen verkar inte bry sig om det är färskt eller "lagrat" :)

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/skadedjur/musfallor-2-st-2000021263
Ett tips är att binda fast fällan i något eftersom att den löser ut när musen försöker dra ut betet, så det behövs lite motstånd.

Happy hunting!
 
Kolasås, sån man har på glass är jätteenkelt till slagfällor. En höst tog jag 16 råttor och 7 möss på ungefär en vecka med hjälp av detta. Mössen hade gått in i garaget och därefter förökat sig. Råttfamiljen bodde under altanen. Men jag har "hus" som jag byggt till fällorna och det är minst lika viktigt som bra agn.

Fast i år har som sagt djuren hjälpt till.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
F Mik_Ljung skrev:
För utomhus fångster använder jag den här. Som bete används Icas Nougatsås som man vanligen har till glass. Kan lätt ringlas ned genom gallret :)
[länk]
!
Jo burar har jag flera stycken. Inte de bästa fällorna men helt ok. Betyg 4 mussvansar.



F Mik_Ljung skrev:
Inomhus (källaren) har jag haft toppenresultat med dessa, agnade med skivbar leverpastej. Har kunnat ha samma bete kvar under en hel säsong då det blir hårt när det stelnat. Mössen verkar inte bry sig om det är färskt eller "lagrat" :)

[länk]
Ett tips är att binda fast fällan i något eftersom att den löser ut när musen försöker dra ut betet, så det behövs lite motstånd.

Happy hunting!

De fällorna har blivit renätna flera gånger utan att lösa ut. Får 2 mussvansar i betyg av mig.

/Höghus
 
C
Höghus Höghus skrev:
Jo burar har jag flera stycken. Inte de bästa fällorna men helt ok. Betyg 4 mussvansar.
Hur tar man rent praktiskt kål på dem när man fångat dem? Dränkning? Hagelbössa?
 
C cpalm skrev:
Hur tar man rent praktiskt kål på dem när man fångat dem? Dränkning? Hagelbössa?
Dränkning är väl det jag hittills funnit snabbast och enklast.

/Höghus
 
Många gånger är fällorna tomma på beten och har inte slagit igen. De kan tydligen sitta och äta utan att fällan slår igen. Men ibland smäller det till. Jag använder Ahlgrens bilar, en halv. Lite knepig att få fast.
 
Spade.
Dränka dem är inte så trevligt.

När mina husdjur jagat ihop en mus/råtta som de (katten och ena hunden är lite småmesiga) inte dödat själv slår jag ihjäl musen/råttan med ett välriktat slag med bredsidan av en spade. Funkar alltid på första slaget. Jag har inget emot att ha ihjäl djur men det ska gå snabbt så att de inte behöver lida mer än nödvändigt.

Men jag tycker att rejäla slagfällor är bättre än burar.

Vet att det finns de som släpper ut möss/råttor en bit från hemmet men det är jag tveksam till.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Spade.
Dränka dem är inte så trevligt.

.
Spade funkar inte så bra när musen sitter i en bur. Så snabb är jag inte.:rofl:

/Höghus
 
  • Haha
Jiji
  • Laddar…
C
O olotor skrev:
Många gånger är fällorna tomma på beten och har inte slagit igen. De kan tydligen sitta och äta utan att fällan slår igen. Men ibland smäller det till. Jag använder Ahlgrens bilar, en halv. Lite knepig att få fast.
Då sitter inte betet fast tillräckligt bra. Om du använder klassiska slagfällor så böjer jag upp den lilla flärpen som betet skall fästas på så att den står rakt upp. Då är det bara att spetsa godbiten på flärpen. Sitter bra.

Jiji Jiji skrev:
Spade.
Lite svårt bara att knocka dem med en spade när de sitter inne i buren. Och släpper man ut dem lär det bli svårt att hinna med med spaden. Det är ju snabba små rackare.

Ja, att släppa ut dem tror inte jag heller på. Har de väl hittat in så kommer de tillbaka regelbundet. Det är så de jobbar :D
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
O olotor skrev:
Många gånger är fällorna tomma på beten och har inte slagit igen. De kan tydligen sitta och äta utan att fällan slår igen. Men ibland smäller det till. Jag använder Ahlgrens bilar, en halv. Lite knepig att få fast.
Det är därför jag föredrar Ohoj. Riktigt kletigt och musen kan inte dra iväg med betet.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.