MmeMim MmeMim skrev:
Tack. Mycket utförligt. Jag har en bräda jag inte vill använda men ett tiotal jag kommer lägga under skåp. Hade jag lagt i sovrummet hade jag kanske fått strunta i ännu fler. Jag är mycket tveksam till kvaliten men har aldrig tidigare köpt golv så har inget att jämföra med.

Här är bild på några ”medelbra” brädor.
[bild]
[bild]

Kollar på vårt hundraåriga golv i rummet bredvid å ser samma spricker på många knaggar där men svårt att säga om de var där från början.
[bild]

Intressant om kvaliten. Hittar ingen märkning men hade oxå minst tre knaggar på sponten med urfall som kanske inte förstör men de är nog vassa att gå på och blottar sponten.

Borde åka någonstans å kolla på deras golv.

Ah. Då förstår jag vad du menar. Ja, det där får man leva med, jag tar det så för givet att jag inte ens kollade efter det. När jag säger "spruckna kvistar" menar jag de där sprickorna fortsätter ut i resten av veden, eller såna som rentav har djupa gropar i sig.
 
@hobbs Med risk att snart ha kapat hela tråden för stackars @torparavgrund hoppas jag ändå att även TS har nytta av dessa frågor eftersom vi har samma golv
Jag undrade om du slipade golvet på något sätt eller gjorde ngt särskilt innan skyddsbehandling? Jag tänker att man just nu känner många brädors skarvar i längsledd och i bland i vanliga skarven. I ljus ser jag även med blotta ögat att det sticker upp lite ojämna höjder. Något du upplevde å gjorde ngt åt men främst undrar jag om du slipade det å hur?
 
MmeMim MmeMim skrev:
@hobbs Med risk att snart ha kapat hela tråden för stackars @torparavgrund hoppas jag ändå att även TS har nytta av dessa frågor eftersom vi har samma golv
Jag undrade om du slipade golvet på något sätt eller gjorde ngt särskilt innan skyddsbehandling? Jag tänker att man just nu känner många brädors skarvar i längsledd och i bland i vanliga skarven. I ljus ser jag även med blotta ögat att det sticker upp lite ojämna höjder. Något du upplevde å gjorde ngt åt men främst undrar jag om du slipade det å hur?
Det där låter lite anmärkningsvärt, var bjälklaget de skruvats i tillräckligt plant? Är det så att en bräda ligger för högt hela sin längd eller bara på sina håll?

En handhyvel inställd på väldigt fint snitt kanske är bästa alternativet, slipning kan ge en lite matt yta mot resten av golvet som ju är hyvlat. Men kanske lite overkill.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Tack för input. Man vill alltså hellre ha ett golv hyvlat än slipat? Du ser jag är novis! vi har riktat upp hela bjälklaget så det bör vara tämligen rakt. Det är ju inte mycket men en halv-1 mm på sina ställen (hela längden eller skarven. Dessutom var vissa ändar ngn mm smalare än den mötande brädan (och även mot sin egen andra ände). Vi har inget att jämföra med men tänkte prova ett annat lokalt företag för jämförelse till nästa rum...

Däremot funderar jag över det där med att man ska såga/hyvla med kärnsidan upp. Behövs det inte om man har skåror under? Våra var på lite olika håll. Mest kärnsida ned.
 
MmeMim MmeMim skrev:
@hobbs Med risk att snart ha kapat hela tråden för stackars @torparavgrund hoppas jag ändå att även TS har nytta av dessa frågor eftersom vi har samma golv
Jag undrade om du slipade golvet på något sätt eller gjorde ngt särskilt innan skyddsbehandling? Jag tänker att man just nu känner många brädors skarvar i längsledd och i bland i vanliga skarven. I ljus ser jag även med blotta ögat att det sticker upp lite ojämna höjder. Något du upplevde å gjorde ngt åt men främst undrar jag om du slipade det å hur?
Ursäkta att jag varit lite seg med att svara. Vi har väl generellt sett valt att hellre fria än fälla osnyggheter, så länge de käns okej att gå på. Dock så är vårt golv i stort sett slätt i de längsgående skarvarna, så där har vi inte gjort något alls. På några ställen har det rest sig lite efter skurning/våttorkning och där har jag bara slipat av med fint (180/240) papper. Vet dock inte om det är rätt sätt att göra det på. Det "skall" ju hyvlas, vad jag har hört, men vet inte riktigt vilka konsekvenser det får om en slipar istället. Har också behövt limma ner några begynnande flisor på ett par ställen och därefter slipat med fint papper.

Behandling har vi varit lite slappa med så det är väl hyfsat obehandlat än så länge, men tanken är att fortsätta såpskura på undervåning (kök/entré) men såp-impregnera på övervåningen (sovrum/vardagsrum).

Är för övrigt också en glad amatör som på något sätt lyckats bygga ett hus, så jag är absolut ingen expert. :)
 
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.