M
Har bytt dörr inne och karmarna/fodret hamnar på olika höjd mot fönstret bredvid pga att den nya dörren inte är identisk med den gamla.

Hur hade ni gjort? Lagt till en list uppepå fönstren? Låtit det vara?
 
  • Inre hörn av ett rum visande en nyinstallerad dörr och ett fönster med olikhöjd karm och foder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låtit det vara alt flyttat ner listen, ser ut att gå å få den i nivå med fönstret med tanke på hur mycket av karmen som syns.
 
M
Mazen Mazen skrev:
Låtit det vara alt flyttat ner listen, ser ut att gå å få den i nivå med fönstret med tanke på hur mycket av karmen som syns.
Flyttat ned topplisten? Hantverkaren sa att det inte gick...!
 
M EmmaRa skrev:
Flyttat ned topplisten? Hantverkaren sa att det inte gick...!
? Varför skulle det inte gå ? Iof om öppningen för nya dörren är så pass stor att det blir en glipa om listen skulle sänkas, ja då köper jag det.
Äh, låt det vara.. inget man kommer att störa sig på ..
 
M
Mazen Mazen skrev:
? Varför skulle det inte gå ? Iof om öppningen för nya dörren är så pass stor att det blir en glipa om listen skulle sänkas, ja då köper jag det.
Äh, låt det vara.. inget man kommer att störa sig på ..
Suddig bild men detta är före listen kom på plats. Kruxet är ju att själva dörren i sig är lika hög som fönster och list. Så lägger man till en täcklist så blir det ju högre.

det tråkiga är att det är en innerdörr till höger som är en tredje höjd så det blir lite vilda västern i höjder.
 
  • Suddig interiörbild som visar en dörr och ett fönster utan lister med skogsbakgrund innan renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hm, knivigt läge, men det borde gå att sänka den listen ett par cm så det inte blir för stor skillnad. Som alt även byta till en högre list över fönstret så dom linjerar.
Hur ser det ut i höjd mot den andra dörren du har?
Foto ..
 
M
Mazen Mazen skrev:
Hm, knivigt läge, men det borde gå att sänka den listen ett par cm så det inte blir för stor skillnad. Som alt även byta till en högre list över fönstret så dom linjerar.
Hur ser det ut i höjd mot den andra dörren du har?
Foto ..
Ser ut enligt bild. Den andra karmen är hög. Att sänka utan att hamna helt i linje blir därför inte bättre estetiskt tror jag.
 
  • Inre hörn av ett rum med ojämnt monterade fönsterkarmar och utsikt till en trädgård med höstfärger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som du har fler fönster i rad till vänster, då skulle en lösning kunna vara att sätta en högre list som löper över samtliga fönster och binder samman linjen mot altandörren.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
M EmmaRa skrev:
Ser ut enligt bild. Den andra karmen är hög. Att sänka utan att hamna helt i linje blir därför inte bättre estetiskt tror jag.
Aha, ja nej den går inte att få å linjera med fönster delen.
Men att få topplisten över dörr och fönster skulle göra mycket får att mildra sjösjukan.
 
M
Mazen Mazen skrev:
Ser ut som du har fler fönster i rad till vänster, då skulle en lösning kunna vara att sätta en högre list som löper över samtliga fönster och binder samman linjen mot altandörren.
Det finns två fönster där. De har dock mellanrum mellan sig på ca 1 dm.

Kanske sätta list över de fönstren som matchar altandörrens höjd men med mellanrum mellan fönstren?
 
Alt som finns,
1) högre list med mellanrum
2) högre list som löper över båda fönstren
...alt här är att låta även botten listen binda samman fönster paret och att måla mellanrummet vitt för att få en hel fönster "vägg".
Skiss av två designalternativ för fönsteromramning, en med högre list och mellanrum och en med list över båda fönstren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
M
Mazen Mazen skrev:
Alt som finns,
1) högre list med mellanrum
2) högre list som löper över båda fönstren
...alt här är att låta även botten listen binda samman fönster paret och att måla mellanrummet vitt för att få en hel fönster "vägg".
[bild]
Det blir nog endera lösningen så. Enklast att få det snyggt tror jag. Alltid klurigt när man får hitta speciallösningar...
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
M
Behöver hitta en list som är 4 cm bred och 1 cm tjock då...
 
M EmmaRa skrev:
Behöver hitta en list som är 4 cm bred och 1 cm tjock då...
Är det listen ovan fönstren som avses?
För vad jag kan se fr bilderna borde listen ovan dörr vara anting 12x43 el 12x56 mm .. nästa std strl är 12x69 mm så ngn av dessa borde passa till fönstren.

https://www.byggmax.se/dörrfoder-vit-p08612432#267=33267
 
Redigerat:
M
Mazen Mazen skrev:
Är det listen ovan fönstren som avses?
För vad jag kan se fr bilderna borde listen ovan dörr vara anting 12x43 el 12x56 mm .. nästa std strl är 12x69 mm så ngn av dessa borde passa till fönstren.

[länk]
Problemet där är att listen ovan dörr inte är jämn med ovansida fönster. (inte många enkla mått här). Så en 43 mm är för hög tror jag.
 
  • Ojämn linje där dörrlist möter fönsterlist, skillnad i höjd synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.