Måste under veckan som kommer ordna med en tillfällig dusch under ombyggnad i ca 1,5-2 månader. Vi är 6 personer och tveksamt om vi klarar oss utan dusch i upp till 2 två månader.

Har en plats där jag ganska enkelt kan ordna med avlopp, vatten och fuktstyrd ventilation men det är ett ordinärt rum med trägolv etc. Efter bad, tvätt, hall och förråd är färdigbyggt skall det rummet renoveras.
Tanken är att köpa en billig duschkabin med dörr för 2.500-3.000 kr (inget begagnat på blocket tillräckligt nära min skogstäppa). Kan man ju försöka sälja sen eller så köra på tippen.
På golvet tänkte jag lägga en väl tilltagen våtrumsmatta och sarga runt om. Låter ju enkelt men jag har säkert inte tänkt på allt.

Någon som gjort något liknande och har lite tips på vad man behöver tänka på? Kanske en usel idé?
 
Jag hade gjort samma sak. Plus att jag hade satt upp byggfolie på väggen som går över golvmattans uppvik. Folien hade jag fästat enkelt med häftpistol.
 
  • Gilla
MacAver
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Plus att jag hade satt upp byggfolie på väggen som går över golvmattans uppvik. Folien hade jag fästat enkelt med häftpistol.
Bra tips!

Behöver man tak på kabinen tror du? Ingen över 172 cm i familjen så det skulle nog inte vara allt för problematiskt.
 
Nja, taket över duschkabinen utsätts för mycket ånga och fukt. Är det massivt trä kommer det att hämta sig men om det är något skivmaterial så kan det svälla bortom räddning. Ta byggplast där också
 
  • Gilla
MacAver
  • Laddar…
Magnus E K
Duschar man inte för ofta/länge och allt fungerar som det ska kan man nog ha en duschkabin i ett vanligt rum utan något speciellt, förutom någonstans att leda avloppsröret då förstås. Hade så i ett rum som jag hyrde i andra (tredje?) hand när jag först flyttade till huvudstaden, röret gick 3-4 meter horisontellt och sen genom vägg till en liten toalett (minns inte exakt hur det var kopplat). Var dock högt (2,80?) till tak och det fanns fönster att ha på glänt precis intill (minns inte om jag kollade hur det såg ut i taket, men hade nog märkt om det varit fullt av mögel).
 
  • Gilla
MacAver
  • Laddar…
Jag rensa ut badrummet å hade i 3månader tillfällig duschkabin för 3000kr från bauhause .
jag med 1000svordommar montera ihop denna kabin användes flitigt sålde den för 1500 när nya badrummet var klart ...

Vatten till dusch tog jag längre flätad slang från närmaste ställe å likaså plaströr för avlopp
 
  • Gilla
MacAver
  • Laddar…
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Jag rensa ut badrummet å hade i 3månader tillfällig duschkabin för 3000kr från bauhause .
jag med 1000svordommar montera ihop denna kabin användes flitigt sålde den för 1500 när nya badrummet var klart ...

Vatten till dusch tog jag längre flätad slang från närmaste ställe å likaså plaströr för avlopp
Hittade samma sökte nyss

Jag rekommenderar endast denna som renoveringskabin då jag tyckte vissa saker hade kunnat göras annorlunda.. bara montering var värre än IKEA

· 2 995,00 kr*· I lager
Duschkabin Detroit för dig med begränsad takhöjdMed sin låga höjd är Detroit ett bra alternativ för dig med låg takhöjd. Duschkabin
 
  • Gilla
MacAver
  • Laddar…
Jula har en 900x900 på rea för 2.500 till på måndag. Troligen av den sämre sorten men för 2 månader skulle den duga.
Genom en lokal köp/sälj Facebook-grupp fick jag för en halvtimma sen nys om en kabin i en tvättstuga. Skall kolla den imorgon. Om inte den funkar blir det Jula i storstan. Precis 3D-printat ut stosanpassning till en fuktsensorstyrd PAX-fläkt som jag tänkte montera in i rummets befintliga ventilationsventil.

I dag sitter ett direktverkande plåtelement anno 1800 kallt i rummet. Har ett oanvänt lite större element med fläkt. Skulle det bli förbättring med tanke på fukt att sätta in fläktelementet där istället?
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
... hade i 3månader tillfällig duschkabin...
Lång tid men det gick bra? Beräknad tid för ombyggnaden är 4-6 veckor men tror det är en glädjekalkyl. Det är inte bara badrummet. Blir glad om tomten slipper sitta på frystoalett om behovet uppstår.
 
MacAver MacAver skrev:
Lång tid men det gick bra? Beräknad tid för ombyggnaden är 4-6 veckor men tror det är en glädjekalkyl. Det är inte bara badrummet. Blir glad om tomten slipper sitta på frystoalett om behovet uppstår.
Jag passade på att göra mycke annat samtidigt men minst 1.5 mån rev en bastu flytta väggar å ett badrum på 3x4m plus bastu
 
Tillfälliga badrummet helt färdigt och testat.

För en tusenlapp (fuktstyrd fläkt, en elektrisk avfuktare som klarar 0,6 liter per dag, lite kopplingar och filament till 3D-skrivaren) så har vi en riktigt bekväm tillfällig dusch. Fungerar utan problem.
Vi har inget skydd mot tak eller väggar. Tillfälligt golv med luftspalt till rummets befintliga golv där även avloppet är draget. Tillfälliga golvet är två plywood väggskivor hoplimmade för stabilitet och 2"x1" läkt fick fungera som sarg och allt inklätt i våtrumsmatta. Ville inte använda material som suger upp/håller fukt om det ville sig illa så plastdistanser gjorda i 3D-printern fick det bli. Golvbrunnen printade jag också för att den skulle fungera som uppsamling av ev vatten från tillfälliga golvet samt avlopp från duschkabinen. Ganska simpel med en väl tilltagen fläns som jag fräste ur för i golvskivan så att jag kunde lägga matta över brunnskanten tätat med silikon så det inte blev någon kant runt om som hindrade vatten från att rinna bort. Kan tillägga att med lite bättre/normal takhöjd hade jag istället för att 3D-printa en golvbrunn (tar sin tid) så hade jag använt en vanlig billig sån i plast från bygghandeln och lite större avstånd mellan befintligt och tillfälligt golv. Hade fungerat utmärkt.

Ingen inplastning av väggar eller tak då jag fick rådet att bättre ventilera bort småstänk än sätta upp något som kan hindra ytfukt från att avdunsta och där med krypa djupare in i vägg/tak. Efter en veckas bruk (vi är 6 personer i familjen) så har vi inte haft några stänk på väggar eller i tak alls. Känns som vi inte behöver tänka på den saken.

Luftfuktigheten håller vi nere med fuktstyrd frånluftsfläkt, elektrisk luftavfuktare och fläktkonvektorelement. Vet inte hur mycket elementet gör till eller ifrån vad det gäller luftfuktigheten men det cirkulerar luften i alla fall. Det här gör att vi ligger 5-10 % under huset i övrigt som annars pendlar mellan 50 och 55 % beroende på hur vädret är ute och hur mycket vi eldar. Direkt efter dusch toppar det på ca 75 % luftfuktighet. Kanske att luftavfuktaren är aningen overkill. Hade nog funkat med antingen en avfuktare för ca 1.000 från typ Trotec som avfuktar 10-12 liter per dag eller en fuktstyrd badrumsfläkt. Både och blev det för att vara på den säkra sidan.

Som sagt inte en permanent lösning men tänkt att fungera fram till jul. Kanske inte enligt alla regler och normer men verkar fungera riktigt bra.
 
  • Gilla
MagnusN76 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.