leby leby skrev:
Du har valt att köpa relativt dyrt Mesh så det verkar dumt att gå på de allra billigaste komponenterna till resten. Inget system blir bättre än sämsta länken.
Nu har beslutsångesten slagit till och jag är lite inne på den här EdgeRoutern som jag blev tipsad om tidigare: https://www.dustinhome.se/product/5...955.131239520.1603435537-891909553.1603435537

Hittar inte så många omdömen om denna dock. Tror ni att den kan vara bra?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Intressant! Skulle gärna ha mer info om någon förstår detta. Jag tycker att en "normal" halvskaplig switch borde klara det alldeles utan "prioriteringsmickel" men uppenbarligen hjälper det ibland.
Så även jag.
Igår satte jag in två TP-Link M9 båda som AP och via trådlöst mesh huvud-AP i källare och slav-APn på övervåningen och anslöt ethernetkabeln till Telia IPTV-box. Lösningen ersatte även tidigare Ruckus trådlöst från 2008 till TVn.
Fungerar utan problem och ingen VLAN eller prioritering/QoS,
Testade igår också att köra TVn och sedan två mobiler och en dator i samma rum som fick streama SVT-sändning, inga hack på någon. (sedan vet man ju inte om buffertfunktioner hanterar något.
Så kan ju vara Boxer-trafiken som är känslig eller något annat.
 
S Sanderson_2 skrev:
Nu har beslutsångesten slagit till och jag är lite inne på den här EdgeRoutern som jag blev tipsad om tidigare: [länk]

Hittar inte så många omdömen om denna dock. Tror ni att den kan vara bra?
Ubiquity gör generellt bra grejer, jag har bara deras i mitt nät även om jag använder Unifi men det är samma sak med olika management mjukvara kan man säga.
Jag skulle nog våga satsa på den om du inte behöver POE (den har bara in/out) inte egen.
 
S Sanderson_2 skrev:
Nu har beslutsångesten slagit till och jag är lite inne på den här EdgeRoutern som jag blev tipsad om tidigare: [länk]

Hittar inte så många omdömen om denna dock. Tror ni att den kan vara bra?
Behöver du en router? Får du ingen med ditt Internet/Bredbandstjänst och slår av wifi i den som dina TP-Linkburkar sedan hanterar. Finns två liknande trådar så jag minns vem du hade som leverantör av Internet/Bredband, i en av dem var det Telia och de brukar skicka med en sådan.
Känns som du bygger mera avancerat än du behöver och lite ostrukturerat, ser inte helheten!;)
 
S Sanderson_2 skrev:
Hittar inte så många omdömen om denna dock. Tror ni att den kan vara bra?
Tror det var jag som drog in den i spelet och vill bara nämna att jag vet absolut inget om just den. Ville bara tipsa om att det finns routrar som inte har "onödig" WiFi som du ändå inte skulle använda om jag fattar rätt.

Att den sen ser ut som en "datapryl" och inte som en "månlandare" är också ett plus i min värld, även om det inte säger något om funktionen. Ubiquiti-prylar anses väl ofta som rätt bra men om just denna vet jag som sagt inget. Tror det var tredje gången jag skrev det... :oops:
 
S Sanderson_2 skrev:
Nu har beslutsångesten slagit till och jag är lite inne på den här EdgeRoutern som jag blev tipsad om tidigare: [länk]

Hittar inte så många omdömen om denna dock. Tror ni att den kan vara bra?
Du skulle väl ha Telia som internet leverantör? Då får du deras Smart router gratis.
Ska du ha bara internet eller även IP-TV från Telia?

Annars är EdgeRouter Lite en väldigt prisvärd router om man tittar på swichprestanda, skyffla paket. Dock har den bara 3 portar, men det räcker ju. Hur kan en mindre burk med fler portar vara billigare...?
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Behöver du en router? Får du ingen med ditt Internet/Bredbandstjänst och slår av wifi i den som dina TP-Linkburkar sedan hanterar. Finns två liknande trådar så jag minns vem du hade som leverantör av Internet/Bredband, i en av dem var det Telia och de brukar skicka med en sådan.
Känns som du bygger mera avancerat än du behöver och lite ostrukturerat, ser inte helheten!;)
Kan ju hålla med dig om att det saknas ett helhetstänk men TS hade ju redan köpt mesh puckarna annars hade ju jag valt att gå på vanliga AP när det finns tråd draget till alla rum. Lite synd att det inte var dubbla cat kablar åtmintone dit TV'n skall stå om TS vill använda telias TV utbud.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
S Sanderson_2 skrev:
Nu har beslutsångesten slagit till och jag är lite inne på den här EdgeRoutern som jag blev tipsad om tidigare: [länk]

Hittar inte så många omdömen om denna dock. Tror ni att den kan vara bra?
Edgerouters är väldigt bra med tanke på vad man får för deras låga pris. Jag har själv en Edgerouter lite som hängt med i 6 år nu utan några problem alls.

De är dock inte plug and play på samma sätt som de som är inriktade direkt till privatkonsumenter så man bör ha lite grundläggande nätverkskunskaper om man skaffar en sådan. Därför känns den inte klockren till dig.

När vi ändå är inne på routers för Telia så bör det nämnas att om du inte kör på den du får av dem och vill ha deras IPTV så kommer du få varierande grad av problem. Antingen måste du skaffa en router + switch som klarar VLAN för att skicka ut TV-trafiken till din(a) box(ar), eller måste du dra nätverkskabel direkt från uttag 2 i "fiberboxen" till din box (flera boxar kräver ytterligare en switch, med igmp snooping). I båda dessa fallen slutar deras "zappa"-app att fungera.

I ditt fall känns det närmast som om du borde använda deras router.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Tack för all hjälp till flera av er som har svarat. Jag skaffar mig en billig switch och inväntar routern från leverantören och börjar där :)

Stort tack återigen!
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
R
Angående billig switch så har sådana varit ett av de största irritationsmomenten under min yrkeskarriär. Jag vet inte hur många gånger konstiga fel lösts genom att byta ut en billig switch mot en HP för en tusenlapp (ja vi använder uteslutande HPs switchar).

Så vore jag dig skulle jag skippa de du länkade tidigare och gå upp lite i pris. Tyvärr kan jag av ovanstående skäl egentligen inte rekommendera något annat än HP, och då inte ens deras billiga Office connect.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
S Sanderson_2 skrev:
Tack för all hjälp till flera av er som har svarat. Jag skaffar mig en billig switch och inväntar routern från leverantören och börjar där :)

Stort tack återigen!
Jag ska inte säg att denna är bra men jag har POE versionen av den som switchar några kameror jag har och till det har den funkat bra ett par år nu. Den sitter dessutom lite kallt på vinden men har trots det klarat sig.

https://www.dustinhome.se/product/5010781764/lgs108

den är väldigt billig så vill du förbättra senare så har du inte förlorat så mycket. Tänk också på att du har väl 4 portar lediga i telia routern om du tänker använda den..

Eller också testar du denna https://www.dustinhome.se/product/5011177642/unifi-usw-flex-mini
Den har bra syskon även om jag inte vet hur just denna är så kan du nog återanvända den senare om ditt när börjar bli mer komplicerat
 
leby leby skrev:
Kan ju hålla med dig om att det saknas ett helhetstänk men TS hade ju redan köpt mesh puckarna annars hade ju jag valt att gå på vanliga AP när det finns tråd draget till alla rum. Lite synd att det inte var dubbla cat kablar åtmintone dit TV'n skall stå om TS vill använda telias TV utbud.
Kan ts ´ställa en Deco X60 där TVn finns så har den två gigabit/s portar att ansluta TV/TVboxen till om man kör IPTV.
 
leby leby skrev:
Jag ska inte säg att denna är bra men jag har POE versionen av den som switchar några kameror jag har och till det har den funkat bra ett par år nu. Den sitter dessutom lite kallt på vinden men har trots det klarat sig.

[länk]

den är väldigt billig så vill du förbättra senare så har du inte förlorat så mycket. Tänk också på att du har väl 4 portar lediga i telia routern om du tänker använda den..

Eller också testar du denna [länk]
Den har bra syskon även om jag inte vet hur just denna är så kan du nog återanvända den senare om ditt när börjar bli mer komplicerat
Angående https://www.dustinhome.se/product/5011177642/unifi-usw-flex-mini
betyder det att om jag kopplar kabel från fiberboxens LAN1 till Telia-routerns WAN-port och från Telia-routerns LAN1 till Ubiquiti UniFi USW Flex PoE In-port så räcker det som strömförsörjning för switchen?
 
Ska du ha en billig omanagerbar och okomplicerad switch rekommenderar jag denna.

Blå Netgear ProSafe GS108 switch med åtta portar, plåtchassi och rangerade 5 stjärnor av användare, prissatt till 466 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plåtchassi, fläktlösa och bara fungerar. Har själv flera sådana sedan flera år tillbaka. Otroligt osexiga men gör precis vad de ska. Koppla in och glöm!

Att spara någon hundralapp med billigare produkt kan naturligtvis också fungera men jag tycker inte det är värt att chansa.

https://www.dustinhome.se/product/5010047588/prosafe-gs108
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
S Sanderson_2 skrev:
Nu har beslutsångesten slagit till och jag är lite inne på den här EdgeRoutern som jag blev tipsad om tidigare: [länk]

Hittar inte så många omdömen om denna dock. Tror ni att den kan vara bra?
Driftsäker är den säkert. Har själv en ER-4:a. Det är en Linuxrouter och som gör sig bäst som företagsrouter för mindre kontor. Har stöd för BGP, OSPF etc, dvs ganska avancerad routing som privatanvändare har minimal nytta av.

Jämfört med andra konsumentroutrar med inbyggd switch och AP kräver den lite mer nätkunskap av användaren, men med lite step-by-step manualer går det att få igång den relativt smärtfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.