Vi har köpt ett hus där det finns ett inrett rum i bottenplan med egen utgång från gatan. Nu funderar vi på att göra om den markerade delen på planskissen till uthyrningsdel där den angränsande matkällaren skulle bli kök med en liten tvättmaskin och befintlig wc göras om till ett mkt litet badrum med typ stockholmsdusch eller liknande. Vi skulle i så fall också sätta upp en innervägg i korridoren för att avgränsa uthyrningsdelen från resten av källarplanet. Vad tror ni, skulle det funka? Vad behöver vi tänka på för att det ska bli bra? Stort tack på förhand för svar!
Planskiss över källarplan med markerade delar för ombyggnation till uthyrningsdel med kök och bad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett inrett rum med öppen dörr ut till gatan, blåmålade väggar, en säng och inbyggda garderober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om ni ska bygga för korridoren så går det ju att utöka badrummet till dubbelt?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
Om ni ska bygga för korridoren så går det ju att utöka badrummet till dubbelt?
Ja det har du rätt i, bra tanke! Måste kolla upp vad som gäller med brandskyddsregler bara om man bygger vägg utan dörr där, för då saknar källarplanet en utrymningsväg.
 
ElisabetElisabet ElisabetElisabet skrev:
Ja det har du rätt i, bra tanke! Måste kolla upp vad som gäller med brandskyddsregler bara om man bygger vägg utan dörr där, för då saknar källarplanet en utrymningsväg.
När jag inredde vår källare behövde vi två utrymningsvägar. Trappan till entréplan räknades som en och så behövdes en till så det finns en risk att du behöver ha kvar dörren alternativt ta upp en ny någon annanstans.
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
När jag inredde vår källare behövde vi två utrymningsvägar. Trappan till entréplan räknades som en och så behövdes en till så det finns en risk att du behöver ha kvar dörren alternativt ta upp en ny någon annanstans.
Ah, tack för input! Har för mig att jag läst någonstans att fönster av en viss storlek kan räknas som utrymningsväg, måste kolla upp det närmre.
 
ElisabetElisabet ElisabetElisabet skrev:
Ah, tack för input! Har för mig att jag läst någonstans att fönster av en viss storlek kan räknas som utrymningsväg, måste kolla upp det närmre.

Annars kanske ni kan ta upp en dörr in till garaget?
 
ElisabetElisabet ElisabetElisabet skrev:
Ah, tack för input! Har för mig att jag läst någonstans att fönster av en viss storlek kan räknas som utrymningsväg, måste kolla upp det närmre.
Ja det läste jag med i samband med min ombyggnation. Men det var inte bara storlek, tror även det hade att göra med hur högt upp det var från golv till fönster så att det skulle gå lätt att klättra ut vid ev. brand.
 
Hej!

Vill igentligen bara uppmuntra till att hyra ut. Jag byggde om en av våra flygelbyggnader till uthyrningshus. Det är inte i samma hus som för er men ändå nära vårat hus.

Nu bor det två studenter där. Det har fungerat otroligt bra. Vi märker knappt av dem. Skattereglerna är ju väldigt fördelaktiga också. Sen att man hjälper studenter med ett bra boende känns också bra.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Ja det läste jag med i samband med min ombyggnation. Men det var inte bara storlek, tror även det hade att göra med hur högt upp det var från golv till fönster så att det skulle gå lätt att klättra ut vid ev. brand.
Just ja, det låter ju rimligt. Måste läsa på lite känner jag :)
 
katos katos skrev:
Hej!

Vill igentligen bara uppmuntra till att hyra ut. Jag byggde om en av våra flygelbyggnader till uthyrningshus. Det är inte i samma hus som för er men ändå nära vårat hus.

Nu bor det två studenter där. Det har fungerat otroligt bra. Vi märker knappt av dem. Skattereglerna är ju väldigt fördelaktiga också. Sen att man hjälper studenter med ett bra boende känns också bra.
Tack för uppmuntran, det uppskattas verkligen :) Eftersom vår eventuella uthyrningsdel skulle bli så liten tänker vi oss också att det kommer passa bra för en student. Håller helt med om att det känns fint att kunna erbjuda boende till en rimlig peng när bostadsbristen är så stor.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Som student har jag bott i både källare och stall. :) Det gick utmärkt.

Däremot har jag efteråt lär mig att ingendera var utformat för boende enligt de krav som finns bl a med avseende på brandskydd mm mm. I Boverkets byggregler hittar ni de krav som ställs för att en byggnad ska vara lämplig för boende. Att inreda en bostad i befintlig byggnad kan kräva anmälan till kommunen (i vissa fall bygglov). Planerar ni att hyra ut är det viktigt att ni som hyresvärd ser till att regler efterföljs, så kolla upp det innan ni börjar bygga om. Kontakta samhällsbyggnadskontoret på kommunen så kan de guida er.

Jag bifogar en länk till Boverket där det finns info kring inredning av ytterligare bostad.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...friade-atgarder/inreda-ytterligare-en-bostad/
 
Redigerat:
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Som student har jag bott i både källare och stall. :) Det gick utmärkt.

Däremot har jag efteråt lär mig att ingendera var utformat för boende enligt de krav som finns bl a med avseende på brandskydd mm mm. I Boverkets byggregler hittar ni de krav som ställs för att en byggnad ska vara lämplig för boende. Att inreda en bostad i befintlig byggnad kan kräva anmälan till kommunen (i vissa fall bygglov). Planerar ni att hyra ut är det viktigt att ni som hyresvärd ser till att regler efterföljs, så kolla upp det innan ni börjar bygga om. Kontakta samhällsbyggnadskontoret på kommunen så kan de guida er.

Jag bifogar en länk till Boverket där det finns info kring inredning av ytterligare bostad.

[länk]
Tack för tankar, länk och tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.