Hej!
Har nyligen köpt hus och funderar på att starta upp en vedpanna som fanns i huset.
Vi har också fjärrvärme men dessa system ska tydligen vara ihopkopplade och den förra ägaren stödäldade lite på vintern för komfort och för att få ner lite kostnad.
Tycker mest det är lite kul med att elda så därav mitt försök att startta igång denna, dock har jag lite erfarenhet av liknande pannor. Alla tips mottages :)

Hur eldar man på bästa sätt...
Vedpanna, expansionskärl, acctank.
1. Där man lägger i ved?
2. Tömning?
3. Tömning?
4. Tilluft?
5. Vattentemp?
6. Reglerar luft?
7. Cirulationspump
8. Inkommande kallvatten, påfyllning?
9. Spjäl för skorsten, 6 steg.
10. Retur till fjärrvärme
11. inkommande från fjärrvärme
12. Cirkulationspump till acctank?
13. Avstängningsventil på vattnet? På/av?
14. Acctank
15. Någon slags termometer som är kopplad till 12, cirkulationspump står på 70 grader.

Ska jag stänga av inkommande och utgående till fjärrvärme och låta pannan sköta uppvärmning och fjärrvärme varm och kallvatten. Tror gamla ägaren gjorde så.
Som sagt alla tips är välkomna. Skulle vara kul att se om man får igång denna...

Mvh Daniel
 
  • Källare med vedpanna och uppmärkt utrustning för uppvärmningssystem inklusive expansionskärl, reglage och rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick du ordning på det? Har satt in panna och tänkte börja elda nu i helgen. MEN hur bör jag göra med fjärrvärmen? Tanken med eldningen är värme i elementen, fjärrvärme för varmvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.