M Max R70 skrev:
Krångla inte till det utan testa med en X60 som router i skåpet (wifi på) kopplat till en switch och sedan till dina nätverksuttag. Anslut övriga två X60 med kabel på lämplig plats i rum där du har nätverksuttag.
Tack Max! Och alla andra som har svarat.
Det här blir nog metoden jag kommer att börja med för att prova.
 
Ska v
A AndersS skrev:
Japp, kör dem som AP och kollade nu igen och gjorde ny nätsökning.
Funderade lite, visste ju faktiskt inte om det blev separerat. Men efter test så kan man t.ex. inte nå min NAS från gästnätet.
 
A AndersS skrev:
Funderade lite, visste ju faktiskt inte om det blev separerat. Men efter test så kan man t.ex. inte nå min NAS från gästnätet.
Bra att det fungerar. Krävs ju lite brandväggsregler för att fungera.
Det finns flera poänger med gästnätverket.
- eget namn och lösenord
- separerat så tex en virussmittad dator som en gäst ansluter till ditt nätverk inte smittar dina datorer eller din NAS.
- kommer inte åt dina grejer och filer.
 
God morgon alla och tack för svaren jag fick igår.
Jag kikar lite på switchar nu och hittade dessa tre TP-link-switchar på Prisjakt. Är de någonting att ha? Vad behöver jag titta på? Samtliga tre ska vara Gigabit-ethernet och ha minst 8 portar som krav.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1498233
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=254586
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2630548

Om man lägger till även Netgear i jämförelsen:
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/752344,254586,67142,2978019,1498233,2630548?categoryId=398

Är samtliga dessa ungefär likadana?
 
Redigerat:
Är väl ganska likvärdiga, kan t.o.m. vara samma hårdvara, enkla konsumentswitchar som de flesta av oss klarar oss med,
Däremot skulle jag fundera om ni har eller kommer att skaffa utrustning som kan matas av POE för att slippa nätadaptrar/elkablar.
 
Jag köpte denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2978019 för ngn vecka sen och den funkar bra. Jag tyckte det var viktigt att kunna administrera vilka portar som skall prioriteras. Hade jag inte kunnat göra det så hade jag ex. inte kunnat köra tv i samma nätverk via switchen och tappat chromecastfunktionen i boxen.
 
A AndersS skrev:
Är väl ganska likvärdiga, kan t.o.m. vara samma hårdvara, enkla konsumentswitchar som de flesta av oss klarar oss med,
Däremot skulle jag fundera om ni har eller kommer att skaffa utrustning som kan matas av POE för att slippa nätadaptrar/elkablar.
Det är inget som har funnits i tankarna hittills i alla fall. Tänker i så fall att en billigare Switch likt de jag bifogade, skulle duga i 5-10 år innan det eventuellt skulle kunna tänkas vara aktuellt med POE-behov.
 
Nicro Nicro skrev:
Jag köpte denna [länk] för ngn vecka sen och den funkar bra. Jag tyckte det var viktigt att kunna administrera vilka portar som skall prioriteras. Hade jag inte kunnat göra det så hade jag ex. inte kunnat köra tv i samma nätverk via switchen och tappat chromecastfunktionen i boxen.
Tror att den var med i min Prisjakt-jämförelse.
Är det detta som menas med "Managed Switch" eller "Administrerad"? Är det krångligt att göra sådana inställningar?
 
S Sanderson_2 skrev:
Tror att den var med i min Prisjakt-jämförelse.
Är det detta som menas med "Managed Switch" eller "Administrerad"? Är det krångligt att göra sådana inställningar?
Ja det var den längst till höger. Det är väldigt enkelt att administrera.

Skärmdump av NETGEAR switch gränssnitt för portprioritering inom Quality of Service-inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En fördel med switcharna med den lite fyrkantiga stabila plåtlådan är att de har nyckelhålsfäste på baksidan och kan monteras/hängas fast på skruvar på ”väggen” i skåpet.

TP-Links Smart Switch är en managerad switch. Av en händelse slutar både Netgear och TP-Link modellernas Managerade/Smarta switchars modellbeteckningar med ”E”. :rolleyes:

Om du överväger eller vill förbereda för IP-TV-box, IP-tv via fiber, så välj en managerad switch. Då kan du klara av både ip-tv och internet på en kabel (med VLAN).
 
Om du ska börja prioritera så starta med en nätskiss och dina komponenter hur det fungerar ur ett helhetsperspektiv med prioritering, QoS, etc.
Har du 100 - 250 Mbit/s inkommande och det mesta laddas ned och sedan bygger ett LAN med 1 Gigabit/s så blir inte behovet kanske inte så stort.
 
Nicro Nicro skrev:
Ja det var den längst till höger. Det är väldigt enkelt att administrera.
Men vad betyder egentligen High Priority kontra Low Priority i praktiken?
Ska nu TS ha 250/250 borde väl det räcka ett tag även utan prioriteringar? Eller missar jag något?
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men vad betyder egentligen High Priority kontra Low Priority i praktiken?
Ska nu TS ha 250/250 borde väl det räcka ett tag även utan prioriteringar? Eller missar jag något?
Jag kör Boxer via mitt vanliga bredband (250/100) och innan jag satte prioritering på porten som går till Boxerboxen så laggade det och blev suddigt på TVn. Skall man inte spela spel online eller koppa tv via switchen så kan det säkert kvitta men den kostar inte mer än de andra så det skadar ju inte att förbereda sig lite för framtiden. :)
 
Nicro Nicro skrev:
Jag kör Boxer via mitt vanliga bredband (250/100) och innan jag satte prioritering på porten som går till Boxerboxen så laggade det och blev suddigt på TVn.
Intressant! Skulle gärna ha mer info om någon förstår detta. Jag tycker att en "normal" halvskaplig switch borde klara det alldeles utan "prioriteringsmickel" men uppenbarligen hjälper det ibland.
 
S Sanderson_2 skrev:
God morgon alla och tack för svaren jag fick igår.
Jag kikar lite på switchar nu och hittade dessa tre TP-link-switchar på Prisjakt. Är de någonting att ha? Vad behöver jag titta på? Samtliga tre ska vara Gigabit-ethernet och ha minst 8 portar som krav.

[länk]
[länk]
[länk]

Om man lägger till även Netgear i jämförelsen:
[länk]

Är samtliga dessa ungefär likadana?
Du har valt att köpa relativt dyrt Mesh så det verkar dumt att gå på de allra billigaste komponenterna till resten. Inget system blir bättre än sämsta länken.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.