Vi vill ha diskbänk i vårt nya IKEA kök. Vi tänker behålla vår gamla då vi sett att den har samma mått som nya 140cmx60cm.

Våra gamla stommar är 58cm och 60 cm med frontluckan och 60 diskbänken passar bra på dessa.

Men jag har sett att många säger att det är ett problem med diskbänk i IKEAS kök för att stommarna är bredare än normalt?

Hur löser man det isåfall? För vi kan ju inte vara dom enda som vill ha en helt vanlig diskbänk i ett IKEA kök (Utan att beställa en måttbeställd diskbänk för 6000-10000)
 
Stomarna är inte bredare, de är djupare.
Jag skulle monterat upp köket, sen lagt på 2 gipsskivor på väggen (26 mm).
 
Isakare Isakare skrev:
Stomarna är inte bredare, de är djupare.
Jag skulle monterat upp köket, sen lagt på 2 gipsskivor på väggen (26 mm).
Du menar att jag monterar IKEA stommarna på befintlig vägg med deras skenor?

Men sen när jag ska montera diskbänken ovanpå stommarna så lägger jag på två gipsskivor på väggen bakom diskbänken enbart?
 
Du få lägga på hela väggen där det ska vara diskbänk/bänkskiva.
Bänkskivornas djup får man såga ner till diskbänkens djup om de är djupare än 60 cm.
 
Precis, upp med köket på befintlig vägg.
 
Varför inte köpa en ny diskbänk som passar stommarnas djup?
 
N nybyggarn3 skrev:
Varför inte köpa en ny diskbänk som passar stommarnas djup?
För som jag skrev så tänker jag inte lägga 6000-10 000 på en ny special diskbänk bara för att IKEA envisas med djupare stommar när jag har en fullt fungerande diskbänk. Och alla nya vanliga diskbänkar ej dyra specialbänkar är också 60.
 
Isakare Isakare skrev:
Du få lägga på hela väggen där det ska vara diskbänk/bänkskiva.
Bänkskivornas djup får man såga ner till diskbänkens djup om de är djupare än 60 cm.
Ah okej så det kommer bli att väggen nertill har stommarna på befintlig vägg. Och väggen ovanför stommarna har "extra" vägg hela vägen upp till taket och längs med hela väggen?

Bänkskivorna vi har tittat på är också 60 djupa
 
Har du inga överskåp så blir det ända upp till tak.
I ett klassiskt kök med överskåp hela vägen, blir det ju bara mellan under/överskåp.
Det gå ju även att kapa ner stomarna 2 cm, men det är ganska mycket jobb, och man får då inga baksidor i skåpen. Lådorna är 55, så det får plats iaf
 
Isakare Isakare skrev:
Har du inga överskåp så blir det ända upp till tak.
I ett klassiskt kök med överskåp hela vägen, blir det ju bara mellan under/överskåp.
Det gå ju även att kapa ner stomarna 2 cm, men det är ganska mycket jobb, och man får då inga baksidor i skåpen. Lådorna är 55, så det får plats iaf
Aha okej =)
Då blir det liksom "kakelområdet" som får extra skivorna?

Ja vi har funderat på om vi ska våga kapa stommarna. Men om man kapar dom limmar man fast bakstycket? Och hur fäster man isåfall stommarna på väggen?
 
Isakare Isakare skrev:
Har du inga överskåp så blir det ända upp till tak.
I ett klassiskt kök med överskåp hela vägen, blir det ju bara mellan under/överskåp.
Det gå ju även att kapa ner stomarna 2 cm, men det är ganska mycket jobb, och man får då inga baksidor i skåpen. Lådorna är 55, så det får plats iaf
Suck, varför gör IKEA så..
 
Jag har själv aldrig monterat med skena.
Men man får väl flytta även flytta in vinklarna 2 cm och dra skruv direkt i väggen, eller som skåp hade förr, fälla in en bräda/skiva längst upp bak i stommen.
Skenans fördel är ju att alla skåp kommer exakt rätt till varandra, och man kan skruva skenan i väggreglar, med bara vinklar kanske man inte träffar väggreglarna. Med en bräda/skiva kan man ju skruva där reglarna finns, men det är lite mera jobb att justera in allt så det blir i våg och lod än med skena.
 
K katten12 skrev:
Aha okej =)
Då blir det liksom "kakelområdet" som får extra skivorna?

Ja vi har funderat på om vi ska våga kapa stommarna. Men om man kapar dom limmar man fast bakstycket? Och hur fäster man isåfall stommarna på väggen?
Det är mkt enklare att gipsa dubbelt än att kapa stommarna.
 
H hapazard skrev:
Suck, varför gör IKEA så..
Ja alltså detta känns ju lagom dumt faktiskt. För dom har ingen egen diskbänk heller dom har bara hoar. Men vi vill inte ha bara ho och bänkskiva då vi saftar, syltar och styckar mycket. Bänbkskivan skulle ta så mycket stryk. Så vill verkligen ha en vanlig rostfri diskbänk..
 
Är det någon som läst/fått någon förklaring till varför IKEA ökade på djupet 2 centimeter? Var det bara för att tvinga de kunder som köper skåp att även köpa skivorna av IKEA?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.