Hej,

För ett par-tre år sedan köpte jag en vedklyv i Bauhaus.

Nu har har frågan uppkommit om vilket år jag köpte maskinen. Är det år 2014 eller år 2018. Min minnesbild stöder det senare årtalet.

Kvittot visar det tidigare årtalet, den tycks vara köpt 14 10 18, alltså 2014-10-18.

Kan inte tolka det på annat sätt än att köpet skedde år 2014, i oktober och den 18:e dagen denna månad. År kommer ju först, sedan månad och sist datum enligt allt vi lärt oss. Klockslaget 15:50 kan jag förstå.

Frågan är nu om det är mitt minne, eller kvittot, som gäller.

Ett kvitto från Bauhaus med datumet 2014-10-18 och tiden 15:50 för ett köp av en vedklyv HL 650.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Det är 14/10 2018.

Jag tittade just på ett Bauhaus kvitto som jag har. Det står 12 04 20. Och det ligger i årets hög med kvitton.
 
  • Gilla
Snigla och 14 till
  • Laddar…
Tack, anade det.
Nu anger du datum i femtiotalsstandard eller äldre, dvs. 14/10/2018. Vore ju tacknämligt om datum i Sverige, i synnerhet på kvitton, skrevs med modern europeisk standard, i detta fall 2018-10-14 och inget annat. Det skulle underlätta oerhört, så man slipper räkna dagar och månader, eller titta i högen av årets kvitton.
Än en gång, tack för reflektion.
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
C
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
År kommer ju först, sedan månad och sist datum enligt allt vi lärt oss.
Ja suck, av alla hundratals datumformat som finns i världen väljer så klart Bauhaus att uppfinna något helt eget.
Vore ju dumt att använda ett standardiserat format.
:mad:
 
  • Gilla
Jussi Vaan och 7 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja suck, av alla hundratals datumformat som finns i världen väljer så klart Bauhaus att uppfinna något helt eget.
Vore ju dumt att använda ett standardiserat format.
:mad:
Hundratals format för datum kanske det inte finns, men tillräckligt många europeiska och amerikanska, nyare och äldre, för att en varierande tillämpning ska vilseleda och förvirra på Bauhaus i Skogås. Bauhaus bidrar minsann inte till tydlighet i datumfrågan. Om det ska vara någon konsekvens i galenskapen borde väl klockslaget på mitt kvitto anges som 50:15, dvs. tio minuter före fyra, eller kanske före16.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Det är amerikansk standard att skriva årtalet sist, så klockslaget borde vara 3:50 PM.
 
M
G gbgustaf skrev:
Det är amerikansk standard att skriva årtalet sist, så klockslaget borde vara 3:50 PM.
Och då skall du dessutom kasta om dag och månad så inget står i ordning
 
  • Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Bauhaus anger datum enligt tysk standard med dagen först.
I vanliga fall är det punkt mellan, alltså 14.10.18 i det här fallet. Kanske syns det dåligt på kvittot.
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
A
För mig osökt in på en kollega jag hade som skulle till läkaren kl 14.15. ”-Jag måste dra lite tidigare idag, ska till läkaren kl 14.15. Eller var det kl 15.14?
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
OM kvittot varit från 2014 hade det nog varit oläsligt idag..

(Bara en tanke)

:)
 
Redigerat:
  • Gilla
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Bauhaus anger datum enligt tysk standard med dagen först.
I vanliga fall är det punkt mellan, alltså 14.10.18 i det här fallet. Kanske syns det dåligt på kvittot.
Världsstandarder är bra, låt oss alla skaffa varsin...
 
  • Gilla
Cristar och 3 till
  • Laddar…
E
  • Gilla
Jepsson och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Världsstandarder är bra, låt oss alla skaffa varsin...
Kan man göra.

Här misstänker jag att Bauhaus som tyskt företag har ett betal- och kvittosystem som togs fram i Tyskland och som bara rullats ut även i Sverige utan närmare eftertanke.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Men det är inte helt ovanligt att det skrivs som på kvittot.. Å då är inte bauhaus
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
C
Henningelvis Henningelvis skrev:
Bauhaus anger datum enligt tysk standard med dagen först.
I vanliga fall är det punkt mellan, alltså 14.10.18 i det här fallet. Kanske syns det dåligt på kvittot.
Som du själv säger, enligt gammal tysk standard använder man punkt mellan, så icke här. En snikversion för att spara bläck? :thinking:

Enda stället jag kan komma på där man regelmässigt ser något liknande i Sverige är den fullkomligt idiotiska EU-standarden för bäst-före-datum som formellt är DD MM ÅÅÅÅ om jag minns rätt, men som tolkas rätt fritt av livsmedelsproducenterna.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.