Hej!

Nu har vi dessvärre eventuellt en mindre vattenskada under diskhon och kanske måste riva upp golv. Jag tänkte i samma veva eventuellt flytta diskhon till en annan plats i köket ( mitt över) ca 2,5 - 3 meter bort på motsatt sida av köket. Vad kan det tänkas kosta att byta plats på diskhon/ dra nya vattenledning?

Allt gott!
 
BirgitS
Det går ju inte att svara på det i ett forum för ingen här vet ju hur lätt/svårt det är att göra det i just ditt kök. Det beror ju på så mycket. Du får nog ta dit några firmor och be dem lämna offert. Till skillnad från folk här kan de se med egna ögon hur det ser ut och de kan diskutera med dig i 20 minuter.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det går ju inte att svara på det i ett forum för ingen här vet ju hur lätt/svårt det är att göra det i just ditt kök. Det beror ju på så mycket. Du får nog ta dit några firmor och be dem lämna offert. Till skillnad från folk här kan de se med egna ögon hur det ser ut och de kan diskutera med dig i 20 minuter.
Tack! Ja, jag förstår nog hur du menar. Ju mer man vet dess svårare blir det att svara på den frågan. Men jag undrar mer om någon gjort dylikt och kan dela sin erfarenhet, jag förstår att pris kan variera och att en offert blir mer exakt.
 
BirgitS
Då får du nog i alla fall börja med att berätta om det är betong- eller träbjälklag och om det är en källare under.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då får du nog i alla fall börja med att berätta om det är betong- eller träbjälklag och om det är en källare under.
Det är en källare under och (mest troligt) ett furugolv under de två plastmattorna (hus från 1947). Om det är som jag hoppas och tror, så ska trägolvet fram.
 
Fundera på hur du kan flytta avloppet? Det är ofta det bökigaste. El och vatten är lättare att dra fram.
 
M M.W. skrev:
Det är en källare under och (mest troligt) ett furugolv under de två plastmattorna (hus från 1947). Om det är som jag hoppas och tror, så ska trägolvet fram.
Vet faktiskt ej om det är betong eller trä, jag tror att det är trä.
 
S skogstomten skrev:
Fundera på hur du kan flytta avloppet? Det är ofta det bökigaste. El och vatten är lättare att dra fram.
Tack! Jag frågar för att jag vill lära mig mer. Så man behöver alltså nytt avlopp också, finns inga andra lösningar?

Diskmaskin, diskbänk och spis står på samma sida av köket idag. Är det i så fall lämpligt att flytta även diskmaskinen till samma sida som diskbänken?
 
BirgitS
M M.W. skrev:
Det är en källare under och (mest troligt) ett furugolv under de två plastmattorna (hus från 1947). Om det är som jag hoppas och tror, så ska trägolvet fram.
Går det att dra avloppsröret i källartaket från den nya platsen till den gamla eller annat befintligt avloppsrör?

M M.W. skrev:
Tack! Jag frågar för att jag vill lära mig mer. Så man behöver alltså nytt avlopp också, finns inga andra lösningar?
På något sätt måste avloppet från det nya stället komma till befintliga avloppsrör.

M M.W. skrev:
Diskmaskin, diskbänk och spis står på samma sida av köket idag. Är det i så fall lämpligt att flytta även diskmaskinen till samma sida som diskbänken?
Oftast blir det lättast för rördragningen att ha diskmaskin och diskho bredvid varandra, men det kan ju vara möjligt i ditt fall att låta diskmaskinen använda befintliga vatten- och avloppsrör. Men tänk efter om ni inte vill kunna skrapa av matrester i soppåsen, ev. skölja av och sen stoppa direkt i diskmaskinen i stället för att sen bära disken över rummet bort till diskmaskinen.
 
  • Gilla
M.W.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.