Jag håller på att sanera ett rum som har haft fukt och saltutfällning i väggarna och mögel under en laminatparkett. Golvet ligger direkt på betongplattan, väggarna är murade i rött håltegel. Det är ett portugisiskt hus så det är så det ser ut! Jag har tagit bort all puts på väggarna och putsat om och golvet är utslängt. Jag har dränerat väggen på utsidan och fixat en aktiv ventilation. Nu börjar det bli dags att återställa allt. Även om allt ser bra ut, inga fläckar och så är det fortfarandet en ganska stark lukt i rummet så jag tänker ett tvätta betongplattan innan jag lägger in golvet. Min fråga är hur jag skall göra detta. Klorin eller kaustiksoda eller nån annan produkt? I alla beskrivningar jag läser så skall man efterskölja med massor av vatten. Men jag tänker att ett betongplatta suger åt sig som en svamp eller? Är det inte så att det jag tvättar med kommer att sugas in och vara kvar där?
 
Låter konstigt. Vad är det i taket ovanför? Ofta brukar dofter försvinna direkt när man tar bort mögel eller rötskadade material på murade/gjutna konstruktioner. Du behöver dock inte vara orolig för att tvätta plattan med mögeltvätt.
 
Nej, möglet var bakom golvlisterna och en bit in under laminatgolvet. Jag är osäker på lukten men för mig luktar det jordkällare, lite starkt.
 
Aj missförstod nog din fråga, ahhh Taket, det är ett nedsänkt tak, gipsskiva på stålreglar. Ovanför det betong och nästa våning ... Jag har inte hittat något som ser ut som mögel där.
 
Okej, då kan vi nog utesluta taket. Väggarna hade du putsat om så då kvarstår golvet alt. att doften kommer från annat rum. Ibland kan fuktig och porös betong/puts dra åt sig dofter från t.ex. mögel. Om du sätter näsan nära de olika delarna, kan du känna skillnad då? Hur varmt är utrymmet?
 
Saken är den att från början hade vi inga större problem med lukt. Problemet var att jag får en ganska stark allergisk reaktion när jag är i den här delen av huset. Jag har letat i månader och har i det närmaste gett upp att hitta orsaken med stort O. Jag har borrat i väggar och gjort doftprover, jag har tagit ut alla möbler, stängt för alla dörrar med plast för att på så sätt isolera rum för rum. Tittat under alla tak osv osv. Det enda trämaterialet som finns nu är dörrar och dörrkarmar. I alla rum ligger det klinker förutom i det där laminatgolvet låg. En bov dramat var en platsbyggd garderob i spånskiva som luktade lite starkt. Men den är utslängd sedan flera månader. Läget är nu att jag som sagt dränerat och satt in ett ventilationssystem. Jag har dessutom låtit sprutat ytterväggarna där jag hade saltutfällning med någon sorts poluretan/silikon medel som skall med garanti hindra fuktuppstigning i väggarna. Med detta har jag i princip gett upp att hitta någon annan orsak och tänkte nu återställa rummet med laminatgolvet. Den starka lukten dök upp då jag rev ut laminatgolvet. Alla rum är uppvärmda så dom ligger runt 21 grader eller så ...
 
C
Hej,

hur gick det med saneringen? Hittade du orsaken? Finns det fortfarande lukt? Har ni några hälsoproblem?
 
C Castrol Kron skrev:
Hej,

hur gick det med saneringen? Hittade du orsaken? Finns det fortfarande lukt? Har ni några hälsoproblem?
Hej, oj det var ett tag sen jag skrev detta. Men tyvärr så har jag fortfarande problem ibland. Efter det att jag skrev detta har jag tagit dit ett företag som gjorde en omfattande mätning och analys av luftkvalitet. Allt ifrån mögel till olika kemiska ämnen. Men inget stack ut, utan allt verkade bra. Problemen uppstår i perioder, jag tror att det är kopplat till nederbörd. Jag får ganska kraftiga förkylningssymtom just i ett av rummen. Kliar i halsen och känner mig allmänt vissen. Men tyvärr har jag slut på idéer på vad kan bero på men framförallt på vad jag skall göra. Den enda teorin som jag har nu är att huset som är ett suterränghus får ett högt vattentryck när det regnar och att det på något sätt pressar in något från jordmassorna runt huset.
 
Bott i Portugal ett tag och dom bygger helt enkelt husgrunder väldigt annorlunda. Även på nybyggda hus brukar det ligga direkt på lera utan tätskikt och liknande. Har sett stora lerpölar under krypgrunder på hus som knappt varit färdigbyggda. Så att det pressar in vatten och kanske något organiskt material kan ju vara möjligt.
 
  • Gilla
Portugal Bosse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.