Tittar på kondensröret som leder kondensvatten ur kylskåpet genom ett hål på baksidan. Ser jag i syne eller är det mer eller mindre ett helt öppet hål in i kylskåpet? Om det är så viktigt att ha helt tät list som tätar dörren och det sitter tätning runt alla andra sladdar och rör, hur kan man då ha ett helt öppet hål med diameter på runt en centimeter?? Utöver att det borde kosta en massa energi så måste det hålet vara största boven till kondensproblemet som det sedan ska lösa? :) Närbild på ett kylskåps baksida med ett synligt kondensrör och öppet hål genom metallnätet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller är det så att jag saknar ett lock som åtminstone borde stänga röret upptill? Eller kanske sitter en backventil i själva hålet?
 
Ett öppet hål ger sällan några problem. Är det två hål så kan luften cirkulera...
 
useless useless skrev:
Ett öppet hål ger sällan några problem. Är det två hål så kan luften cirkulera...
Det är i och för sig sant så kanske inte är någon fara då. Men hur brukar det se ut kan det vara så att det försvunnit något lock från mitt rör är också min fråga? Hur ser det ut hos er andra?
 
I de flesta kylar så är det väl ett hål där vattnet leds ut och ner i en plastbytta på kompressorn. Därifrån avdunstar vattnet på grund av värmen från kompressorn. Om det var ett lock för hålet så blev ju vattnet kvar i kylen.
 
M mlkjhr skrev:
I de flesta kylar så är det väl ett hål där vattnet leds ut och ner i en plastbytta på kompressorn. Därifrån avdunstar vattnet på grund av värmen från kompressorn. Om det var ett lock för hålet så blev ju vattnet kvar i kylen.
Ja jag menar ju inte att det ska vara helt stängt :) Men möjligen att röret ska vara stängt längst upp. Nu är det onödigt öppet.
 
A
det är precis som det skall vara
visst du tappar energi uppemot 10öre per år
men benifitten är att du kan öppna dörren utan att slita av handtaget eller dra ut skåpet på golvet.
 
Staffans2000
electroluxaren skrev:
det är precis som det skall vara
visst du tappar energi uppemot 10öre per år
men benifitten är att du kan öppna dörren utan att slita av handtaget eller dra ut skåpet på golvet.
"Benifitten"! Fantastisk Svengelska. Förhindra undertryck vid dörröppning?

Staffan
 
A
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
"Benifitten"! Fantastisk Svengelska. Förhindra undertryck vid dörröppning?

Staffan
Vad vet du om detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.