Hej!

Mitt tapetseringsprojekt går vidare och jag skulle vilja dela dess bilder med er.

Jag har precis lagt första lagret bredspackel ovanpå slipad tapegrund ovanpå frasig tretex.

Detta var första gången i mitt liv jag bredspacklat och det är hyffsat ojämnt. Spacklet har sjunkit in ovanför spik/skruvhål och spackelskarvarna (alltså där jag gått loss med spackelspade) är ganska ojämna. Se bilder.

Kommer easy cover kunna rätta till dessa eller behöver jag ytterligare ett lager spackel? Ojämnheterna är väl inte mer än ±1-2 mm på sina ställen men de ser värre ut i lampljuset.

Tack på förhand!
 
  • Nybredspacklad vägg med ojämnheter och intryckningar synliga i lampljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt bredspacklat väggyta med synliga spik/skruvhål och spackelskarvar i lampljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med ojämnt påfört bredspackel och synliga ojämnheter belyst med skarpt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du är dessvärre inte i närheten av vad easycover kan dölja.
Tycker Easycover och dylika lovar mer än dom håller.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Du ska väl slipa nu? Känns väl som det naturliga steget när det ser ut sådär...
 
T tobbbias skrev:
Du ska väl slipa nu? Känns väl som det naturliga steget när det ser ut sådär...
Redan vart runt med slip en gång. Hade kanske för fint papper? Körde P-150
 
Proffs slipar med 80p.
Du får på det där igen!
Tänk att syftet med din cover är att armera väggen istället för att täcka ojämnheter, för det är den inget vidare på. Du behöver nog spackla och slipa 2, kanske 3 gånger.
 
Gör inget att använda grövre papper, du är knappast ute efter slutfinish, mer en mellanslipning inför spackelomgång II.
 
F frediv skrev:
Hej!

Mitt tapetseringsprojekt går vidare och jag skulle vilja dela dess bilder med er.

Jag har precis lagt första lagret bredspackel ovanpå slipad tapegrund ovanpå frasig tretex.

Detta var första gången i mitt liv jag bredspacklat och det är hyffsat ojämnt. Spacklet har sjunkit in ovanför spik/skruvhål och spackelskarvarna (alltså där jag gått loss med spackelspade) är ganska ojämna. Se bilder.

Kommer easy cover kunna rätta till dessa eller behöver jag ytterligare ett lager spackel? Ojämnheterna är väl inte mer än ±1-2 mm på sina ställen men de ser värre ut i lampljuset.

Tack på förhand!
Hur gick det då tillslut?
 
A
Bara amatörer som rekommenderar massa skit. Fortsätt bredspackla i omgångar tills det blir bra! Så svårt är det inte. Alla är så lata nu för tiden
 
F frediv skrev:
Hej!

Mitt tapetseringsprojekt går vidare och jag skulle vilja dela dess bilder med er.

Jag har precis lagt första lagret bredspackel ovanpå slipad tapegrund ovanpå frasig tretex.

Detta var första gången i mitt liv jag bredspacklat och det är hyffsat ojämnt. Spacklet har sjunkit in ovanför spik/skruvhål och spackelskarvarna (alltså där jag gått loss med spackelspade) är ganska ojämna. Se bilder.

Kommer easy cover kunna rätta till dessa eller behöver jag ytterligare ett lager spackel? Ojämnheterna är väl inte mer än ±1-2 mm på sina ställen men de ser värre ut i lampljuset.

Tack på förhand!
Jag har i mitt hus både i tak och väggar gjort enl. följande: bredspackla två gånger (fler gånger om man är oerfaren). Lägg inte på förtjock utan ta dig tiden att lära dig att få till det. Använd två spacklar, jag brukar ha en 20cm o en 30cm (20cm går ner i burken). När spackling en är ok så slipar jag ner med 40korn sedan lägger på målarfilt för en stark yta som döljer alla sliprepor. Desto mer erfaren du är desto mindre slipande, jag brukar spackla två ggr och slipa 1ggr. 80korn kan man använda där man har lite mindre marginaler att arbeta med. Det finns så klart andra sätt men jag vill alltid ha målarfilt så jag slipar alltid grovt.
Lycka till!
 
Aaiight Aaiight skrev:
Hur gick det då tillslut?
Det gick bra. Jag bredspacklade som en dåre och slipade. Easy cover dolde de grövsta ojämnheterna och sen när tapeten kom upp så syntes det knappt.

I skenljus såg man fortfarande vissa vågor i tapeten så att sätta LEDar bakom sänggavel var ingen höjdare.
 
  • Gilla
Aaiight
  • Laddar…
F frediv skrev:
Det gick bra. Jag bredspacklade som en dåre och slipade. Easy cover dolde de grövsta ojämnheterna och sen när tapeten kom upp så syntes det knappt.

I skenljus såg man fortfarande vissa vågor i tapeten så att sätta LEDar bakom sänggavel var ingen höjdare.
Tack för svar!
 
A
Bredspackla 3 ggr så syns det inte.
 
Johan1975z skrev:
Bredspackla 3 ggr så syns det inte.
Jag var, och är fortfarande ingen expert. Som nybörjare med tillräckligt stor plånbok och bra kunskapsinförskaffning är jag inte säker på att ytterligare ett lager spackel hade hjälpt.

Jag höllt på en månad med samma rum. Riva tapet hela vägen in till tretex och sedemera spackla på tretex upplevde jag var jättesvårt.

Tre lager räcker inte om inte den som applicerar är van. Jag tror jag fortfarande, två år senare, har ont i höger lillfinger efter allt spacklande.
 
  • Gilla
Aaiight
  • Laddar…
A
F frediv skrev:
Jag var, och är fortfarande ingen expert. Som nybörjare med tillräckligt stor plånbok och bra kunskapsinförskaffning är jag inte säker på att ytterligare ett lager spackel hade hjälpt.

Jag höllt på en månad med samma rum. Riva tapet hela vägen in till tretex och sedemera spackla på tretex upplevde jag var jättesvårt.

Tre lager räcker inte om inte den som applicerar är van. Jag tror jag fortfarande, två år senare, har ont i höger lillfinger efter allt spacklande.
Du skulle målat med en billig oljefärg innan du började spackla. Då släpper inte nånting. Tre lager blir jämnare och bättre än när en målare spacklar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.