Idag har vi en enklare "uppblåsbar" pool på ca 2m3 med ett riktigt sandfilter och pump till.

Vi funderar nu på att köpa en bubbelpool i 5-10kkr's klassen (MSpa Camaro P 069, eller t.ex. ett LayZspa eller nått liknade detta).

Dock känner jag mig inte riktigt glad över att behöva gå tillbaks till svindyra engångs-cartridges som både MSpa och LayZspa verkar ha.

Är det någon som vet om man istället med rimligt modifikationsarbete kan använda antingen tvättbara filterbollar eller en befintlig sandfilterpump för dessa bubbelpooler?
 
A Anders243 skrev:
Idag har vi en enklare "uppblåsbar" pool på ca 2m3 med ett riktigt sandfilter och pump till.

Vi funderar nu på att köpa en bubbelpool i 5-10kkr's klassen (MSpa Camaro P 069, eller t.ex. ett LayZspa eller nått liknade detta).

Dock känner jag mig inte riktigt glad över att behöva gå tillbaks till svindyra engångs-cartridges som både MSpa och LayZspa verkar ha.

Är det någon som vet om man istället med rimligt modifikationsarbete kan använda antingen tvättbara filterbollar eller en befintlig sandfilterpump för dessa bubbelpooler?
Hej Anders. Hittade du någon lösning som passade dig? Jag skulle också vilja utforska möjligheten att använda sandfilterpump till min m-spa. Meddela gärna hur din eventuella lösning funkar för dig :).
 
Hej!
Tyvärr inte. Jag har ännu inte köpt ett spa, men jag lutar åt mSPA P069 om/när de kommer ner i pris....
Tyvärr verkar det enklare att modifiera Lay-Z-Spa i och med att det har externt filter i "ägget". De exponerade kopplingarna tror jag är rätt enkla att koppla mot.
 
Nu är visserligen mitt Mspa sålt till förmån för bastubygge men jag köpte 20-pack på Ebay då blev de inte så dyrt. Mspa's filter håller betydligt längre än LazySpa.

Kan även tillägga att det är stor skillnad på Mspa jämte Lazyspa, den senare lär grannens katt punktera inom kort när den inser hur varm och skönt det är att ligga på den tunna pvc-plasten. Det låter också mycket mer med extern pump samt du bör inte köra den i minusgrader. Mspa är helt klart värt de extra pengarna.
 
Redigerat:
A Anders243 skrev:
Hej!
Tyvärr inte. Jag har ännu inte köpt ett spa, men jag lutar åt mSPA P069 om/när de kommer ner i pris....
Tyvärr verkar det enklare att modifiera Lay-Z-Spa i och med att det har externt filter i "ägget". De exponerade kopplingarna tror jag är rätt enkla att koppla mot.
Ok. Segt. Jag får nämligen brunt vatten som blir ännu ofräschare om jag tillsätter klortablett. Tänkte testa rena med sandfilter efter att jag fyllt upp för att sedan återgå till vanliga pumpen. Antar att problemet har att göra med hög järnhalt i vattnet.

Gällande modell så kör jag en m-spa mono concept. Supernöjd i övrigt :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.