Hej.

Vi har köpt en villafastighet bestående av 2 st små lägenheter (55m2 vardera)Kommunen debiterar 2 st anläggningar som finns installerade, 1 för varje lägenhet. Frågan är om det är riktigt? Vi kommer ju att nyttja hela fastigheten själva och vill ju inte betala 2ggr fast avgift. Fastigheten är betecknad som "Småhus" i taxeringen.
Kan man begära av kommunen att de ändrar detta? Vilket regelverk gäller? Någon som vet eller har erfarenhet av liknande "bekymmer"
 
Du kan begära att få en mätare borttagen. Det viktiga i sammanhanget är att koppla internt så båda lägenheterna försörjs med vatten från en mätare.
Jag förutsätter att båda mätarna idag är kopplade mot kommunens anslutningspunkt.
Jag gjorde motsvarande operation för några år sedan
 
Finns det någon som kan svara på vad det är för regelverk/lagar som styr hur många vattenmätare som ska installeras? Och har kommunen "veto" i detta. Jag vill ju ta bort en och koppla om vattnet så att allt går genom en mätare. Fastigheten har 1 inkopplingspunkt mot kommunens vattenledningsnät och är sedan delad i en brunn som är belägen inne på fastighetens tomt. Fastigheten består av 2 st små hus sammanbyggda med 2 st förråd i mellan. Huset är betecknat i lagfarten som en "Småhusenhet" Tacksam för svar/guidning i denna fråga
 
Hur du gör själv är ju en sak men fastigheten som sådan har väl haft lägenheterna uthyrda tidigare och då har väl var och en haft sitt eget.
 
Det är VA-huvudmannen som bestämmer hur stora och antal mätare som behövs. Sitter båda mätarna på samma ställe? Har du varit i kontakt med VA-huvudmannen?

Det normala är att man monterar 1 mätare med beteckningen q3 4 som tidigare benämndes qn2.5
 
Jag har varit i kontakt med huvudmannen (Kommunen) i frågan. Man hävdar att p.g.a. att det finns 2 kök i fastigheten ska det vara 2 mätare! Helt befängt resonemang anser jag. Vad är det för skillnad? man kan ju ha flera badrum/wc/duschrum/tvättstugor i ett hus vilket inte genererar flera avgifter! Visst det var från början 2 lägenheter som hyrdes ut, men vi kommer ju att nyttja fastigheten själva så det blir ju i realiteten 1 brukare vilket borde generera 1 faktura. Visst förstår jag att det måste dras om ledningar för vatten om man nu godkänner vår önskan. Vad jag behöver är vad regleringarna säger om debiteringsförfarande för huvudmannen. Bägge husen ingår i fastigheten enligt lagfarten, det är alltså inte 2 fastigheter.
 
Kommunen hävdade att p.g.a. att de var 2 kök så krävdes ett större underhåll på deras sida! Märkligt resonemang. Om jag har ett stort hus som förbrukar dubbelt så mycket som vi gör, så har det fortfarande bara en brukaravgift. Det finns ju ingen begränsning vad jag vet, på hur mycket vatten en fastighet för göra av med.
 
Om du blir ensam brukare och ej kommer att hyra ut så ska du naturligtvis kunna få ett abonnemang bara. Det lär ju dock bli lite rördragning då antar jag?
 
Det handlar dessutom om en relativt liten fastighet 2*55m2 så det känns fel att hävda det som kommunen gör. den är ju mindre än de flesta villor
 
S Stefan1972 skrev:
Om du blir ensam brukare och ej kommer att hyra ut så ska du naturligtvis kunna få ett abonnemang bara. Det lär ju dock bli lite rördragning då antar jag?
Jo, det förstår jag.
 
Vet inte om det är samma överallt, men hos oss heter det lägenhetsavgift, och det grundar sig i hur många som skulle kunna bo enskilt på fastigheten. Mitt hus var 2 lägenheter som jag slagit ihop nu i år. Fick skicka in lite bilder och skisser på hur det såg ut innan och hur det är nu, har tagit bort ett kök och bytt ett badrum mot en toalett och det vart godkänt. Erbjöd dem att komma och titta också men det hade hon inte tid till. Hade förvisso eget vatten så ingen mätare men dubbla elmätare.
Men var också tvungen att ta in kommunalt vatten.

Hur som så var det som räknades just om man kunde bo och stänga om sig, eget kök badrum typ så räknades det som en lägenhet, samma som egentligen gäller om du bygger ett attefallshus med samma möjligheter.
Men då det en gång tidigare varit dubbla avgifter så är anslutningsavgiften redan betald och vill jag bygga tillbaka till att ha liknande eller bygga en stuga på tomten så får jag tillgodoräkna mig just anslutningsavgiften om det blir aktuellt.

Hoppas jag tolkat dig rätt och gjorde det lite klarare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.