C
globaljuggler globaljuggler skrev:
Sätt du igång med din renovering. Det finns ett antal domar som du kan hänvisa till:
Ja, dels kan man fundera på om en så pass liten ändring överhuvudtaget kräver föreningens tillstånd.
Dels ger lagen inte föreningen några sanktionsmedel mot den som bryter mot tillståndskravet. Så länge ändringen inte orsakar några störningar eller men så kan det inte leda till så mycket annat än en upprörd stämning, vilket förvisso alltid är tråkigt.
 
Oftas ska man inte fråga för mycket. Oftas är det en sorts typ människor som sitter i en styrelse alla vet ju vad dom lider av
 
J
M maria01 skrev:
Oftas ska man inte fråga för mycket. Oftas är det en sorts typ människor som sitter i en styrelse alla vet ju vad dom lider av
Berätta! :)

Ansvarskänsla?
Grannar som dig?
Hemorrojder pga allt stillasittande arbete med extremt dålig ersättning?
 
  • Gilla
ådal och 7 till
  • Laddar…
Folk med för litet eget liv och med makt behov det är ju frivilligt
 
Man måste ha en styrelse - om en BRF inte kan få fram en styrelse så är konsekvenserna väldigt otrevliga. De allra flesta som sitter i sin BRF:s styrelse gör sitt bästa, och offrar en del av sin fritid för alla medlemmars bästa.
Man kan definitivt argumentera med styrelsen, och man kan överklaga styrelsens beslut till Hyresnämnden, men att bete sig som att styrelsen inte finns, eller att föreningens stadgar inte finns, är fel väg att gå.
 
  • Gilla
Putt och 7 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Folk med för litet eget liv och med makt behov det är ju frivilligt
Nja, jag sitter i en styrelse som förvaltar en del gemensamma grejer och jag kan lova att ingen i styrelsen vill sitta där. Jag vill bli avsatt omedelbart men hur dåligt jobb jag än gör kommer jag bli kvar, eftersom jag är dålig på att säga nej.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
T
K klimt skrev:
Jag skulle personligen invända kraftigt mot påståendet att styrelsen leker småpåvar. För många boende ligger en stor del av tillgångar i den bostadsrätt man äger. Det är då ett stort ansvar för en styrelse att hantera detta på bästa sätt så att boendet fungerar bra till en rimlig avgift. En annan möjlighet är att gå till hyresnämnden för att ifrågasätta styrelsens bedömning.
Fast jag håller med dig på småpåvar, jag jobbar ofta på jobb från styrelser även många av mina kolleger, helheten av dom som jobbar inom styrelsen har ingen kunskap eller ens något större "hum" om byggnationer utan helt vanliga personer som ska ta hand om diverse frågor, en kan vara mäklare, en jobba på Coop osv .. så ingen kunskap över huvud taget. utan med valda eller uttagna för dom själva vill sitta där.

Många jobb får man tilldelat för att man just känner en person i styrelsen , på så sätt får man vara med och räkna på jobbet, på samma sätt kan man hålla vissa konkurrenter borta från att ens få frågan om att lägga offert.

Så efterfrågar du kunskapen på många styrelser så är den lika med Noll, ang byggtekniska saker eller ändringar.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Fast jag håller med dig på småpåvar, jag jobbar ofta på jobb från styrelser även många av mina kolleger, helheten av dom som jobbar inom styrelsen har ingen kunskap eller ens något större "hum" om byggnationer utan helt vanliga personer som ska ta hand om diverse frågor, en kan vara mäklare, en jobba på Coop osv .. så ingen kunskap över huvud taget. utan med valda eller uttagna för dom själva vill sitta där.

Många jobb får man tilldelat för att man just känner en person i styrelsen , på så sätt får man vara med och räkna på jobbet, på samma sätt kan man hålla vissa konkurrenter borta från att ens få frågan om att lägga offert.

Så efterfrågar du kunskapen på många styrelser så är den lika med Noll, ang byggtekniska saker eller ändringar.
Du har rätt i att det ör vanliga personer med olika bakgrund som sitter i bostadsrättsföreningarnas styrelser och att det bara är i enstaka fall som de är byggtekniskt kunniga. Det kan väl knappast vara på något annat sätt, det finns nog inte tillräckligt många sådana byggexperter. Det behövs även andra viktiga kompetenser, kanske främst ekonomi men även annat. Det bör vara så att dessa personer väljs för att de har medlemmarnas förtroende och inte för att de vill sitta där. Jag vet inte hur det går till i andra föreningar men upphandlingar bör göras i konkurrens och om det är svåra frågor med stöd av kunniga konsulter. För de komplicerade bedömningar som behöver göras vid vissa ombyggnader bör föreningen definitivt ta in utomstående bedömningar.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Jag har suttit som ordförande i en brf. Vi hade över 100 medlemmar och fick vara glada om 20 kom på årsstämman. Vi hade lån på ca 70 miljoner och nästan inga medlemmar brydde sig om vilka räntor vi band dessa på. Däremot var det ett jävla liv när vi investerade 50 000 kr i den gemensamma lekparken. Om dessa människor bara kunde begripa hur mycket pengar som hanteras av styrelsen så kanske de skulle visa lite större intresse än att bara gnälla när de blev direkt berörda av något. Efter denna erfarenhet gillar jag inte bostadsrätt särskilt mycket som koncept, det är för många olika ekonomiska förutsättningar som ska samsas. En del vill ha allt i prima skick, andra har svårt att betala avgiften och klarar inte sitt egna underhåll i lägenheten. Ett tag hade vi en tant i styrelsen som motsatte sig en avgiftshöjning för att hon själv inte hade råd. Men hon förlorade tack och lov den omröstningen...
 
  • Gilla
jlun och 6 till
  • Laddar…
T
K klimt skrev:
Du har rätt i att det ör vanliga personer med olika bakgrund som sitter i bostadsrättsföreningarnas styrelser och att det bara är i enstaka fall som de är byggtekniskt kunniga. Det kan väl knappast vara på något annat sätt, det finns nog inte tillräckligt många sådana byggexperter. Det behövs även andra viktiga kompetenser, kanske främst ekonomi men även annat. Det bör vara så att dessa personer väljs för att de har medlemmarnas förtroende och inte för att de vill sitta där. Jag vet inte hur det går till i andra föreningar men upphandlingar bör göras i konkurrens och om det är svåra frågor med stöd av kunniga konsulter. För de komplicerade bedömningar som behöver göras vid vissa ombyggnader bör föreningen definitivt ta in utomstående bedömningar.
Det vi brukar göra är att just be vänner ansöka till styrelser, på så sätt får man mer jobb, egentligen lite sjukt det fungerar så men det gör det. Vet inte heller hur man ska ändra på det, om det ens går, men du kan ge förmåner till personerna man känner i styrelsen , dom skickar som tack att man får vara rekommenderad o vara med att räkna på jobbet, man får även insyn hur andra företag räknar ifall man räknat bort sig en gång, då tillgång till hur deras bud såg ut, hur dom räknar, på så sätt kan man även lära sig hur man räknar på andra jobb, genom deras gamla offerter på tidigare eller nuvarande.
 
Mutor är nog ganska vanligt
 
T
M maria01 skrev:
Mutor är nog ganska vanligt
Nu handlar det inte om pengar, utan du kan bjuda med dom på festligheter, julbord/Event, ja allt som är avdragsgillt ,
Saker som är roligt o göra som forsränning , gokart, osv... så ingen muta, utan representation.
 
T Takläggare skrev:
Det vi brukar göra är att just be vänner ansöka till styrelser, på så sätt får man mer jobb, egentligen lite sjukt det fungerar så men det gör det. Vet inte heller hur man ska ändra på det, om det ens går, men du kan ge förmåner till personerna man känner i styrelsen , dom skickar som tack att man får vara rekommenderad o vara med att räkna på jobbet, man får även insyn hur andra företag räknar ifall man räknat bort sig en gång, då tillgång till hur deras bud såg ut, hur dom räknar, på så sätt kan man även lära sig hur man räknar på andra jobb, genom deras gamla offerter på tidigare eller nuvarande.
Så ska det såklart inte gå till. Men det kan vara så att det känns tryggare att anlita någon känd än den billigaste firman. Det är inte så jäkla kul att sitta med oseriösa billiga anbud heller.
 
T Takläggare skrev:
Nu handlar det inte om pengar, utan du kan bjuda med dom på festligheter, julbord/Event, ja allt som är avdragsgillt ,
Saker som är roligt o göra som forsränning , gokart, osv... så ingen muta, utan representation.
Fins ju ett tak för sånt får kosta över det blir det ju muta
 
T
M maria01 skrev:
Fins ju ett tak för sånt får kosta över det blir det ju muta
Helt rätt, finns tak.
Men om du sitter i en styrelse som du inte ens bor i. kan det vara en anledning till att du då får tillgång att följa med på ex en komiker show, helt gratis, nu bara som ännu ett exempel vad man kan göra för denna person.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.