Såhär ser det ut i vår nya bostadsrätt som vi precis flyttat in i. Nämligen en spricka i fogen och halva plattan låter ihåligt när jag knackar.
 
  • Närbild på en kaklad yta med en spricka i fogmassan mellan plattorna, intill en metallkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörgenomföring med sprucken fog och kakelplattor i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ganska liten om fuktspärren är intakt under. Plattor och fog är bara visuellt och tätar ingenting. Sitter plattan lös så kan man peta lös den och limma fast och foga om.

Ser ju dessutom ut som de har fogat om med grå silicon på flera plattor ?
 
S Stefan1972 skrev:
Ganska liten om fuktspärren är intakt under. Plattor och fog är bara visuellt och tätar ingenting. Sitter plattan lös så kan man peta lös den och limma fast och foga om.

Ser ju dessutom ut som de har fogat om med grå silicon på flera plattor ?
Hur vet jag om fuktspärren är intakt?
Det var bara lite blött om du menar där fogen skiner!
 
Ja det vet du inte men rent sannolikt är det inget fel på den. Det jag menade är ju att det inte är plattor och fog som tätar som många tror. Att plattor och sånt börjar lossna runt en brunn kan ju förvisso vara varningssignal för nåt värre men det krävs väl en djupare undersökning av det. Är plattan lös och går att peta loss så lär det väl kanske synas om det hänt nå mer. Om inte så är det bara rengöra och skrapa rent (utan att skada fuktspärr i botten) och blanda fix och återmontera och sen foga om.
 
S Stefan1972 skrev:
Ja det vet du inte men rent sannolikt är det inget fel på den. Det jag menade är ju att det inte är plattor och fog som tätar som många tror. Att plattor och sånt börjar lossna runt en brunn kan ju förvisso vara varningssignal för nåt värre men det krävs väl en djupare undersökning av det. Är plattan lös och går att peta loss så lär det väl kanske synas om det hänt nå mer. Om inte så är det bara rengöra och skrapa rent (utan att skada fuktspärr i botten) och blanda fix och återmontera och sen foga om.
Tack för snabba svar!
 
BirgitS
Med tanke på att vattenrören går igenom golvet lär ju badrummet vara rätt gammalt vid det här laget och då ökar förstås risken att det finns skador på tätskiktet. Om det är rollat tätskikt så är det inte så lätt att se om det är helt när man lyfter upp en lös platta.

Ett sätt är att använda en fuktighetsmätare som mäter på djupet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.