Vi har köpt ett hus byggt -63 som knappt är renoverat av tidigare ägare.

Väggarna är i trä, och tapeten är liksom uppspänd direkt på (likt spännpapp i tak).

PROBLEMET är elen, den ligger gömd i taklisterna vilket inte är godkänt idag.

Vi vill nu renovera ytskikt och hade tänkt upp med renoveringsgips. MEN hur gör vi med elen?

Någon som renoverat hus med liknande lösning?
 
  • Gammalt rum med spännpappstak och mönstrad tapet. Taklist där elen är dold syns längs kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spåra i väggarna och dra om elen är väl hyfsat enkelt om ni nu ändå ska gipsa efteråt
 
Slå på en regel 45x45 (eller ännu bättre 45x70) där du drar den nya elen, då har du även möjligheten att isolera lite till på dina till synes tunna väggar.
 
Japp. Jag har/håller på att renovera ett hus med den typen av el. Ser ut som samma lösning som hos oss (Mockfjärds elementhus)

Att elkablar är gömda bakom lister är egentligen inget fel/problem. Det största problemet med den där lösningen är avsaknaden av kopplingsdosor och att även alla kopplingar (och förvånansvärt mycket skarvar) är gömda där bakom.

(Bara att få bort taklisten är ett litet projekt i sig. I alla rum som vi har renoverat har vi återanvänt taklisten då vi gillar utseendet. Den är tvådelad och fick alltså plockas bort med stor försiktighet för att inte brytas sönder. "Locket" är skruvat upp mot taket med skruvar på CC ca 30cm. Det är försänkta skruvar som är indragna rätt långt och sedan överspacklade. Mycket tid lades åt att leta reda på den med släpljus, knivspets och liten skruvmejsel. Locket är också spickat med dyckert in i den undre delen men de spikarna brukar visa sig rätt snabbt när man börjar bryta lite.)

För elen har vi sedan provat två lösningar:

1) I två mindre sovrum så förlade vi flexslang i utrymmet bakom listen. Jobbade sedan hårt med sticksåg och hålsåg för att fälla in 1-2 kopplingsdosor i varje rum, ca 30 cm ner från taket. Kompletterade i samband med detta också med fler dosor för vägguttag. Väggarna var spånfyllda element. mellan varje element finns tomma vertikala hålrum där man kan peta i slang till nya uttag. Att sätta dosor var dock ett rätt stökigt jobb pga allt spån i väggarna. Slutligen gipsade vi rummen. Denna lösning blev okej men inte optimal. Det svåraste var att få till mjuka fina böjar på flexslangen när den skulle ner från taklisten, in i väggen och ner till kopplingsdosor eller vägguttag. Ibland blev det lite för skarpa radier.

2) I stora sovrumet, kök, hall och korridor valde vi istället att sänka taket med 45mm+nytt gips. Då skapas gott om plats för att förlägga slang med mjuka fina böjar uppe i taket. Använde oss då också att takdosor bakom respektive taklampa för kopplingarna och behövde alltså inte stöka lite mycket i väggarna. Detta krävde mer arbete med regling, gipsning och spackling av taket men förutsättningarna för att få till en bra elinstallation blev mycket bättre. Med taksänkningen passade vi också på att sätta lite spottar i korridor och kök.

Lösning 2 är den som jag skulle rekommendera om man känner att man kan avvara lite takhöjd. Vi hade 250cm. Efter taksänkning och ett nytt parkettgolv så landade vi på ca 243 i takhöj. Vårt hus har platt tak så tyvärr finns inget vindsutrymme att nyttja till kabeldragning. Dock har vi källare där matningarna fram till varje rum ligger utanpåliggande i källartaket och alltså lätt åtkomliga. Vi har passat på att byta alla matningar hela vägen från centralen fram till respektive rum allt eftersom vi renoverar rummen. Snart är all el i huset utbytt.
 
  • Gilla
bberry och 1 till
  • Laddar…
P para skrev:
Spåra i väggarna och dra om elen är väl hyfsat enkelt om ni nu ändå ska gipsa efteråt
Om det är ett mockfjärds elementus som jag misstänker att det är så är det ingen bra ide att spåra. Det är då limmade sandwichkonstruktioner av spontat trä med endast stående masonit emellan och fyllda med kutterspån. Reglar existerar knappt några alls i husen.
 
Skulle förresten undvika renoveringsgips om jag var ni. Det har jag lärt mig den hårda vägen. Började med renoveringsgips i några rum men har nu gått över till att bara använda vanlig gips. Renoveringsgipsen vill lätt korva sig, deformeras och bila bulor runt skruvskallarna som är svåra att spackla bort. Men vanligt gips sätter sig skruvskallen jämt och fint mot pappen och sänks ner lätt utan att skada pappen och utan att bula skivan. Som en dröm att spackla jämnt sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.