Nej, att du kan såga bort hålen då du kapar till socklarna tror jag..
 
aaaah! Så dum jag är. Ja, det låter vettigt!
 
Bra tips, men hur gör man om man vill att skåpen skall gå i stort sett ända upp till taket, eller i alla fall så högt upp som möjligt? Jag hade tänkt lämna 1 cm mellan tak och skåp. Innertaket varierar på någon millimiter precis som väggarna så det går inte att göra eakt.
Någon som har en bra idé om vad man skall ha högst upp?
 
Kave skrev:
Bra tips, men hur gör man om man vill att skåpen skall gå i stort sett ända upp till taket, eller i alla fall så högt upp som möjligt? Jag hade tänkt lämna 1 cm mellan tak och skåp. Innertaket varierar på någon millimiter precis som väggarna så det går inte att göra eakt.
Någon som har en bra idé om vad man skall ha högst upp?

Helt beroende på vad du har för typ av kök, men det jag tänkte var en tross, funkar nog inte i så många kök, men den är i alla fall flexible och snygg, sen om det passar i ditt kök har jag ingen aning om som sagt.
 
Helt beroende på vad du har för typ av kök, men det jag tänkte var en tross, funkar nog inte i så många kök, men den är i alla fall flexible och snygg, sen om det passar i ditt kök har jag ingen aning om som sagt.
Vad är en "Tross" ??
 
AndersG skrev:
Nej, att du kan såga bort hålen då du kapar till socklarna tror jag..
Mish,
Förlåt att jag glömde svara på din följdfråga, men det gjorde ju Anders åt dig! Jo, tanken var att man skulle kapa bort hålen som en spillbit.

Till IKEA köken tror jag till och med att man får med en list som man kan använda för detta ändamål (rätta mig någon om jag har fel - vårt IKEA kök står fortfarande ouppackat i vardagsrummet).
 
IKEA skåp går alldeles utmärkt att hänha upp ett åt gången. Fäst de första på rätt ställe, fäst de andra lite lätt i väggen, skruvtving och skruva ihop med grannen och slutligen dra skruven i väggen ordentligt. Jag gjorde precis så och de blev rakt och fint utan stödlist och utan att montera ihop hela raden på en gång. Krävs dock att man är 2 pers så att den ena kan fixera medans den andre skruvar.
 
Kave skrev:
Bra tips, men hur gör man om man vill att skåpen skall gå i stort sett ända upp till taket, eller i alla fall så högt upp som möjligt? Jag hade tänkt lämna 1 cm mellan tak och skåp. Innertaket varierar på någon millimiter precis som väggarna så det går inte att göra eakt.
Någon som har en bra idé om vad man skall ha högst upp?
Montera en säg 10mm list i taket i skåpens framkant, latexfoga om nödv. och måla därefter listen i samma kulör som taket. Alt. köp en färdigmålad vit list. Montera sedan skåpen mot listen. Då slipper du en mörk glipa + att det inte kan samlas damm där. Montera aldrig skåp dikt an mot taket. Om taket är bara så lite ojämnt så tar luckorna i taket där man minst anar det.
 
Förlåt att jag glömde svara på din följdfråga, men det gjorde ju Anders åt dig! Jo, tanken var att man skulle kapa bort hålen som en spillbit.

Till IKEA köken tror jag till och med att man får med en list som man kan använda för detta ändamål


Bättre sent än aldrig, tack för din omtanke!

Jo, jag du har alldeles rätt om Ikeas paket.  I sockelpaketet så ligger det med en ca 7cm x1cm tjock bit spån-regel som vi inte kunde klura ut vad det var till för. Alltså använde vi denna som regel för att sätta upp skåpen.

Vi har nu satt upp tre väggskåp, de första två skruvade vi ihop först och den tredje satte vi upp separat. Tyvärr blev det en glipa mellan nr 2 o 3 så vi får nog trixa lite till.
I vilket fall som helst så väntade jag mig att det skulle vara mycket svårare att sätta upp väggskåp så positivt överraskad över hur smidigt det gick! (peppar peppar)

 
gotavi skrev:
Vad är en "Tross" ??
jag tror att han menar ett rep.

om man gillar maritimt är det supersnyggt, min pappa gjorde så i sitt vardagsrum.
han hade tapetserat väggarna med en vitmålad flistapet och satt upp träpanel som tak.
med repet som avslutning slapp han tapetbård och att montera lister på panelen.
 
ClasseClas skrev:
Montera en säg 10mm list i taket i skåpens framkant, latexfoga om nödv. och måla därefter listen i samma kulör som taket. Alt. köp en färdigmålad vit list. Montera sedan skåpen mot listen. Då slipper du en mörk glipa + att det inte kan samlas damm där. Montera aldrig skåp dikt an mot taket. Om taket är bara så lite ojämnt så tar luckorna i taket där man minst anar det.
Jag provade faktiskt att montera dikt an mot taket, det tycks fungera bra. Dörrarna är 5mm kortare än skåpen i överkant så det måste vara riktigt ojämn tak för att dörrarna skall ta i. I mitt fall fungerar det utan att ta i.
 
När jag monterade ett IKEA kök för många år sedan så låg den där "skåpsregeln" inplastad tillsammans med socklarna. Socklarna är ju det sista man monterar, så den biten hittade jag inte förrän det var för sent att använda den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.