Hej,

Satt ihop Thermotecs rir system för bad + tvättrum och vill göra en enkel provtryckning innan jag börjar med tätskikt, så det inte sitter nån gipsskruv i rören. Tänkte koppla upp det nya systemet på vanliga tappvattnet och sätta tillfälliga pex-ändpluggar på alla rör genom vägg och sen låta det sitta så tills tätskikten är klara och väggbrickorna ska på. Är det för pragmatiskt tycker ni? :)

Installation av Thermotecs rörsystem för bad och tvättrum med synliga PEX-rör och kopplingar före tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir alltså ingen provtryckning med tryckluft och manometer. Blir ca 650kr för ändpluggarna (om ja köper de på biltema) vilket kanske känns lite saftigt för en engångsgrej, men huset ligger på en ö så det blir nog dyrare att få ut en vvs-firma bara för att provtrycka.
 
useless useless skrev:
Hyr eller köp en provtryckningspump.
[länk]
Smidigt! Bra dagshyra. Men jag måste ändå plugga ändarna på rören tillfälligt gissar jag? Eller kan jag koppla in trycktestaren på ledningarna i kopplingsskåpet och sätta en ändplugg på röret jag trycktestar, för att sen flytta den till nästa rör för mätning?
 
Du kan prova ett rör i taget, men det tar väl lite tid? Man ska ju pumpa upp ett visst tryck och vänta några timmar för att se att trycket består.
Tillverkarna brukar ha anvisningar för hur provtryckningen ska gå till, vilka tryck som ska användas och protokoll man kan ladda ner och fylla i så man slipper problem i framtiden.
 
Jag gjorde som du tänkt, pluggade rör och väggdosor och sen drog igång vattnet innan jag började sätta skivor.. rätt eller fel vet jag inte men märks ju ganska snabbt om man träffar en ledning.
 
  • Gilla
KPL
  • Laddar…
Jag kopplade in alla rör i fördelaren och provtryckte alla på en gång med en fotpump och en manometer. Lät trycket stabilisera under några timmar (rören sväller lite). Jag har för mig att jag hade 1,5bar.
Jag fixade kopplingen för fotpumpen med en bilventil, Gardena slang och rörklämma...
 
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jag kopplade in alla rör i fördelaren och provtryckte alla på en gång med en fotpump och en manometer. Lät trycket stabilisera under några timmar (rören sväller lite). Jag har för mig att jag hade 1,5bar.
Jag fixade kopplingen för fotpumpen med en bilventil, Gardena slang och rörklämma...
Toppen, det lät som min stil. De grejerna har jag nog hemma, tack för tips.
 
anders07 anders07 skrev:
Jag kopplade in alla rör i fördelaren och provtryckte alla på en gång med en fotpump och en manometer. Lät trycket stabilisera under några timmar (rören sväller lite). Jag har för mig att jag hade 1,5bar.
Jag fixade kopplingen för fotpumpen med en bilventil, Gardena slang och rörklämma...
Funderar också på provtryckning av vårt badrum som jag snart ska börja bygga. Ligger inte provtrycket på 10~15 bar förresten?
 
Krilleman
Initialt tryck 14,3 för att vara korrekt.
sen ska det sänkas enligt fabrikantens anvisning för PEX.

Följ alltid monteringsanvisningen.

Vilken tillverkare av PEX har du tänkt köpa?
 
  • Gilla
Onsalakorven och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte ändpluggar till alla rörändar och satte på systemet. Började så smått att lägga på golv och väggar och höll uppsikt över fördelarskåpet. Ännu ingen läckage efter en dryg månad så det borde räknas som tätt.. :) Har kaklat duschväggar och väntar på klinker.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Initialt tryck 14,3 för att vara korrekt.
sen ska det sänkas enligt fabrikantens anvisning för PEX.

Följ alltid monteringsanvisningen.

Vilken tillverkare har du tänkt handla av?
Krilleman Krilleman skrev:
Initialt tryck 14,3 för att vara korrekt.
sen ska det sänkas enligt fabrikantens anvisning för PEX.

Följ alltid monteringsanvisningen.

Vilken tillverkare av PEX har du tänkt köpa?
Allt av Uponor, precis som i resten av huset. Brukar firmor ta på sig att provtrycka även om de inte dragit rören?
 
Jag ska själv provtrycka golvvärme (och trycksätta inför gjutning) och kör efter Uponors anvisning. Dock är ju kraven på tryck lite högre nu, så jag kan inte längre nöja mig med vattenledningstrycket om man ska vara noga. Dock är det ju rätt krångligt att öka vattentrycket så sannolikt blir det tryckning med det tryck som nu finns tillgängligt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
[länk]
Tackar för detta!

Jag hittade en provtryckningspump hos min lokale uthyrare också, lite saftigt dock kan jag tycka. 450:-/dygn!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.