Hej,
jag har gjort om ett rum hemma till ett gästrum och då har sängens huvudända hamnat precis där vattenledningarna går.
Jag vill göra en sänggavel, ca B900 x H600, som jag tänker ska hänga på väggen, ovanför sängen, för att inte ta så mycket plats. Jag vill gärna ha tips på hur jag ska bygga den, mjuk eller hård? Och framförallt hur jag fäster den på bästa sätt? direkt på väggen med distans eller hängande med krok alt stång etc? Det är gipsvägg bakom. Sängen är 900mm bred och rören sticker ut ca 35mm från vägg.
Tacksam för svar.
Hälsningar
/Anna
 
  • Rum med säng och synliga vattenledningar på väggen där sänggavel ska monteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här skulle jag göra:
  • Kapa till en skiva av lämpligt träbaserat skivmaterial (mdf får slätast finish, osb är antagligen billigast)
  • Sätt distanser av klossar eller brädor så att skivan går fri från rören
  • Limma skumgummi på skivan
  • Klä med tyg som fästs på baksidan med häftpistol
  • Kapa till en toppbräda som är figursågad runt rören för extra stilpoäng.
  • Skruva skivan i vägen, metod beror på väggmaterial

Anpassa skivans höjd till hur storlek på skumgummi du kan hitta till vettigt pris
 
T toolman77 skrev:
Så här skulle jag göra:
  • Kapa till en skiva av lämpligt träbaserat skivmaterial (mdf får slätast finish, osb är antagligen billigast)
  • Sätt distanser av klossar eller brädor så att skivan går fri från rören
  • Limma skumgummi på skivan
  • Klä med tyg som fästs på baksidan med häftpistol
  • Kapa till en toppbräda som är figursågad runt rören för extra stilpoäng.
  • Skruva skivan i vägen, metod beror på väggmaterial

Anpassa skivans höjd till hur storlek på skumgummi du kan hitta till vettigt pris
Tack för ditt svar. Låter som bra tankar. Ska absolut ta till mig detta ;)
 
Tips. köp en skummadrass på tex Jysk..
https://jysk.se/sovrum/madrasser/skummadrasser/basic/skummadrass-70x190-basic-f10

Sedan kan du även tänka att fästa skivan/gaveln i sängen, men en sådan gavel väger inte mycket och med bra gipsankare kommer det att hålla...

Jag skulle ha byggt gaveln som en låda för att täcka distansen som röret bygger, sedan skruvat klossar i gaveln och i väggen vilka är kapade i lite vinkel så kan gaveln häktas "fast" och enkelt lyftas dän vid behov..
Handritad skiss av en sänggavel fäst vid en vägg med beskrivande text och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men vad trist med rör som sitter sådär. Jag hade nog byggt en "låda" och satt framför rören (med hål för rören upptill förstås). Med lådan på plats (jag hade byggt den i trä) kan du fatta beslut om du vill ha ytterligare en sänggavel så att säga eller om det räcker med "lådan".
 
Mazen Mazen skrev:
Tips. köp en skummadrass på tex Jysk..
[länk]

Sedan kan du även tänka att fästa skivan/gaveln i sängen, men en sådan gavel väger inte mycket och med bra gipsankare kommer det att hålla...

Jag skulle ha byggt gaveln som en låda för att täcka distansen som röret bygger, sedan skruvat klossar i gaveln och i väggen vilka är kapade i lite vinkel så kan gaveln häktas "fast" och enkelt lyftas dän vid behov..
[bild]
Tack, tack, låda låter som en bra lösning.
 
Misse Misse skrev:
Men vad trist med rör som sitter sådär. Jag hade nog byggt en "låda" och satt framför rören (med hål för rören upptill förstås). Med lådan på plats (jag hade byggt den i trä) kan du fatta beslut om du vill ha ytterligare en sänggavel så att säga eller om det räcker med "lådan".
Ja, visst är det trist med rören :( men med en låda blir det nog en rätt bra lösning ändå. Tack för input :)
 
AnnaKling AnnaKling skrev:
Ja, visst är det trist med rören :( men med en låda blir det nog en rätt bra lösning ändå. Tack för input :)
Ja man får ju göra det bästa av situationen. Jag har ju helst rören i väggarna men skall de vara utanpåliggande så tycker jag det var en dum placering för det ställer ju verkligen till det vad gäller möblering men med en "låda" som sänggavel tror jag det kan bli riktigt bra (jag tänker mig något i den här stilen: https://livethemma.ikea.se/diy-sanggavel-med-forvaring/)
 
Misse Misse skrev:
Ja man får ju göra det bästa av situationen. Jag har ju helst rören i väggarna men skall de vara utanpåliggande så tycker jag det var en dum placering för det ställer ju verkligen till det vad gäller möblering men med en "låda" som sänggavel tror jag det kan bli riktigt bra (jag tänker mig något i den här stilen: [länk])
Snyggt, bra ide :)
 
nikasp
Vi har en sänggavel bakom vår 160-säng och den står på golvet kilad mellan säng och vägg utan skruvar. Ser inte riktigt att den behöver skruvas i väggen. Edit: Funkar den som hylla som skulle kunna tippa och saker rasar ner så kanske skruv är säkrast.
 
nikasp nikasp skrev:
Vi har en sänggavel bakom vår 160-säng och den står på golvet kilad mellan säng och vägg utan skruvar. Ser inte riktigt att den behöver skruvas i väggen. Edit: Funkar den som hylla som skulle kunna tippa och saker rasar ner så kanske skruv är säkrast.
Jag kan inte ha något som går ned bakom sängen för då blir det för trångt mot fotänden där det står en garderob med dörr som måste kunna öppnas. Därför måste jag fästa något i väggen så att sängen kan stå så tight som möjligt.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Kapa till gaveln i den form du vill ha (snickar glädje) sen bygger du ett stativ under med 2 ben som är raka men gärna med reglar bakom som är bredare än ifrån väggen till rören...

Som fötter använder du vinkel järn .. Nu har du en mobil sänggavel anpassad till sängens höjd..
Dock får ju fötterna till sänggaveln inte stöta ihop med sängens fötter om den ens har fötter vill säga

Inga skruvar in i väggen
 
  • Skiss av en mobil sänggavel med två raka ben och breda, vinklade reglar bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kentaclinta78 skrev:
Kapa till gaveln i den form du vill ha (snickar glädje) sen bygger du ett stativ under med 2 ben som är raka men gärna med reglar bakom som är bredare än ifrån väggen till rören...

Som fötter använder du vinkel järn .. Nu har du en mobil sänggavel anpassad till sängens höjd..
Dock får ju fötterna till sänggaveln inte stöta ihop med sängens fötter om den ens har fötter vill säga

Inga skruvar in i väggen
Tack för input, låter perfekt. Bra att slippa skruva i väggen. Tror det får blir något sådant här. Ska rita upp allt ordentligt först.
 
AnnaKling AnnaKling skrev:
Tack för input, låter perfekt. Bra att slippa skruva i väggen. Tror det får blir något sådant här. Ska rita upp allt ordentligt först.
Var så lite. En sak som jag tycker är säker är att man ska absolut inte behöva borra skruva och plugga i väggen.. Utan hela gavelväggen ska kunna stå fristående stabilt och hårt lite lätt klämt mellan säng och vägg..

Vill du ändå på nåt sätt föranka den mot väggen så räcker det med nåt snyggt vinkejärn obs på ytterkanterna höger vänster i stolparna reglarna till gaveln.. gärna dolt längst ner 20 -30 cm från golvet med vinkjärnet vikt inåt mot centrum för gaveln

https://www.google.com/search?q=vinkeljärn+på+regel&rlz=1C1CHBF_svSE892SE892&sxsrf=ALeKk00E3HharX40kP-1vxVKZJsmlnl5WQ:1603965271513&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwij5vWhxNnsAhVnxIsKHZosBDcQ_AUoAXoECAgQAw&biw=1536&bih=722#imgrc=oHVO2OQdxPLPQM&imgdii=9ouwxn0nbcBXqM

Teknisk ritning av en sänggavel med vinkeljärnsfäste för stabil montering utan att borra i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.