Altanen är för liten och taket läcker. Dags att bygga ut. Jag har för lite tid över så det blir någon annan som får göra jobbet. Jag tänker mig att en snickare hellre vill riva bort allt och bygga nytt. Det tar ju längre tid och blir dyrare. Eller?

Om jag hade gjort det själv så hade jag växlat av takstolparna till balkongen och förlängt altantaket med mindre vinkel. Tagit bort all trall och skarvat befintliga bärlinor. Tänker att det blir tak hela vägen baksidan fram till fönstret till höger och utan tak från fönstret.


Huset och några inspirationsbilder.
 
  • Bakgård med liten altan under tak med synliga skador, intill ett gult hus med röda takpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gult hus med för liten altan och läckande tak redo för renovering och utbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus med befintlig liten altan före renovering och samma hus med utbyggd altan och nytt tak efter ombyggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med tak framför ett vitt hus med synliga takstolpar och uteplats möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir med största sannolikhet billigare att riva och bygga nytt speciellt om du lejer bort jobbet och vill få det lika snyggt som på bilderna du inspireras av.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
J
Man kan med stor sannolikhet återanvända grundläggningen. När det rivs kanske även bärlinor är fräsha och kan återanvändas. Kan plintar återanvändas sparar man en del pga mindre jobb att gräva, materialet som man ev kan spara i övrigt är en försvinnande liten del av kostnaden för ditt nya fina däck

Ge någon i uppdrag att bygga och be dem ta hand om fräscht material
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Tack för svar!

Bärlinorna och plintarna är fina. Jag hade återanvänt dem för att spara tid.
En snickare kom hit och ville riva allt och bygga nytt. Han ville väldigt gärna börja nästa vecka, riva allt och bygga nytt. Söka bygglov kunde man göra innan taket var på plats. Nej tack. Kommer två andra nästa vecka.
 
J
Det är en försvinnande liten del av kostnaden att spara ett par plintar om det krånglar till bygget i övrigt, så låt inte det hålla tillbaka dig om snickaren i övrigt verkar bra, har bra referenser osv.

Med det sagt, alltid bra att låta 2-3 olika titta och inte hetsa. Lycka till!
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Dröjt ett par år....
 
  • Gult hus, byggprojekt pågår, stegar, oavslutad träkonstruktion, byggmaterial, utomhus, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
snikanor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.