Jag vill ha helt slätt tak utan skarvar. Går det att få bort skarvarna genom att spackla dem? Hur gör man det i såna fall?
 
  • Vitt tak med synliga skarvar och en brandvarnare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir ofta sprickor i tak då hus rör på sig. Med sådana plattor bildas alla sprickor mellan plattorna där de inte syns.
Men det borde gå att spackla igen dem, men använd i så fall armering för att minska risken för fula sprickor.
 
  • Gilla
Paivilin
  • Laddar…
A
spackla sprickor > microlite väv > spackla igen.
Men det är nog inte värt jobbet.
 
  • Gilla
Paivilin
  • Laddar…
Tack!!!
 
A
Vad ska du göra?
 
Johan1975z skrev:
Vad ska du göra?
Jag vill bara ha taket helt slätt utan skarvar. Har bytt tal i övriga huset och tänkte om det fanns short cut på övervåningen som har de här plattorna för att få samma utseende som nere som nu har slätt fint tak :)
 
Tror inte det kommer bli bra. Skivorna ligger inte alltid helt i nivå med varandra så jag befarar att det kommer synas var det är spacklat
 
Visst går det. Men att bredspackla ett helt tak är inte det roligaste man kan göra. Sätt gärna armering över hela. Minsta armering är där två material möts dvs armera på skarven.
 
Enklast är nog att ta ner alla plattor och sätta upp nya gipsskivor som du sen spacklar.
 
Det kommer antagligen inte att fungera......Det blir ett hästjobb utan dess like och sen kommer det iallafall synas var skarvarna är. Minimum är nog att gipsa taket isåfall och få skarvar som är avsedda att spacklas. Även det är dock ett hästjobb och kräver många timmar för att bli bra.
 
Återuppväcker denna tråd eftersom jag är nyfiken på hur du gjorde med taket och om du är nöjd med resultatet?
 
Hej

Jag gjorde aldrig det för tänkte att det ej blir bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.