Med risk för att verka lite besatt har jag skissat vidare :)

Jag har utgått från samma mått men valt en annan okonventionell placering av trappan, flyttat köket till norr, trängt ihop lite fler rum på bv (sovrum med utsikt) och lämnat övervåningen ganska fri för egna idéer: tre sovrum ( i två olika varianter) och litet duschrum eller två sovrum, stor klk och stooort badrum (med eventuellt innerfönster med utsikt!) eller varför inte ett jätteallrum?

oppethus2.jpg
 
Inu: Gillar placeringen av trappan :) Ofta är den placerad i hallen med risk för blöta fötter när man kommer ner från övervåningen och måste passera hallen för att ta sig till övriga rum.

Tror mer på att placera allrummet till vänster på övervåningen rakt över på din skiss och öppna lite mer i mitten där du skissat i öppet.

Arkitekt drömmar? ;)
 
Vi har bott i vårt hus i 9 år och håller nu på och planerar vårt nya hus.

Något som vi planerar efter är att föräldrasovrummet ligger på annan våning med eget badrum än barnens. Det så att när de blir tonåringar så kan vi gamlingar ha lugn och ro i vår del och de kan väsnas på sin del utan att störa oss allt för mycket. De får med andra ord en egen våning med sovrum, badrum och allrum.

/Anna Maria
 
Nja, jag har 80p i arkitektur men läser för tillfället byggteknik istället. Intresset började med bläddrande i huskataloger och jag är fortfarande mest intresserad av villor. Hoppas det kan vara till nån hjälp, nu bör jag nog återgå till pluggandet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.