Bild av ett böjbart metallrör som går genom en källartakbeklädnad av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Använde Ledningskollen och fick koll på vatten, avlopp å el.
Inget ang ett rör - böjbar på nån cm med nåt hölje. Ser den i taket i källaren och ut genom fasad ner i mark, samt vidare in till grann-radhuset..
Jag vill riva, men undrar om det är ok
Skulle få det bekräftat men bollas runt.
Någon som vet vad det är och vem som är ansvarig för ”ledningskollen”
Tack
 
Ledningskollen är en samlingsplats för alla ledningsägare dit man vänder sig för att utan kostnad få reda på var ledningar är förlagda i marken där man vill gräva. Medlemskap och deltagande är frivilligt men jag har en känsla av att alla viktiga ledningsägare är med och svarar på frågor. Jag representerar en fiberförening och är således med i ledningskollen som nätägare.

Jag tror att din enda möjlighet i det här läget är att följa kabeln i huset och själv ta reda på vad det är. Det är ganska svårt att avgöra på bilden vad det är för en kabel. Det enda som syns är ju kabelskydd... Den ser ju seriös ut och ser ut att ha suttit där en stund.
 
Tack Jo jag har tänkt så oxå - att se vart kabeln tar vägen.
Denna kabel redovisades INTE när jag gjorde en kontroll i mark utanför den fasad som den nu får ut i.
Pratat med Telia som hänvisar till Skanova. Mailat allt resultat från kontrollen och var kabeln går ut ifrån fasad till mark. Fick svar att ” jag får ta in en offert för att flytta kabeln”
Skämtar de???
Flytta en kabel som INTE redovisats. Skulle inte flytta oavsett något men detta känns som att ingen tar något ansvar.
Jag vill få bekräftat vad kabeln är för och om den är i drift, men vet inte hur jag ska få svar.
Leka detektiv själv ...
Tack
 
L Lilleplutt skrev:
Tack Jo jag har tänkt så oxå - att se vart kabeln tar vägen.
Denna kabel redovisades INTE när jag gjorde en kontroll i mark utanför den fasad som den nu får ut i.
Pratat med Telia som hänvisar till Skanova. Mailat allt resultat från kontrollen och var kabeln går ut ifrån fasad till mark. Fick svar att ” jag får ta in en offert för att flytta kabeln”
Skämtar de???
Flytta en kabel som INTE redovisats. Skulle inte flytta oavsett något men detta känns som att ingen tar något ansvar.
Jag vill få bekräftat vad kabeln är för och om den är i drift, men vet inte hur jag ska få svar.
Leka detektiv själv ...
Tack
du måste ju kunna följa kabeln inne i ditt hus för att på så sätt ta reda på om den är ansluten till något?
 
Att en kabel inte redovisas via ledningskollen är varken tecken på om kabeln finns/får finnas eller något annat.
Du kan få anvisning på många ledningar för att underlätta i samband med grävningsarbeten för att minska risken för olyckor, men det innebär inte att det är fritt fram att gräva av annat som du hittar.

Du nämner att den går vidare till grannhuset och att det är radhus.
Du nämner också att Skanova erbjuder sig att flytta ledningen mot ersättning.

Det antyder ju att du fått reda på att det är en tele-ledning?
Om du pratar med grannen, kan ni gemensamt ta reda på vilken funktion den har?
Om det är en telefonledning till ett antal ytterligare grannar i radhuset beror det lite på ägandeformen om det krävs ett servitut eller liknande.
 
Bor i radhus - gavel
Kabeln går in genom min gavel fasad Och genom mitt hus, sedan vidare till nästa del i radhuslänga på 3 fastigheter.
Ska kolla med de längst bort men tycker någon leverantör bör känna till den.
Får ha den kvar.,,,.
 
Kan du inte kolla om det är nån ström i den då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.