Varför måste man tömma enskilda avlopp i Sverige där vi bor nu töms inte avloppet alls om man vill så kan man men det brukar vara vart 10 år och då kommer nån bonde och gör det gratis. Köper nåt sorts pulver som jag häller ner i toan en gång i månaden en välskött enskilt avlopp sköter sig själv bakterierna gör jobbet

där vi bodde i Sverige var man ju tvingad att tömma för en ganska hög kostnad av Komunens egna tekniska avdelning dom sa att det gick att söka dispens så en bonde kunde göra det men det var aldrig nåt vi fick

en annan sak är kravet på enskilda avlopp måste byttas i Sverige om dom är äldre en 15 år var det vi bodde sist Komunen sa då att det var en eu regel men här finns ingen sånt regelverk alls om avloppet inte är godkänd behöver det inte byttas om inte huset byter ägare
 
Redigerat:
Det finns inget krav på att enskilda avlopp måste bytas i Sverige om dom är äldre än 15 år. Havs- o Vattenmyndigheten gick ut med denna information för 5 år sedan, men de hade FEL och tog bort påståendet från sin hemsida efter upprepade påpekanden att det finns ingen sådan regel varken i Sverige eller EU. Kravet är att anläggningen ska fungera, vilket markbäddar och infiltrationer som är rätt byggda gör under flera decennier. Själva markbäddssanden blir så småningom mättad med fosfor, men marken runt sanden tar därefter upp. fosforn liksom växterna. Enskilda avlopp som släpps ut i mark bidrar alltså inte till övergödning av ytvatten, vilket kommunala avlopp däremot gör eftersom de släpper ut spillvatten med restfosfor i Östersjön, åar eller andra ytvatten. För mer info se rapporten:
Markretention – självrening av fosfor och smittämnen
https://vaguiden.se/2017/11/oppet-inlagg-om-markretention-sjalvrening-av-fosfor-och-smittamnen/
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Jag vart tvingad att bygga en ny av Komunen på Gotland
 
Vett du nåt om tömning då hittar inget på nätet om det
 
Claes Sörmland
M maria01 skrev:
Varför måste man tömma enskilda avlopp i Sverige där vi bor nu töms inte avloppet alls om man vill så kan man men det brukar vara vart 10 år och då kommer nån bonde och gör det gratis. Köper nåt sorts pulver som jag häller ner i toan en gång i månaden en välskött enskilt avlopp sköter sig själv bakterierna gör jobbet

där vi bodde i Sverige var man ju tvingad att tömma för en ganska hög kostnad av Komunens egna tekniska avdelning dom sa att det gick att söka dispens så en bonde kunde göra det men det var aldrig nåt vi fick.
För att Sverige på 80-talet valde mindre slamavskiljare än vissa andra länder som standard. Den blir full så pass fort att den långsamma nedbrytningen under syrefattiga förhållanden inte alls hinner med. I t ex USA (och kanske Frankrike!) så bygger man rätt enorma slamavskiljare för enskilda hushåll och de fungerar då som rötkammare som bryter ned och mineraiiserar det fasta avfallet.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Nu förtiden här baseras storleken på hur stort huset är men det bara några gammalt här jag hade ju mycket större i huset i Sverige en den jag har här och i Sverige var boytan 70kv här 250 kvadrat var och kolla på en ny igår och den är mycket mindre en Sverige
 
Dok har dom ju inte trekammare bara tvåkammare Komunen i Sverige tvingade folk att byta dom underkände alla äldre jag såld huset inann dom han skicka vite men flera grannar fick vite och några äldre var tvungna att sälja husen istället. Här fins det andra lösningar med egna reningsverk dammar som renar av sig själv men det fick man inte i kommunen i Sverige vart blankt nej fast det inte fanns nån lag imott det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.