Hej,

Håller på med en renovering av köket och bestämt för att montera en 80cm häll i ett 60 skåp. Den passar, men 10cm av hällen kommer ligga över skåpet bredvid. Och där tänkte vi ha vår integrerade diskmaskin monterad.

Har hittat trådar inom detta, men då har det bara varit diskmaskin under häll rakt av.

Kan detta ställa till med problem för hällen på något sätt eller är det bara att köra?

Mvh
 
Får det plats, hur tjock är bänkskivan och hällen? Ibland ska hällen också ha en liten ventilationsglipa mellan bänkskiva och lucka/skåp, men här kanske det räcker med de 60 cm finns. Sen tycker jag att kan brukar känna att bänkskivan blir varmare ovanför diskmaskinen, risk att överhetta hällen?
 
Att den får plats ska vara klart, hällens nedre del är 55cm bred, så det är endast överdelen som kommer gå över de andra två skåpen. Bänkskivan är 3.8cm.

Just detta funderar jag oxå på, känner att bänkskivan kan bli lite varm när diskmaskinen är på.
Har dock sett folk som integrerar sin diskmaskin helt under hällen, känns inte som att 10cm då borde skapa problem?
 
Tja, ovandelen av en häll brukar ju bli rätt varm under ett långkok även om det är induktion, så det borde inte vara något direkt problem. Om den nedre delen som är tjockare och har ett riktigt ventilationsbehov ligger i "rätt" skåp med ordentligt med utrymme så borde det inte vara något problem.
Är det bara ytterkant av en induktionshäll så är det ju i praktiken bara en låda med en spole under en glasskiva och allt det är gjort för att klara mer än de 60-70 grader som det blir i diskmaskinen som värst, så om det finns goda marginaler mellan diskmaskinen (som ju kan vibrera lite under gång) och hällens undersida skulle jag inte tveka.
 
7ender
Borde inte vara några problem. Jag hade just så i ett tidigare hus; 80 häll i 60 skåp med DM bredvid. 30 mm stenskiva.
 
Skönt och höra! Tackar för svaren (y)
 
Det kommer ju en del ånga när maskinen öppnas efter färdigt program. Det är väl mindre lämpligt för hällen skulle jag tro men det går ju såklart att hitta lösningar för.
 
D DFYD123 skrev:
Det kommer ju en del ånga när maskinen öppnas efter färdigt program. Det är väl mindre lämpligt för hällen skulle jag tro men det går ju såklart att hitta lösningar för.
Ja, men den ångan ska ju inte komma in under bänkskivan i någon större mängd, då får du rätt snabbt andra problem om du inte har stenskiva...
Att det kommer ånga/varmvatten på utsidan/ovanifrån av en häll är ju inte heller det något som den inte är byggd för.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, men den ångan ska ju inte komma in under bänkskivan i någon större mängd, då får du rätt snabbt andra problem om du inte har stenskiva...
Att det kommer ånga/varmvatten på utsidan/ovanifrån av en häll är ju inte heller det något som den inte är byggd för.
Under en träbänkskiva sätter du normalt ett skydd mot just ånga.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, men den ångan ska ju inte komma in under bänkskivan i någon större mängd, då får du rätt snabbt andra problem om du inte har stenskiva...
Att det kommer ånga/varmvatten på utsidan/ovanifrån av en häll är ju inte heller det något som den inte är byggd för.
Sen så är nog inte ångan det största problemet utan det är nog snarare bedömningen en serviceverkstad gör vid ev. fel. Man bjuder in dom att kunna hänvisa till felaktig montering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.