Jag bor i en 70-tals-villa. Jag ska byta ut fem stycken fönsterkassetter (3-glas) eftersom de fått "punka".
Jag vill gärna byta till energiglas eftersom det verkar bäst, men jag har svårt att motivera det ekonomiskt. Jag har fått en offert från glasmästaren med tillägg för energiglas medtaget.

Prisskillnaden mellan vanligt glas och energiglas är totalt 1 5000 kr.

Enligt glasmästaren är U-värde för kassett med vanligt glas ca 1,5 och energiglas mindre än 1,0. Total fönsterarea är 5,5 kvm. Inomhustemperatur är 20 grader och huset värms med direktverkande el (planerar att uppgradera till vattenburet+bergvärme). Jag tänker att elementen är påslagna från och med oktober till och med april. Huset ligger i Stockholm.

När jag räknar på detta med dygnsmedeltemperaturer för Stockholm oktober till november (8,4,2,-1,1,3,7) så kommer jag fram till att skillnaden är 230 kWh i värmeförlust per år mellan vanligt glas och energiglas.

Jag har räknat såhär: Energiförbrukning per månad (kWh) = U-värde * fönsterarea(kvm) * temperaturskillnad ute/inne (K) * 24 * 30 / 1000
(Det sista är alltså 24 timmar gånger 30 dagar delat med tusen för att omvandla W till kWh).
Sen har jag summerat antalet kWh för alla månader.

Borde jag välja energiglas?
Har jag räknat på rätt sätt och är resultatet rimligt?
Är det framförallt effekten av kallras snarare än värmeförlust som motiverar valet av energiglas?
 
Är prisskillnaden 15000:-:surprised:

5,5 kvm super lågenergi isolerglas kostar knappt 6000:- så jag förstår inte
hur prisskillnaden skulle kunna bli 15000:-?
 
För ungefär ett år sedan köpte jag två fönster med en sammanlagt yta av 4,6 m² för 17000. De har ett U-värde på 1. Därför blir jag lite förvånad att bara mellanskillnaden skulle bli så mycket som 15000.

Besparingen verkar rimlig med de U-värdena och ytorna.
 
K kristian_karlsson skrev:
Jag bor i en 70-tals-villa. Jag ska byta ut fem stycken fönsterkassetter (3-glas) eftersom de fått "punka".
Jag vill gärna byta till energiglas eftersom det verkar bäst, men jag har svårt att motivera det ekonomiskt. Jag har fått en offert från glasmästaren med tillägg för energiglas medtaget.

Prisskillnaden mellan vanligt glas och energiglas är totalt 1 5000 kr.

Enligt glasmästaren är U-värde för kassett med vanligt glas ca 1,5 och energiglas mindre än 1,0. Total fönsterarea är 5,5 kvm. Inomhustemperatur är 20 grader och huset värms med direktverkande el (planerar att uppgradera till vattenburet+bergvärme). Jag tänker att elementen är påslagna från och med oktober till och med april. Huset ligger i Stockholm.

När jag räknar på detta med dygnsmedeltemperaturer för Stockholm oktober till november (8,4,2,-1,1,3,7) så kommer jag fram till att skillnaden är 230 kWh i värmeförlust per år mellan vanligt glas och energiglas.

Jag har räknat såhär: Energiförbrukning per månad (kWh) = U-värde * fönsterarea(kvm) * temperaturskillnad ute/inne (K) * 24 * 30 / 1000
(Det sista är alltså 24 timmar gånger 30 dagar delat med tusen för att omvandla W till kWh).
Sen har jag summerat antalet kWh för alla månader.

Borde jag välja energiglas?
Har jag räknat på rätt sätt och är resultatet rimligt?
Är det framförallt effekten av kallras snarare än värmeförlust som motiverar valet av energiglas?
Blev det en nolla för mycket? Menar du, som mellanslaget antyder, 1 500 kronors skillnad totalt?
 
Man får ju dock komma ihåg att hus består av mer än dessa fönster........Det är väl mest i superisolerade moderna hus man kan räkna hem de riktigt bra fönstrena. I ett 70tals hus där isoleringen är dålig/normal så räcker det med normala fönster och särskilt om det man sätter i är bättre än det man tar ut.
Det är ju inte så att värmen stannar vid just fönstret utan det övriga är ju som vanligt.
 
Kassettens u-värde mäts mitt på glaset, distanserna och butylmassa kring glaset är ej medräknat. Ett fönster består ju sen också av en båge och en karm och en luftglipa dem emellan som tätas av list/lister. Så bara för att glaskassettens u-värde är 0.5 bättre innebär det inte att fönstret blir 0.5 bättre. Jag skulle snarare tro att förbättringen per fönster blir omkring 0,2 W/m²K.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Är prisskillnaden 15000:-:surprised:

5,5 kvm super lågenergi isolerglas kostar knappt 6000:- så jag förstår inte
hur prisskillnaden skulle kunna bli 15000:-?
Ja eller till och med ännu mer ser jag nu. Jag nämnde inte att det ingick solskydd också. Jag borde nog ta in priser från en till glasmästare.

Såhär ser priserna i offerten ut:
ISOLERGLAS TRIPPEL 4 MM / Styckpris exkl moms: 3 013,27 / Antal: 2
TILLÄGG ARG.GAS TRIPPEL-GLAS / Styckpris exkl moms: 312,34 / Antal: 2
TILLÄGG SOL & ENERGIGLAS 4 MM / Styckpris exkl moms: 2 463,72 / Antal: 2
ARBETSTID / Styckpris exkl moms: 1029,6 / Antal: 1
ETABLERINGSKOSTNAD / Styckpris exkl moms: 425,7 / Antal: 1
ISOLERGLAS TRIPPEL 4 MM / Styckpris exkl moms: 3 249,82 / Antal: 1
TILLÄGG ARG.GAS TRIPPEL-GLAS / Styckpris exkl moms: 336,86 / Antal: 1
TILLÄGG SOL & ENERGIGLAS 4 MM / Styckpris exkl moms: 2 657,13 / Antal: 1
ARBETSTID / Styckpris exkl moms: 544,5 / Antal: 1
ETABLERINGSKOSTNAD / Styckpris exkl moms: 311,85 / Antal: 1
ISOLERGLAS TRIPPEL 4 MM / Styckpris exkl moms: 3 631,14 / Antal: 2
TILLÄGG ENERGISPARGLAS 4MM / Styckpris exkl moms: 1 161,23 / Antal: 2
TILLÄGG SOL & ENERGIGLAS 4 MM / Styckpris exkl moms: 2 968,91 / Antal: 2
ARBETSTID / Styckpris exkl moms: 495,00 / Antal: 1
ETABLERINGSKOSTNAD / Styckpris exkl moms: 495,00 / Antal: 1
 
A Avemo skrev:
För ungefär ett år sedan köpte jag två fönster med en sammanlagt yta av 4,6 m² för 17000. De har ett U-värde på 1. Därför blir jag lite förvånad att bara mellanskillnaden skulle bli så mycket som 15000.

Besparingen verkar rimlig med de U-värdena och ytorna.
Tack för svar! Du kan se mitt svar med prislistan ovan detta svar. Jag borde nog ta in en till offert.
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Blev det en nolla för mycket? Menar du, som mellanslaget antyder, 1 500 kronors skillnad totalt?
Nej ingen nolla för mycket. Däremot har jag sagt tusentalsavgränsaren på fel plats som du säger :) Jag satt och tittade och på siffran och tyckte nåt kändes fel, men kunde inte komma på vad.
 
  • Wow
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
K kristian_karlsson skrev:
Tack för svar! Du kan se mitt svar med prislistan ovan detta svar. Jag borde nog ta in en till offert.
Det borde du verkligen göra.
Vad skulle sol och energiglas göra för nytta, enligt glasmästaren?

Här kan du se vad glaskassetter kostar om du skulle byta dem själv.
https://interglas.se/shop/isolerglas-laagenergi-293c1.html
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det borde du verkligen göra.
Vad skulle sol och energiglas göra för nytta, enligt glasmästaren?

Här kan du se vad glaskassetter kostar om du skulle byta dem själv.
[länk]
Sol eftersom fönstret ligger i rakt söderläge och huset blir lite svalare på sommaren. Energi för att spara på uppvärmningskostnaden.

Tack för länken. Det var stor skillnad. Jag tänkte mig att en sån här grej kostar vad det kostar typ, men då får jag grotta vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.