Bytte vp sommaren 2019.
Det blev en Nibe 1255, den verkade ok.
Allt var frid och fröjd till dess att kylan började komma under hösten.

Nibe har vissa grundinställningar som inte funkar i äldre hus där tex flödet inte är injusterat till 100% vilket det troligen inte är på några villor öht.

Kylan kom på hösten och följande inställningar behövde göras.

Värmebärarpumpens minvarv ställdes till 70%.
Differensregleringen mellan tillopp och retur inställd 5 grader togs bort, detta gör att pumpen hela tiden går på 70%.
Detta krävdes i vårt hus för att få ut värmen i undervåningen samt golvärmen i entre.

Dessa ändringar finns i en specialmeny som man måste aktivera för att komma åt.

Pumpen i sig fungerar utmärkt men dessa snålinställningar gör att den upplevs kass.
Hade jag ringt min installatör hade han troligen höjt kurvan men problemet hade varit kvar.

Hoppas att detta kan vara till hjälp för de som har problem med denna typ av värmepump.
 
  • Gilla
Laun
  • Laddar…
Det är väl installatörens jobb att ställa in pumpen rätt?
 
useless useless skrev:
Det är väl installatörens jobb att ställa in pumpen rätt?
Jo det kan man tycka men väldigt många är sopiga.
Rörfirmor mm är mest intresserade att få rören rätt.
 
  • Gilla
Småfixarn
  • Laddar…
Då får du kräva tillbaks en del av kostnaden.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då får du kräva tillbaks en del av kostnaden.
 
Hek

vi har samma problem.
Installatören vill vi ska höja kurvan, men inget annat. Hur gör man det du beskriver och ändrar? Vad menar du med att pumpen går på 70 %

QUOTE="Heinömannen, post: 3591545, member: 300706"]Bytte vp sommaren 2019.
Det blev en Nibe 1255, den verkade ok.
Allt var frid och fröjd till dess att kylan började komma under hösten.

Nibe har vissa grundinställningar som inte funkar i äldre hus där tex flöinjusterat till 100% vilket det troligen inte är på några villor öht.

Kylan kom på hösten och följande inställningar behövde göras.

Värmebärarpumpens minvarv ställdes till 70%.
Differensregleringen mellan tillopp och retur inställd 5 grader togs bort, detta gör att pumpen hela tiden går på 70%.
Detta krävdes i vårt hus för att få ut värmen i undervåningen samt golvärmen i entre.

Dessa ändringar finns i en specialmeny som man måste aktivera för att komma åt.

Pumpen i sig fungerar utmärkt men dessa snålinställningar gör att den upplevs kass.
Hade jag ringt min installatör hade han troligen höjt kurvan men problemet hade varit kvar.

Hoppas att detta kan vara till hjälp för de som har problem med denna typ av värmepump.[/QUOTE]
 
Hej
Värmebärarpumpen eller cirkulationspumpen är varvtalstyrd, för att pumpen ska ha bra flöde går detta att ställa in i en specialmeny kommer inte riktigt ihåg var men googla lite så finner du.
Lycka till
 
Det är väl pilknappen intryckt i typ tio sekunder för att visa servicemenyn, åtminstone på den äldre modellen. Men börja med att ladda hem installatörsmanualen och läs den om du inte redan gjort det, det är där allt det intressanta står, inte i användardokumentationen.
 
Skärmdump av inställningsmeny för värmepump med text och tabeller, som visar olika parametrar och värden för driftlägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Många rörmokare vet inte ett skit om hur en vp funkar och ska ställas in, tyvärr.
 
DonPablo R134a skrev:
Många rörmokare vet inte ett skit om hur en vp funkar och ska ställas in, tyvärr.
Rörläggare är sopor då det gäller teknik
 
Har ni inte tagit bort alla termostater på elementen, så gör detta, vad har ni för typ av element? är det liten vattenvolym, som har använts vid olje/vedeldning, eller är det stor vattenvolym, som är för lågtemperatur. I vissa äldre hus kan det vara trickigt att få till det, vet en kund jag fick vara till flera gånger, till slut så ställde jag in manuellt allting, och sen dess har det fungerat, men han hade tunna element, eftersom han hade haft oljeeldning, så där var jag tvungen att ställa in, så jag hade ett delta på 12-15 grader, för att få ordentlig värme i huset, och för att inte elpatron skulle gå hela tiden. Detta är inte optimalt, men kund är nöjd, och har haft varmt i huset sedan dess.
 
Grejen är att pumpen går för långsamt, ökat delta eller att köra pumpen manuellt på högt varvtal. Jag föredrar högt manuellt högt varvtal.
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.