Hej
Jag har installerat en nibe f1255 med bergvärme och har haft väldigt strul med installatören som varit okunnig och otrevlig.
Jag hade en max framledning på 60 grader men nu sänkt till 45 och har nu satt cirkulationspumpen vid vila på 80 % från att stå på 30%. Är detta en lämplig inställning?.
Vid 0 har vi en framledning på 37 grader och innetemperatur på 21, kurva 7, är det normalt?
Huset är Timmertomme som är isolerad invändigt med nygjuten platta med golvvärme LK. Jämtland!
 
Vid golvvärme vid gjuten platta med normal isolering så brukar kurva 4 vara en bra början . Ändringen av farten av cirk pumpen förstår jag inte, det är väl bara när värmepumpen inte går den går på 30%.
 
Hej
Vi hade kurva 4 men nibe tyckte kurva 7 då vi inte fick golven varma och plattan behövdes värmas upp enligt dom.
Cirkulation ökades från 30 - 80 pga av att få plattan varm och nibe sa att vi kan ha den så, rekommenderar du grundinställningen 30%
Jag ser att vi har 1100 starter på 640 driftstimmar, låter mycket är det normalt?
 
  • Skärm på en Nibe-värmepump som visar inställningarna och driftdata, liggande orientering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte plattan varm nu då.... med vp så ska man köra med så låg kurvlutning som möjligt då den blir mer effektiv och om du nu har ställdon på golvvärmen så vill man ha dom öppen så mycket som möjligt på dygnets alla timmar. Drifttid och starter ser ju inte bra ut och det kan delvis ha med att på sommaren så blir det fler starter då den bara gör vv men även andra grejer kan vara orsaken
 
Vi har fått värme i golven nu i dag så nu borde den vara varm. Du säger ställdonen öppna, är den injusteringsventilerna du menar(bild) eller Termostaterna på väggen, dom på väggen står på Max och ventilerna enligt LK’s injustering.
Vad gör jag åt alla starter då?
 
Termostaterna på vägg skickar en signal till ställdonen på golvvärmefördelaren att öppna eller stänga slingan men om du har rermostaterna i botten så är ju princip ställdonen alltid öppen. Starterna är lite svårare, då skulle åtminstone jag vilja titta på när den går hur gradminuterna beter sig och varvtalen kompressor arbetar på. Du har ju en invertermodell så när det finns ett värmebehov så ska ju den nästan gå dygnet runt så då ska ju starterna minska och drifttimmar öka.
 
Är det inte så att om termostaterna som i mitt fall står på max så är ställdonet öppet, blå krans syns, och slingan släpper på max?
Här är bilder på gradminuter mm!
Har prata med installatören men han har ingen aning! Display för värmesystem visar status och temperaturer med indikator för värme i blått och grönt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Suddig bild av en kontrollpanel med text och siffror troligtvis för värmeinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mikeds75 skrev:
Du säger ställdonen öppna, är den injusteringsventilerna du menar(bild) eller Termostaterna på väggen
Injusteringsventilerna ska du inte röra! Termostaterna ska stå på max i stor utsträckning som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.