janwide
Lägger nya avloppsrör i badrummet. Vet att avloppsröret ska luta med 1 cm/m men får inte ihop det. Det är avloppet från handfatet och vidare till stammen som lutar för mycket. Som mest med 8 cm/m. Rören från WC och dusch har rätt lutning.
Är detta verkligen ett reellt problem? Jag förstår principen att fasta partiklar riskerar att fastna om vattnet rinner undan för fort. Men från handfat och dusch är det inte några fasta partiklar att tala om till skillnad mot toan. Installation av avloppsrör i betonggolv med synlig lutningsproblem, verktyg och byggdammsugare syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Kan inte tänka mig att det skulle kunna spela någon roll när det är så korta rör. Nu är det över 10 år sen jag gjorde grodor sist men har inget minne alls av att vi brydde oss om för mycket fall.

Nu är det ju ganska svårt att få alldeles för mycket fall på ett 110 rör i en normal valvgjutning så det kanske var därför.
 
Inga problem, du har nog fått detta om bakfoten, rekommendationen är minst 10 promille i lutning, dvs 1cm per meter. Du kan ha 1meter per meter i lutning om du vill, i flervåningshus är ju stammarna helt lodräta.
 
janwide
Det var precis min tanke. Vid långa rör, speciellt för toalett, är risken större att det hinner byggas upp ett stopp.

Om jag ska få till rätt fall så måste jag lägga in fler böjar vilket jag tror ger större risk att det blir stoppa av än att det lutar lite mycket.
 
Däremot har du problem om du har 90gr anslutningar mot WC och tvättställ
 
  • Avloppsrör med 90-graders anslutningar markerade i ett under-renovering badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
janwide
Andreas Patrik Andreas Patrik skrev:
Inga problem, du har nog fått detta om bakfoten, rekommendationen är minst 10 promille i lutning, dvs 1cm per meter. Du kan ha 1meter per meter i lutning om du vill, i flervåningshus är ju stammarna helt lodräta.
Nja, Rekommendationen är faktisk 1 cm/m. Varken mer eller mindre. Risken lär öka vid större fall eftersom vätskan rinner undan snabbare än fasta partiklar som då riskerar att fastna och bygga upp stopp.

Den här rekommendationen finns det lite olika varianter på till exempel här...
https://www.rinkabyror.se/artiklar/inomhusavlopp/inomhusavlopp-ror-och-delar/ht-ror/
Eller på wikipedia...
”En avloppsledning i ett hus ska förläggas med 1 % (1 cm per meter) lutning. Är lutningen för liten kan det bli stopp, är lutningen för stor rinner vattnet snabbare än de fasta komponenterna vilket också kan orsaka stopp. Markavlopp kan förläggas med mindre lutning 0,6 % (0,6 cm per meter) lutning.”
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Ja antingen kan du lyssna på rinkabyrör och Wikipedia eller en byggnadsingenjör med 6 år som projektledare och projektör som arbetar med detta dagligen.

I teknikhandboken som är faktiska branchinstruktioner står det minst 10 promille, som är 1cm per m. Kan fota imorgon.

I vilket fall som helst kommer du få problem med 90gr anslutning mot WC om det är gjort som det ser ut på bilden
 
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
janwide
Andreas Patrik Andreas Patrik skrev:
Däremot har du problem om du har 90gr anslutningar mot WC och tvättställ
WC-n går rakt ner. Det är en synvilla. Handfat tror jag faktiskt är OK med 90 grader enligt nya Säker Vatten.
 
H
Mer lutning på handfat skulle inte jag oroa mig för.
Dock bör man väl ha 2 st 45 grader för att få till 90 grader mot toa för att få mjuk böj
 
janwide
Det här kan säkert bli en lång diskussion :D
Vill ändå tacka för all input (y)
 
Staffans2000
Nu går väl avloppet rakt ner i golvet, och då är det en annan femma.
Däremot kan du under alla omständigheter helt ignorera maxfallshypotesen. Ren rappakalja, rakt av. Åk vattenrutchbana, så förstår du vad jag menar.

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
GargamelSE och 3 till
  • Laddar…
A
Andreas Patrik Andreas Patrik skrev:
Ja antingen kan du lyssna på rinkabyrör och Wikipedia eller en byggnadsingenjör med 6 år som projektledare och projektör som arbetar med detta dagligen.

I teknikhandboken som är faktiska branchinstruktioner står det minst 10 promille, som är 1cm per m. Kan fota imorgon.

I vilket fall som helst kommer du få problem med 90gr anslutning mot WC om det är gjort som det ser ut på bilden
Det där är inga problem.

Helt godkänt o kommer fungera tills de renoveras på nytt med nya "regler,"
 
janwide
Andreas Patrik Andreas Patrik skrev:
Ja antingen kan du lyssna på rinkabyrör och Wikipedia eller en byggnadsingenjör med 6 år som projektledare och projektör som arbetar med detta dagligen.

I teknikhandboken som är faktiska branchinstruktioner står det minst 10 promille, som är 1cm per m. Kan fota imorgon.

I vilket fall som helst kommer du få problem med 90gr anslutning mot WC om det är gjort som det ser ut på bilden
Ser att säker vatten ändrat texten i nya föreskrifterna till "En spillvattenledning ska förläggas med fall i hela ledningens längd." utan att ange lutningen. "I stand corrected" och är j-ligt glad för det i detta fall!
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu går väl avloppet rakt ner i golvet, och då är det en annan femma.
Däremot kan du under alla omständigheter helt ignorera maxfallshypotesen. Ren rappakalja, rakt av. Åk vattenrutchbana, så förstår du vad jag menar.

Staffan
Jag håller med. Skitsnack. La själv 110mm toalettavlopp med 4cm per meter fall över en 4meters sträcka. Trots rejäla avfyrningar i den toaletten under 6 års tid så har det aldrig varit något problem.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu går väl avloppet rakt ner i golvet, och då är det en annan femma.
Däremot kan du under alla omständigheter helt ignorera maxfallshypotesen. Ren rappakalja, rakt av. Åk vattenrutchbana, så förstår du vad jag menar.

Staffan
Fast en vattenrutschbana har ju ett kontinuerligt flöde av vatten. Om det bara skulle komma en begränsad mängd när du hoppar i, så vill du nog gärna hålla samma hastighet som vattnet. Jämför med spolning i WC.

Tror dock att för mycket fall inte är något problem i en normal installation inomhus. Det är nog mer noga med lagom fall vid långa horisontella ledningar i mark.
 
  • Gilla
pappel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.